D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
500 inkl. moms och innan rot avdrag.
reseersättning tillkommer med 75 kr milen x 2 för tur och retur resa. Material ingår ej
och vilket påslag har du på materialet och när börjar din klocka ticka?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är naturligtvis inget kunden bestämmer helt själv. Men hen har en förväntan. Baserat på kundens erfarenheter av att upphandla andra tjänster (till exempel städning) så kanske det är helt främmande att betala även för restiden. För det gör nämligen inte städaren, som är den enda tjänst denna fiktiva kund har köpt.

Edit: Jag kan förstå att det är kanske är svårt att ta in. Om man dag in och dag ut jobbar som hantverkare och fakturerar restid så är det säkert den mest självklara sak i världen. Jag har haft hus i 10 år och anlitat hantverkare 2 gånger. Den första gången betalade jag 4500 kr för att byta ut en glaskasett. Det tog 2 killar 15 minuter. Det var fyra lister som höll kassetten. Den andra gången betalade jag 2000 kr för att någon skulle visa mig var avluftningsventilen på en IVT 490 satt.

Det är inte uppenbart för mig vilka yrkeskategorier som tar betalt för restiden. Det är lite som med läkarbesöket, ibland kostar det pengar, ibland inte. Jag har ingen aning om var de drar gränsen.
Huruvida företagen tar betalt för resor och bilar beror ju lite på deras omkostnader för dessa. Om du anlitar DeLux Limousine eller Dragans svarttaxi så varierar sannolikt kostnaden för resan.,Det tror jag de flesta begriper när dom beställer färdtjänst. Stor bil, stor kostnad. Liten bil, mindre kostnad. Bara skatten på en normal arbetsbil ligger idag på 16000kr om året och i april höjs det ännu mer. Gissa vem som får ta den kostnaden i slutändan. Om du erbjuder dig att hämta upp killarna vid deras firma kl 7 så kan du sannolikt förhandla bort bilkostnaden från fakturan.

L lars80 skrev:
Huruvida företagen tar betalt för resor och bilar beror ju lite på deras omkostnader för dessa. Om du anlitar DeLux Limousine eller Dragans svarttaxi så varierar sannolikt kostnaden för resan.,Det tror jag de flesta begriper när dom beställer färdtjänst. Stor bil, stor kostnad. Liten bil, mindre kostnad. Bara skatten på en normal arbetsbil ligger idag på 16000kr om året och i april höjs det ännu mer. Gissa vem som får ta den kostnaden i slutändan. Om du erbjuder dig att hämta upp killarna vid deras firma kl 7 så kan du sannolikt förhandla bort bilkostnaden från fakturan.
Jag får iaf inte plats med deras verktyg i min bil, så det vore en dum idé :rolleyes:

Man läser många inlägg på byggahus om att det är svårt att få tag på en hantverkare. Om hantverkaren ska tacka ja till jobbet måste han ha täckning för en hel dag. Ska han först åka till Kalle 3 mil söderut för ett jobb som tar 5 timmar. Nästa jobb kanske är 3 mil norrut från firman räknat och tar 6 timmar. Hur tycker ni att hantverkaren ska ta betalt?

D
Han får ta precis så mycket han känner för sålänge han upplyser mig innan om samtliga kostnader.

• Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
och vilket påslag har du på materialet och när börjar din klocka ticka?
Du får helt enkelt fråga mig vad du får ge då mitt inköpspris kanske är samma som ditt. Beror ju lite på vart jag ska köpa det.

Min klocka tickar när jag parkerar bilen hos kund och slutar ticka när arbetet hos kund är klart och jag åter sitter i bilen.

S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?

Det där kunde hab dragit ut på och fakturerat en heldag,
:crysmile:

K kortis skrev:
det är ju oxå ett sätt att se på saken. Om nu så många har svårt för hantverkare o deras debitering och det är inte bara privatpersoner som har så kanske ni skulle tänka ett varv till
Men på vilket vis är det svårt? Om du frågar innan du anlitar en tjänst vad tjänsten kostar så vet du väl, eller? Det är inte konstigare än att olika postorderföretag tillämpar olika frakt för att skicka samma produkter. Alla har olika prismodeller beroende på sina omkostnader och vinstkrav.
Ni gör det svårare än vad det är.
Om priset är av väsentlig betydelse så borde man vara extra noggrann med att fråga.
Hur man hanterar övriga kostnader hanteras i lag så ni slår in redan öppna dörrar i den här diskussionen.

D
Har du inte de vanligaste sakerna (dvärgar, FK, någon huvudbrytare osv) redan i den där bilen som du fakturerar för?

L lars80 skrev:
Montören var på plats 2h hos dig, totalt la han 3h av sin arbetsdag på dig.

Tycker man inte att hantverkare ska få betalt 8h/dag som andra människor så föreslår jag att man slutar ringa och be om offerter som är tidskrävande och stjäl dyrbar tid i anspråk då hantverkare istället kunde vara hemma och umgås med sina familjer.
Timdebiteringen säkrar ju upp tid när man defacto inte jobbar. Har VVS-montören ingen lön om han är på kurs? Hur tjänar receptionisten in sin lön? Det är alltid gubben på golvet som drar in stålarna till all runtomkringverksamhet.

Sen är det roligt att man kan debitera körtid på två kunder. Först ska kund nummer 1 betala resan från denne, sen betalar kund nummer 2 för samma resa till denne. Sen tuffar det på så. (y):crysmile: Bra business.

På samma sätt man kan debitera en tub silikon 5 gånger hos olika kunder. En klutt här och en klutt där. :rofl:

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
D
Du får helt enkelt fråga mig vad du får ge då mitt inköpspris kanske är samma som ditt. Beror ju lite på vart jag ska köpa det.

Min klocka tickar när jag parkerar bilen hos kund och slutar ticka när arbetet hos kund är klart och jag åter sitter i bilen.

VA!!!! du kör fast kostnad för resan och om det är för långt så tackat du nej?

L lars80 skrev:
Varför just Dragans svarttaxi och inte Pelles svarttaxi?

D Derbyboy skrev:
VA!!!! du kör fast kostnad för resan och om det är för långt så tackat du nej?
75 kr mil x 2 skrev jag

• Gilla
mudder
  • Laddar…
D
L lars80 skrev:
Men på vilket vis är det svårt? Om du frågar innan du anlitar en tjänst vad tjänsten kostar så vet du väl, eller? Det är inte konstigare än att olika postorderföretag tillämpar olika frakt för att skicka samma produkter. Alla har olika prismodeller beroende på sina omkostnader och vinstkrav.
Ni gör det svårare än vad det är.
Om priset är av väsentlig betydelse så borde man vara extra noggrann med att fråga.
Hur man hanterar övriga kostnader hanteras i lag så ni slår in redan öppna dörrar i den här diskussionen.
Det ansvaret ligger på hantverkaren som har hundratals kunder och inte på den som anlitar en hantverkare 2-3 gånger under en livstid.

D
75 kr mil x 2 skrev jag

Sorry! Kommer ihåg det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.