26 601 läst ·
166 svar
27k läst
166 svar
Jobba som hantverkare om man är dömd
Ja för då vet man om det är lönt att söka jobbet ju.kisumisu skrev:
Man söker väl inte jobb där man vet att man kommer bli nekad om man inte får vara dömd för något speciellt
Jag har aldrig hört att inom byggbranschen begär man utdrag från belastningsregistret!!!
Det är om man jobbar med barn eller känsliga jobb inom exempelvis kärnkraftverk som arbetsgivare begär utdrag.
Brottet måste vara relevant oxå ifall arbetsgivaren ska neka anställning.
Känner en vän som var verkligen orolig inför en anställning pga nåt brott som han begått. Han var ärlig och förklarade i detalj vad det handlade om och fick jobbet med 6 månaders provanställning.
Han har jobbat på samma firma i 11 år nu.
Det är om man jobbar med barn eller känsliga jobb inom exempelvis kärnkraftverk som arbetsgivare begär utdrag.
Känner en vän som var verkligen orolig inför en anställning pga nåt brott som han begått. Han var ärlig och förklarade i detalj vad det handlade om och fick jobbet med 6 månaders provanställning.
Nej, arbetsgivaren begär inte ut utdrag när det handlar som säkerhetsklassade tjänster. Där gör SÄPO en granskning och ger tummen upp eller ner. Arbetsgivaren får inte veta om och i så fall vad som finns i registren.J Jens33 skrev:Jag har aldrig hört att inom byggbranschen begär man utdrag från belastningsregistret!!!
En jag kände längre tillbaka som var arbetsledare på en ställningsfirma i storstockholm, berättade om när de skulle skicka 8 killar till FOA, för att få passerkort. De skulle bygga en stor och hög ställning bara utomhus , åt en byggfirma som skulle byta alla fönster. Alltså bara utomhus, inget inne.J Jens33 skrev:
De fick lämna personuppgifter och skulle få passerkort veckan därpå när de skulle börja bygga.
En vecka senare var de 8 där och de tre första fick sina passerkort, men inte fyran eller femman av okänd anledning! Sexan och sjuan fick sina kort.
Till åttan sa passervakterna. Enligt våra uppgifter sitter du i fängelse! Nä, jag har bara fotboja sa han.
Så säkerhetsklassade tjänster kan nog ha ganska brett spektrum.
Arbetsledaren sa att han hade skickat vad han trodde var vanliga "Svenssons" utan några problem.....
Det är tjänster som av någon anledning har påverkan på Sveriges säkerhet. Tex kärnkraftsverk, vapenindustri, FOA, FRA m.m.J Jens33 skrev:
Ska du ha tillträde till sådana ställen kontrolleras du även om du bara ska in och städa. Alternativet är att du har med någon som har koll på dig.
Men då är det risken för spionage som det är fokus på.
Visst kan det vara så. De var anställda ändå av byggfirman då dyker det upp ett jobb som kunden sätter krav på registerutdrag för passerkort.D dibb skrev:En jag kände längre tillbaka som var arbetsledare på en ställningsfirma i storstockholm, berättade om när de skulle skicka 8 killar till FOA, för att få passerkort. De skulle bygga en stor och hög ställning bara utomhus , åt en byggfirma som skulle byta alla fönster. Alltså bara utomhus, inget inne.
De fick lämna personuppgifter och skulle få passerkort veckan därpå när de skulle börja bygga.
En vecka senare var de 8 där och de tre första fick sina passerkort, men inte fyran eller femman av okänd anledning! Sexan och sjuan fick sina kort.
Till åttan sa passervakterna. Enligt våra uppgifter sitter du i fängelse! Nä, jag har bara fotboja sa han.
Så säkerhetsklassade tjänster kan nog ha ganska brett spektrum.
Arbetsledaren sa att han hade skickat vad han trodde var vanliga "Svenssons" utan några problem.....
Nej, de krävdes inte på registerutdrag. Uppdragsgivaren gjorde en kontroll, sannolikt via Säpo.
Vill man jobba åt Swedavia Arlanda eller annan av Swedavias flygplatser så är det flesta jobben säkerhetsklassade och det ingår en säkerhetsprövning.J Jens33 skrev:
"Eftersom Swedavia verkar i en bransch med hög fokus på säkerhet har vi krav på att genomföra säkerhetsprövning på alla våra anställda. En säkerhetsprövning innefattar att vi samlar in intyg och betyg för de senaste 5 åren, tar minst två referenser (varav en chef), genomför en säkerhetsprövningsintervju, genomför en registerkontroll som skickas till Transportstyrelsen."
Exempel
https://www.swedavia.se/om-swedavia...finaste-verkstad---stockholm-arlanda-airport/
Det är ett tragiskt samhälle där den som begått brott inte får en andra chans. De enda som kommer undan utan att behöva stå gör sina klantigheter är höga direktörer i näringslivet, GD:ar och politiker oavsett hur mycket dom förskingrat.Rkarlsson skrev:
Kan du ge exempel på någon som dömts för förskingring och fått en hög position i näringslivet eller fått förordnande av regeringen som GD?G Guzzen1 skrev:
Allt beror på hur allvarligt man klantat sig. Har släktingar jag aldrig kommer träffa nånsin mer i livet tex. De har fått en chans men det räcker.G Guzzen1 skrev:
En chans skall man få, inom yrken där du absolut inte har med barn, äldre eller andra människor inom vården.
Hade aldrig accepterat att en dömd knarkare tar hand om mitt barn. Skulle jag fått reda på det hade vi bytt.
Jag skrev väl att dom aldrig behöver stå till svars eller?? Det dräller väl av exempel på befattningshavare av den typ jag nämner som aldrig har schavotterat men ändå får nya uppdrag. Dan Eliasson och Bonnesen är två i mängden. Resten får du leta upp själv. Lite hjälp på traven. Börja med SCA och Sjöfartverkets upphandling av nya helikoptrar.Excel skrev:
Excel skrev:
G Guzzen1 skrev:Jag skrev väl att dom aldrig behöver stå till svars eller?? Det dräller väl av exempel på befattningshavare av den typ jag nämner som aldrig har schavotterat men ändå får nya uppdrag. Dan Eliasson och Bonnesen är två i mängden. Resten får du leta upp själv. Lite hjälp på traven. Börja med SCA och Sjöfartverkets upphandling av nya helikoptrar.
Intressant att du nämnder Dan Eliasson och Bonnesen,
Dan är bara dålig och jobbar inte somm GD lämgre
Bonnesen står åtalad
Transportstyrelsens GD fick jstrafföreläggande.
Tror du behöver skilja på brott och göra dåligt jobb, behöver inte alltid vara samma sak…