159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, det är inget problem att betala det, men tala om det innan.T TechChad skrev:Varför skulle man inte ta betalt för den tiden som man lägger ner för att komma fram till kunden? Det borde man väl förutsätta ifall man beställer "hushållsnära tjänster"? Då borde man väl som kund fråga vad det kostar?
Det är ju som om du anlitar en jurist, betalar man bara då för tiden som hen står och predikar i domstolen och inte för det underarbete som hen gjort innan? Jag menar, det är ju bara då hen verkligen levererar.
När jag åker till mina kunder i Stockholm (bor i Örebro) så får dom glatt betala kilometerersättning och diesel. Eller borde det vara gratis att jag anlitas av en 08a kund? Jag menar, då borde man ju lika gärna kunna anlita en brasiliansk snickare för resan borde ju ingå. Hen sa ju inte att jag skulle betala flygbiljett och övriga kostnader som hen inte berättade för mig innan hen sa ja till jobbet.
Det är inte på något sätt givet. Jag har anlitat städning hemma till exempel och det är ju också en hushållsnära tjänst och de tog inte betalt för resan.
Skulle också tro att alla dessa uppgifter fanns att finna på firmans hemsida..Fairlane skrev:
Det är inte så svårt alls.
Hantverkaren vill ha betalt för följande:
Vi har alltså 7 variabler, varav B, D, F och G är statiska.
- A Arbetade timmar B kr/h
- C timmar för resa à D kr/h
- E mil à F kr/mil
- G kronor i grundersättning för bilen.
Dessa statiska variabler är det vi vill veta.
A, C och E varierar och där förväntar vi oss inte något besked på förhand.
Om TS hade ställt frågan när hantverkaren väl var på plats så hade denne säkert kunnat fylla på med ett ungefärligt värde på A, men jag ger mig f.n på att hen fortfarande inte hade nämnt C, D, E, F och G
Att ts bokat jobbet med någon annan än hantverkaren tycker jag är ganska tydligt utifrån formuleringen på hantverkarens första sms. Ts borde då hittat denna information där bokningen skedde.
Vilken information borde han hittat på den där påhittade hemsidan.
Hej vi är ett företag som dubbelfakturerar. Jobbar vi 2h så debiterar vi 4h. Välkommen att höra av dig.
Tänker du något sådant eller hur menar du?
Hej vi är ett företag som dubbelfakturerar. Jobbar vi 2h så debiterar vi 4h. Välkommen att höra av dig.
Tänker du något sådant eller hur menar du?
Nej, men det är vad lagen säger. Att informationen ska finnas lätt tillgänglig. Sen kan det vara på internet, på firmabilen eller på en tavla på firmans kontor. Det är upp till kunden att läsa den och firman ska (om det önskas) upplysa om var den finns.D Derbyboy skrev:
Jag kan absolut förstå hantverkaren i detta fall som inte orkade skriva en halv novell i ett sms om alla (eventuella) kostnader bara för att ts är döv.
Så dom om min farmor beställer internettjänst från Telia för att hon är sugen på att börja surfa lite. Hon ringer till telia och säger att hon är lite sugen på att börja surfa på en dator efter recept (hon älskar att baka).Staffan2000 skrev:
Tjänsten levereras och allt är frid och fröjd. Nu denna vackra söndag så får för sig att surfa lite för att hitta något inspererande recept. Problemet är bara att hon varken ägen dator eller "smart telefon".
Ska hon då kunna kräva att få en dator för telia sa inte att det inte ingår i tjänsten. Hon är en väldigt ovan kund, har aldrig i sitt liv surfat på nätet föut.
Nej.T TechChad skrev:Så dom om min farmor beställer internettjänst från Telia för att hon är sugen på att börja surfa lite. Hon ringer till telia och säger att hon är lite sugen på att börja surfa på en dator efter recept (hon älskar att baka).
Tjänsten levereras och allt är frid och fröjd. Nu denna vackra söndag så får för sig att surfa lite för att hitta något inspererande recept. Problemet är bara att hon varken ägen dator eller "smart telefon".
Ska hon då kunna kräva att få en dator för telia sa inte att det inte ingår i tjänsten. Hin är en väldigt ovan kund, har aldrig i sitt liv surfat på nätet föut.
Lika lite som att en garagebyggare även skall ställa in en bil i bygget.
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vi vet inget om firman. Har de en hemsida? Har de prisinformation på hemsidan? (Min bild är det vanligen inte finns)Violina skrev:
Är det en stor firma med säljare och kontorspersonal eller ett enmansföretag?
Som jag förstod det var det en bekant till TS som bett hantverkaren kontakta TS, inte att det lagts en beställning någon annanstans.
Vad gäller att personen är döv, ja då skulle åtminstone jag anstränga mig lite extra för att undvika missförstånd. Har man inställningen "jag orkar inte skicka information till den där döva typen" så ska man nog inte jobba med människor.
Får ganska ofta sms innan första besöket. Textmedelandet är egentligen bara till för att bekräfta att jag ska vara hemma, lagt ut nyckeln osv.
Ett smart tillägg i ett sådant sms kan vara att lägga till prisinformation. Hur debiteringen kommer ske.
Ett smart tillägg i ett sådant sms kan vara att lägga till prisinformation. Hur debiteringen kommer ske.
Precis som du skriver.Staffan2000 skrev:
Vissa saker är självklara. Du anser att det är självklart att bilen inte ska ingå i garagebygget, det är en extra kostnad om man vill ha den, om inget annat gjorts upp på ett löpande jobb.
Kunden vill att jag ska komma och installera väggutaget hemma hos den, jag anser att det är självklart att resan ska betalas om inget annat gjorts upp på ett löpande jobb.
Det är där skon klämmer. Du och kunden är (oftast) inga Siamesiska tvillingar. Därför är det din skyldighet som proffs i ditt möte med novisen, att förklara förutsättningarna för affären.T TechChad skrev:
Staffan