C
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte omöjligt att beträda hela taket fastän man bara har en lina/block som är rätt förankrad längs nocken, det gäller bara att ha tillräckligt många fästpunkter.
Det jag menar är att förankring skall sitta minst 2m in från kant enligt branschstandard taksäkerhet:
Takillustration som visar säkerhetsförankring, gångbrygga med vajer, och placering minst 2 m in från kanten för taksäkerhet vid brant tak <25°.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det innebär ju, i examplet ovan, att följande yta i praktiken inte kan beträdas?:
Illustration av taksäkerhet som visar förankring 2 meter in från gavel med gångbrygga och säkerhetsvajer för att förhindra pendelfall på brant tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag missuppfattar dig säkert?
Millers 76-sidiga produktkatalog gjorde mig inte särskilt klokare. Du får nog hjälpa mig med vad jag skall leta efter där 🙂
 
I think it's unwise to advise a layman to work with rope access. Moreover, on the roof, which has no mounting points. For TS, I'd recommend renting a skylift from which you can clean the roof with a pressure washer. Leave replacing roof tiles to the professionals, as you have no idea how to do it. If you want to change one, you'll lose five.
 
F fribygg skrev:
På taket?
Aldrig prövat.

Däremot från marken och upp förbi hängrännorna 1 meter eller mer. Typ att stå på en halvmeter nedifrån takkanten.
Samtidigt fallskydd bakåt.

Mycket säkrare än att klänga på en stege, när man försöker göra rent med högtryck, borstar o s v.

F ö byggt ställning på många ställen, både högt som lågt i mer än två år.
Scanska Doris, Långshyttan, Ringhals, Bäckhammar, skoghall m fl ställen.

Avslutade det hela rätt snabbt, när jag trillade en våning ned, 8 m. Klarade mig bra fysiskt. Gick därifrån, en aning skakis.
Samma dag for polaren ned 3 meter.. Bröt båda handlederna och tryckte in näsan.

Hakiställning passar fint när det är fritt och att bygga där är raka vinklar, typ runt husknuter mm.
Burton passar även då, men har den fördelen att man bygga och anpassa helt fritt.
Kör med ställningsplank, alltid tre i bredd.
 
Redigerat:
Magnus E K
Ställning är given vid större planerade arbeten, men inte så praktiskt om man behöver göra något halvakut för att det flyger ner fåglar i skorstenen eller läcker in vatten.
 
Farstatjej90
Att tvätta taket görs lättast från marken med en särskild väldigt lång borste du kopplar till vatten och så har du en behållare som doserar medel kopplad till också!
 
Låt den stå kvar, år efter år, om det inte skämmer😉
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att tvätta taket görs lättast från marken med en särskild väldigt lång borste du kopplar till vatten och så har du en behållare som doserar medel kopplad till också!
Ett jädrans bök... Jobba från ställning.
 
Farstatjej90
Jag fattar inte hur ställning hjälper för visst du kommer upp till början på taket men ska du sen bygga ställning även uppe på taket eller hur menar du? Känns som att taket är tvättat ungefär när du byggt din ställning klar.?🤔
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du har ju själv skrivit lösningen:

"Att tvätta taket görs lättast från marken med en särskild väldigt lång borste du kopplar till vatten och så har du en behållare som doserar medel kopplad till också!"

Fast med ställning så blir borsten bara hälften så lång. Och troligen mer lätthanterad.

Ingen ställning på taket, det blir för besvärligt.
 
Magnus E K
Jag försökte tvätta min dåvarande flaggstång med en lång rak pinne, men det visade sig omöjligt att göra en lätthanterlig och tillräckligt styv 10-11 meter lång pinne. (Kanske funkar om man har tillgång till exotiska material som titan och kolfiber.)
 
Här bjuder jag på en affärside.
"Ambulerande flaggstångstvättare"

En hink med lämpligt tvättmedel utblandat vatten.

En eller flera öppningsbara typ dammvippor i trasa.

Montera dammvipporna runt flaggstången, vira trasan runt ovanför vipporna.

Koppla konstruktionen till flaggstångslinan, medelst 2 pålstekar.

Dränk trasan flödigt med utspädda rengöringsmedlet.

Hala det hela upp och ned 12 gånger.
Klart.

Första regnvädret sköljer stången.

Ta ordentligt betalt, kontant.

Snabba pengar. RH GARANTI
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
H Hybro skrev:
Här bjuder jag på en affärside.
"Ambulerande flaggstångstvättare"

En hink med lämpligt tvättmedel utblandat vatten.

En eller flera öppningsbara typ dammvippor i trasa.

Montera dammvipporna runt flaggstången, vira trasan runt ovanför vipporna.

Koppla konstruktionen till flaggsångslinan.

Dränk trasan flödigt med rengöringsmedlet.

Hala det hela upp och ned 12 gånger.
Klart.

Första regnvädret skiljer stången

Ta ordentligt betalt.
Normalt är ju det enklaste att bara fälla stången och tvätta på marken. Gjorde så första gången. Men sen växte ett äppelträd upp och var i vägen. Funderade mycket över olika tvättmetoder men stången var ganska dumt placerad så lösningen blev att göra mig av med den (skänkte till en lokal bonde som kom och hämtade med traktor och släp).

Tyvärr fungerar inte samma metod för smutsigt tak...
 
Just det ja... Blir många dammvippor.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tyvärr fungerar inte samma metod för smutsigt tak...
Tja, det beror ju på vad du har för tak och om och hur du kan tänka dej att betala för resan. Enklast är nog att du köper ett lass ved och att vedleverantören tar ditt begagnade tegel, betong eller plåttak som returlass (kan nog funka som fyll eller att täcka ved med)
 
Magnus E K
F fribygg skrev:
Tja, det beror ju på vad du har för tak och om och hur du kan tänka dej att betala för resan. Enklast är nog att du köper ett lass ved och att vedleverantören tar ditt begagnade tegel, betong eller plåttak som returlass (kan nog funka som fyll eller att täcka ved med)
Ah, men utan tak kommer det krävas en sjuhelvetes massa eldning för att hålla huset torrt.

Tänkte nog mest på att fälla huset (lägga det ner på sidan) och tvätta fram marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.