1 816 läst ·
53 svar
2k läst
53 svar
Jobba säkert på detta tak
När vi bytte taket (typ 2010) så satte jag taksäkring iform av nockrör/-räcke längs hela nocken samt takbryggor vid skorstenarna.
https://www.benders.se/sortiment/tak/taksakerhet/taksakerhet-pw/
Använder sedan sele och lina/block.
https://www.benders.se/sortiment/tak/taksakerhet/taksakerhet-pw/
Använder sedan sele och lina/block.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Går att spruta från marken.
Vårt tak var nog nyligen rengjort när vi flyttade in för 10år sedan, förra året var det dags igen.
Nu kunde jag förvisso gå på taket, men en behandling och nu är det mesta borta.
Kanske någon punktbehandling till i år.
Använde roof cleaner från jem och fix.
Vårt tak var nog nyligen rengjort när vi flyttade in för 10år sedan, förra året var det dags igen.
Nu kunde jag förvisso gå på taket, men en behandling och nu är det mesta borta.
Kanske någon punktbehandling till i år.
Använde roof cleaner från jem och fix.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
När jag jobbar på mitt tak (35 graders lutning) har jag en enkel fallskyddssele med ett rep som jag fäster längst upp i den fast monterade takstegen (som går upp över nock och är fastsatt med skruv genom taket). Säkert inte regelmässigt men betydligt bättre än inget alls. Använder även repet för att enklare förflytta mig runt.
Skulle det inte gå att lyfta bort ett par nockpannor och skruva fast någon form av tillfälligt fäste? (Hålen får tätas med fog efteråt.)
Skulle det inte gå att lyfta bort ett par nockpannor och skruva fast någon form av tillfälligt fäste? (Hålen får tätas med fog efteråt.)
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
När man använder fallsele så "ska" fästpunkten vara max ±5⁰ ifrån lodlinjen.
Med andra ord så behöver man ha flera/många rästpunkter längs nocken som man kopplar sig till allt eftersom man förflyttar sig.
Har man positioneringslina så "ska" den vara sträckt hela tiden.
Det gäller även att selen sitter rätt och är ordentligt åtspänd.
Med andra ord så behöver man ha flera/många rästpunkter längs nocken som man kopplar sig till allt eftersom man förflyttar sig.
Har man positioneringslina så "ska" den vara sträckt hela tiden.
Det gäller även att selen sitter rätt och är ordentligt åtspänd.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Det låter bra om det ska vara helt säkert, men kräver ju en "total ombyggnad" av taket.Demmpa skrev:
När jag sett grannar och andra jobba på tak (även proffs på höga lägenhetshus) har de ofta inget fallskydd alls. Mitt mål är undvika att trilla ner från taket. Jag kan fortfarande ramla och slå mig, snubbla på repet etc. Borde använda hjälm kanske (hittills bara använd när jag tog ner TV-antennen).
Vinkeln fick jag lära mig på fallskyddsutbildningen.C cpalm skrev:
Nej, det är inte omöjligt att beträda hela taket fastän man bara har en lina/block som är rätt förankrad längs nocken, det gäller bara att ha tillräckligt många fästpunkter.
Man kan även använda sig av två fästpunkter och två linor/block och på så sätt minska pendlingseffekten om man trillar.
https://www.fallskydd.se/katalog/Fallskydd-och-Raddning.pdf
Man borde kunna montera en skena med en glidande ögla man kan fästa fallskyddsselen i (det fungerar ju i master och torn så det borde inte vara omöjligt på ett villatak)C cpalm skrev:
