Fairlane
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Du har beställt byte av elcentral, 8 timmars jobb. Du och familjen lämnar huset på morgonen och kommer hem på eftermiddagen.

Elektrikern som är bokat är tidigare dömd för narkotikabrott och har missbrukat cannabis under flera år. Men är nu nykter och har avtjänat sitt straff.

Med den vetskapen, skulle du lämna ut nyckel och släppa in honom/henne i ditt hem obevakad i 8 timmar?
Jag har haft diverse hantverkare hemma under en dag när jag inte varit på plats och jag har aldrig begärt ett utdrag från belastningsregistret innan.
Vem vet, kanske var det en eller två som har suttit inne innan, vad vet jag.

• Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Det är poängen med min fråga.

Alla människor bör ha en andra chans så inga problem för mej varken som arbetsgivare eller kund

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Självklart.
S Småbrukaren skrev:
Med den vetskapen, skulle du lämna ut nyckel och släppa in honom/henne i ditt hem obevakad i 8 timmar?
Eeh, ja.

useless useless skrev:
Vid ett utdrag ur belastningsregistret specificerar man dessutom vilka brott man är intresserad av och hur lång tid bakåt - Arbetsgivaren får inte tillgång till ditt kompletta brottsregister.
Brotten arbetsgivaren frågar efter måste dessutom ha relevans för din anställning, så dom kan inte hitta på en egen lista med brott att fråga efter.
Är det verkligen så? Har lämnat ut utdrag flera gånger både som ungdomstränare och för att få vapenlicens. Där syntes mina fortkörningsböter vilket jag antar att ingen frågat efter

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du inte frågar av nyfikenhet, så är stalltips att inte använda ditt riktiga förnamn och efternamn som smeknamn på forumet. Nyfikna personer/arbetsgivare/etc kan googla saker....
En glitch i många fora är att kontonamnet finns kvar om inlägget citerats.

Finns många olika utdrag det jag lämnar är egen kontroll av belastningsregistret och visar allt

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Du har beställt byte av elcentral, 8 timmars jobb. Du och familjen lämnar huset på morgonen och kommer hem på eftermiddagen.

Elektrikern som är bokat är tidigare dömd för narkotikabrott och har missbrukat cannabis under flera år. Men är nu nykter och har avtjänat sitt straff.

Hur många av alla som gjort något brottsligt tror du blir fällda? Tror du ärligt talat att ett registerutdrag med en några år gammal dom i sig säger särskilt mycket om en person?

Jag är övertygad om att det finns odömda kokainister och andra partyknarkare som gör fullgoda dagsverken på jobbet och möjligheten för mig som kund att veta sådant om en hantverkare jag inte känner är nära noll. Samma sak med både misshandel och grövre brott.

Vi måste som samhälle ge folk en andra chans, om inte för deras skull så för vår egen, för den klass med utstötta vi annars får vill ingen ha. Det betyder inte att man måste glömma och förlåta personliga oförrätter (även om man nog mår bäst av det också), bara att samhället i stort måste låta folk gå vidare.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
En glitch i många fora är att kontonamnet finns kvar om inlägget citerats.
Håller med, och så är det även här. Nu citerade ingen TS innan namnet anonymiserades, men rent generellt är det ett problem @Per Eskilsson (det gäller alltså någon som först skrev med vad som kanske var hans riktiga för- och efternamn, se även anmälan jag gjorde av TS första inlägg om namnbyte).

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Är det du Sivert Öholm? (Vad innebär narkotikabrott i detta fall? Är det en joint i hagaparken en sommarkväll eller 50kg kokain i bakluckan)

Hade hellre haft en cannabismissbrukare än alkis anställd iaf (eller som arbetskamrat)

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med, och så är det även här. Nu citerade ingen TS innan namnet anonymiserades, men rent generellt är det ett problem @Per Eskilsson (det gäller alltså någon som först skrev med vad som kanske var hans riktiga för- och efternamn, se även anmälan jag gjorde av TS första inlägg om namnbyte).
Finns ett par citat kvar på första sidan med namnet kvar...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Haha! Jag inser att jag kanske kunde valt ett spetsigare exempel :crysmile:

För att svara på frågan:

1. Kolla på Flashback. De har bäst koll på sånt här.

2. Det handlar mycket om vilken arbetsgivare och vilka objekt som de jobbar med. Det kan vara svårare på de stora bolagen om det inte rör sig om dom längre tillbaka i tiden.

3. Generellt är det tyvärr så att arbetsgivare ser missbruk som en belastning (Detta då arbetsgivaransvaret i Sverige är så stort för beroendeproblematik).

Nu skulle jag rekommendera att bygga upp sitt CV. Börja på mindre företag där de inte är lika "petiga" och bygga upp sin erfarenhet. Om man har goda referenser och erfarenhet kommer domen till slut att blekna bort.

Men att hoppas på de stora byggjättarna som har större jobb där det krävs registerutdrag (ev byggandet av häkten/fängelser) är nog att glömma

Cruzze Cruzze skrev:
Finns ett par citat kvar på första sidan med namnet kvar...
Se där. Har anmält dem också till moderator, så de ändras nog snart. Anmäler inlägg gör man enkelt genom att klicka på de tre prickarna till höger. Sånt här är min erfarenhet att moderatorerna oftast fixar rätt snabbt om man säger till.

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
P
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Med den erfarenheten jag har. Nej absolut inte.

Släpper jag in folk jag inte känner till alls? Nej absolut inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.