De e fint med begagnad byggställning vid underhåll av hus.

Kolla Haki och Burton. Behöver ju inte täcka hela husets längd.

En meter ovan hängrännor räcker gott.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför det. Mossan kommer snart tillbaka.
man ska väl avlägsna det och bekämpa det, helst varje år
 
N Nayha skrev:
man ska väl avlägsna det och bekämpa det, helst varje år
Isåfall bör du nog utrusta taket och dej själv med utrustning som gör det säkert och smidigt.
Fallsele, nockbrygga och nockräcke, skena att fästa fallselen i.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N Nayha skrev:
man ska väl avlägsna det och bekämpa det, helst varje år
Nej. Verkligen inte.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Går att spruta från marken.

Vårt tak var nog nyligen rengjort när vi flyttade in för 10år sedan, förra året var det dags igen.
Nu kunde jag förvisso gå på taket, men en behandling och nu är det mesta borta.
Kanske någon punktbehandling till i år.

Använde roof cleaner från jem och fix.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K
När jag jobbar på mitt tak (35 graders lutning) har jag en enkel fallskyddssele med ett rep som jag fäster längst upp i den fast monterade takstegen (som går upp över nock och är fastsatt med skruv genom taket). Säkert inte regelmässigt men betydligt bättre än inget alls. Använder även repet för att enklare förflytta mig runt.

Skulle det inte gå att lyfta bort ett par nockpannor och skruva fast någon form av tillfälligt fäste? (Hålen får tätas med fog efteråt.)
 
När man använder fallsele så "ska" fästpunkten vara max ±5⁰ ifrån lodlinjen.
Med andra ord så behöver man ha flera/många rästpunkter längs nocken som man kopplar sig till allt eftersom man förflyttar sig.

Har man positioneringslina så "ska" den vara sträckt hela tiden.

Det gäller även att selen sitter rätt och är ordentligt åtspänd.
 
Magnus E K
Demmpa Demmpa skrev:
När man använder fallsele så "ska" fästpunkten vara max ±5⁰ ifrån lodlinjen.
Med andra ord så behöver man ha flera/många rästpunkter längs nocken som man kopplar sig till allt eftersom man förflyttar sig.

Har man positioneringslina så "ska" den vara sträckt hela tiden.
Det låter bra om det ska vara helt säkert, men kräver ju en "total ombyggnad" av taket.

När jag sett grannar och andra jobba på tak (även proffs på höga lägenhetshus) har de ofta inget fallskydd alls. Mitt mål är undvika att trilla ner från taket. Jag kan fortfarande ramla och slå mig, snubbla på repet etc. Borde använda hjälm kanske (hittills bara använd när jag tog ner TV-antennen).
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
När man använder fallsele så "ska" fästpunkten vara max ±5⁰ ifrån lodlinjen.
Var kommer den regeln ifrån?
Kanske missuppfattar det, men skall man hålla sig till detta blir det ju i många fall omöjligt att beträda vissa delar av ett tak.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Nej det behövs ingen total ombyggnad av taket (lite beroende på hur taket är uppbyggd), det räcker att tillfälligt ta bort lite pannor på de två översta raderna på ena sidan av nocken.
 
C cpalm skrev:
Var kommer den regeln ifrån?
Kanske missuppfattar det, men skall man hålla sig till detta blir det ju i många fall omöjligt att beträda vissa delar av ett tak.
Vinkeln fick jag lära mig på fallskyddsutbildningen.

Nej, det är inte omöjligt att beträda hela taket fastän man bara har en lina/block som är rätt förankrad längs nocken, det gäller bara att ha tillräckligt många fästpunkter.

Man kan även använda sig av två fästpunkter och två linor/block och på så sätt minska pendlingseffekten om man trillar.

https://www.fallskydd.se/katalog/Fallskydd-och-Raddning.pdf
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var kommer den regeln ifrån?
Kanske missuppfattar det, men skall man hålla sig till detta blir det ju i många fall omöjligt att beträda vissa delar av ett tak.
Man borde kunna montera en skena med en glidande ögla man kan fästa fallskyddsselen i (det fungerar ju i master och torn så det borde inte vara omöjligt på ett villatak)
 
Byggställning.
 
H Hybro skrev:
Byggställning.
På taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.