26 601 läst ·
166 svar
27k läst
166 svar
Jobba som hantverkare om man är dömd
Företag kan själva begära ett registerutdrag på dig direkt från myndigheten. Men detta har varit relativt ovanligt, för det kostade en slant och så vitt jag vet var det ganska reglerat vem som får kolla och efter vad. Det måste vara relevant för tjänsten det gäller.Skandiamannen skrev:
Sen fanns den andra varianten där du själv begär ut (hela?) ditt register, och (frivilligt) delar det med en person/organisation. Denna variant har ju varit vanligare, för även tjänster där det inte är relevant med en kontroll, har ju kunnat be sökande ha sitt register med sig. Det har inte heller kostat något eftersom det är sökande som själv begär ut.
Men idag när det finns dussinet tjänster erbjuder allas brottsregister för en tjugapeng, så borde det väl ersatt nästan alla nyfikenhetsregisterbegäran?
Jag skulle säga att skriv det inte på CV, men däremot om du blir kallad till intervju så berätta det öppet. Det kommer att komma fram förr eller senare, om du berättar det först så ”äger du informationen”, hos en tidigare arbetsgivare anställdes en fd kriminell i ledande position, hen berättade inte om sin bakgrund, men när det kom fram så var allt förtroende för den personen förbrukat och personen avskedades. (Det var droppen som fick bägaren att rinna över). Detta föregicks av diverse ryktesspridning och osanna historier. Så var ärlig.
De enda anledningar man INTE får ha att neka någon ett jobb är dessa. Allt annat är tillåtet att använda som skäl att säga nej tack. Om man nu känner att man vill uppge ett skäl.
- Kön
- Könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnicitet
- Trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
- Ålder
Ja klart du får. Sen kanske man inte ska säga att man nekar någon för att den har tatuering på fel ställe eller vad man nu inte vill anställa personen för.J J Vos skrev:
Det är liksom inga tvång för en arbetsgivare att ta emot någon.
Inom bygg och sånt är det inte lika noga. Men inom omsorg så är det av all vikt att inte ha in olämpligt folk bland skola tex.
Fan vilket liv det hade blivit på dagis om det kommit in en dömd våldsman.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag tror Inte vare sig tidigare kriminalitet eller tatueringar faller under under någon diskrimineringslag, men oavsett så är det ju enkelt att säga att man inte anser att någon uppfyller kvalifikationerna, inte passar in i gruppen eller vad som helst. På samma som en arbetsgivare som okynnesfrågar om utdrag från belastningsregistret inte får neka någon för att de vägrar att lämna ett sådant utdrag, personen kommer bli bortsållad ändå.J J Vos skrev:
Eller som arbetsgivaren som fick flera 100 sökande på en post. Ansökningarna delades upp i två högar och så tackade man bara nej till den ena högen för de hamnade i oturshögen och vem vill anställa någon med otur?
De har krav på kontroll. Men det är ett speciellt filtrerat utdrag. Jag har för mig att det bara visar sexualbrott och våldsbrott.Rkarlsson skrev:En bakgrundskontroll får en arbetsgivare göra utan något tillstånd alls.
Om arbetstagaren vägrar att visa upp något så är det ju upp till arbetsgivaren att säga nej.
Men det är inte vanligt inom bygg.
Hade man däremot sökt jobb inom skola eller förskola vill jag påstå att man är kalkad med narkotiabrott bak sig. Där ska de köra 100% kontroll av arbetstagaren. Men det är ju arbetstagaren som plockar ut belastningsregister själv och man får inte öppna kuverten innan man lämnar de till arbetsgivaren.
De använder inte det generella utdraget om många arbetsgivare tyvärr begär i dag.
Sambon har dragit ut allt. Men de visar ju absolut noll så hon har ju inget att dölja.D Daniel 109 skrev:
Det som borde vara av intresse för de flesta är ju våld, sexual, pedofili, penningbrott och narkotika av tyngre sort. Om någon åkt fast för p-bot eller något som inte betyder något för yrket kan ju kvitta.
Inom taxi så hade iallafall de bolaget jag körde för nolltolerans för all narkotika och alkohol. De körde emellanåt oanmälda kontroller med. Men de var ju typ 10 år sen jag körde så vet ej hur de gör idag.
Taxi gör nog stickprov fortfarande, en kompis som kör fick åka och lämna prova, men det kan ju vara från bolag till bolag också det vet jag inte.Rkarlsson skrev:Sambon har dragit ut allt. Men de visar ju absolut noll så hon har ju inget att dölja.
Det som borde vara av intresse för de flesta är ju våld, sexual, pedofili, penningbrott och narkotika av tyngre sort. Om någon åkt fast för p-bot eller något som inte betyder något för yrket kan ju kvitta.
Inom taxi så hade iallafall de bolaget jag körde för nolltolerans för all narkotika och alkohol. De körde emellanåt oanmälda kontroller med. Men de var ju typ 10 år sen jag körde så vet ej hur de gör idag.
låter ju helt rubbat. Ritningar är en del utav bygglovet som är en offentlig handling.A Aunty skrev:Jag har arbetat på större byggföretag och vid vissa projekt samt att kunna röra sig fritt på huvudkontoret så han man granskats och även familjen granskats av polisen.
Detta för att man inte ska få påtryckningar att lämna ut ritningar till någon i ens närhet.
så vissa firmor och projekt får inte ens ens familj eller umgängeskrets vara dömd för brott eller umgås i vissa kretsar.
okej om du jobbar på fortifikationsverket, men nu antar jag att du inte gör det.