1 823 läst ·
53 svar
2k läst
53 svar
Jobba säkert på detta tak
Det jag menar är att förankring skall sitta minst 2m in från kant enligt branschstandard taksäkerhet:Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det innebär ju, i examplet ovan, att följande yta i praktiken inte kan beträdas?:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag missuppfattar dig säkert?
Millers 76-sidiga produktkatalog gjorde mig inte särskilt klokare. Du får nog hjälpa mig med vad jag skall leta efter där 🙂
I think it's unwise to advise a layman to work with rope access. Moreover, on the roof, which has no mounting points. For TS, I'd recommend renting a skylift from which you can clean the roof with a pressure washer. Leave replacing roof tiles to the professionals, as you have no idea how to do it. If you want to change one, you'll lose five.
Aldrig prövat.F fribygg skrev:
Däremot från marken och upp förbi hängrännorna 1 meter eller mer. Typ att stå på en halvmeter nedifrån takkanten.
Samtidigt fallskydd bakåt.
Mycket säkrare än att klänga på en stege, när man försöker göra rent med högtryck, borstar o s v.
F ö byggt ställning på många ställen, både högt som lågt i mer än två år.
Scanska Doris, Långshyttan, Ringhals, Bäckhammar, skoghall m fl ställen.
Avslutade det hela rätt snabbt, när jag trillade en våning ned, 8 m. Klarade mig bra fysiskt. Gick därifrån, en aning skakis.
Samma dag for polaren ned 3 meter.. Bröt båda handlederna och tryckte in näsan.
Hakiställning passar fint när det är fritt och att bygga där är raka vinklar, typ runt husknuter mm.
Burton passar även då, men har den fördelen att man bygga och anpassa helt fritt.
Kör med ställningsplank, alltid tre i bredd.
Redigerat:
Jag fattar inte hur ställning hjälper för visst du kommer upp till början på taket men ska du sen bygga ställning även uppe på taket eller hur menar du? Känns som att taket är tvättat ungefär när du byggt din ställning klar.?🤔
Du har ju själv skrivit lösningen:
"Att tvätta taket görs lättast från marken med en särskild väldigt lång borste du kopplar till vatten och så har du en behållare som doserar medel kopplad till också!"
Fast med ställning så blir borsten bara hälften så lång. Och troligen mer lätthanterad.
Ingen ställning på taket, det blir för besvärligt.
"Att tvätta taket görs lättast från marken med en särskild väldigt lång borste du kopplar till vatten och så har du en behållare som doserar medel kopplad till också!"
Fast med ställning så blir borsten bara hälften så lång. Och troligen mer lätthanterad.
Ingen ställning på taket, det blir för besvärligt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag försökte tvätta min dåvarande flaggstång med en lång rak pinne, men det visade sig omöjligt att göra en lätthanterlig och tillräckligt styv 10-11 meter lång pinne. (Kanske funkar om man har tillgång till exotiska material som titan och kolfiber.)
Här bjuder jag på en affärside.
"Ambulerande flaggstångstvättare"
En hink med lämpligt tvättmedel utblandat vatten.
En eller flera öppningsbara typ dammvippor i trasa.
Montera dammvipporna runt flaggstången, vira trasan runt ovanför vipporna.
Koppla konstruktionen till flaggstångslinan, medelst 2 pålstekar.
Dränk trasan flödigt med utspädda rengöringsmedlet.
Hala det hela upp och ned 12 gånger.
Klart.
Första regnvädret sköljer stången.
Ta ordentligt betalt, kontant.
Snabba pengar. RH GARANTI
"Ambulerande flaggstångstvättare"
En hink med lämpligt tvättmedel utblandat vatten.
En eller flera öppningsbara typ dammvippor i trasa.
Montera dammvipporna runt flaggstången, vira trasan runt ovanför vipporna.
Koppla konstruktionen till flaggstångslinan, medelst 2 pålstekar.
Dränk trasan flödigt med utspädda rengöringsmedlet.
Hala det hela upp och ned 12 gånger.
Klart.
Första regnvädret sköljer stången.
Ta ordentligt betalt, kontant.
Snabba pengar. RH GARANTI
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Normalt är ju det enklaste att bara fälla stången och tvätta på marken. Gjorde så första gången. Men sen växte ett äppelträd upp och var i vägen. Funderade mycket över olika tvättmetoder men stången var ganska dumt placerad så lösningen blev att göra mig av med den (skänkte till en lokal bonde som kom och hämtade med traktor och släp).H Hybro skrev:Här bjuder jag på en affärside.
"Ambulerande flaggstångstvättare"
En hink med lämpligt tvättmedel utblandat vatten.
En eller flera öppningsbara typ dammvippor i trasa.
Montera dammvipporna runt flaggstången, vira trasan runt ovanför vipporna.
Koppla konstruktionen till flaggsångslinan.
Dränk trasan flödigt med rengöringsmedlet.
Hala det hela upp och ned 12 gånger.
Klart.
Första regnvädret skiljer stången
Ta ordentligt betalt.
Tyvärr fungerar inte samma metod för smutsigt tak...
Tja, det beror ju på vad du har för tak och om och hur du kan tänka dej att betala för resan. Enklast är nog att du köper ett lass ved och att vedleverantören tar ditt begagnade tegel, betong eller plåttak som returlass (kan nog funka som fyll eller att täcka ved med)Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ah, men utan tak kommer det krävas en sjuhelvetes massa eldning för att hålla huset torrt.F fribygg skrev:
Tänkte nog mest på att fälla huset (lägga det ner på sidan) och tvätta fram marken.
