Lånar ett sommarhus och av en slump upptäcktes att JFB är av och inte går att slå på. Se bild på elcentral i bild 1. Den går att få upp i läget som syns på bild 2 men åker ner så for jag släpper den. Jag har provat med huvudbrytaren som syns längst upp till vänster på bild 1 avslagen men jfb stannar inte uppe då heller. Jag vet tyvärr inte när den löst ut, om det är i närtid eller ej.
Kan absolut noll om el. Hur akut är detta att åtgärda? Kan jag göra något för att riskminimera under helgen till dess det ev kan åtgärdas?
Kan absolut noll om el. Hur akut är detta att åtgärda? Kan jag göra något för att riskminimera under helgen till dess det ev kan åtgärdas?
Går JFB inte återställa så är felet endera trasig JFB eller ett kvarstående jordfel. Det enda duska göra är att kolla om du har någon skarvsladd med ett fel i ansluten i ett uttag, det är ett rätt vanligt och lätt fixat
fäll ner alla säkringar.
Slå av huvudströmbrytaren.
Om JFB fortfarande inte går att spänna upp har du problem. Troligen med själva JFB
Då måste den bytas
Vart i landet befinner du dej ? Det finns många vänliga hobby hjälpare här på forumet.
Om du kan spänna upp Jfb. Spänn då upp säkring för säkring.
När du spänner upp en säkring o JFB bryter har du hittat gruppen det är fel på.
Spänn upp de andra.
Stänga av alla lampor, vattenkokare. Och allla andra saker som hör till den gruppen. Dra ut kontakter i väggen.
Spänn upp säkringen och förhoppningsvis stannar Jfb uppe.
Stoppa tillbaka sladdar o tänd lampor. Förhoppningsvis hittar du saken som orsakar felet.
Lycka till
Annars måste det till en elektriker som får mäta fram felet.
Ofta är det vattenkokare, värmepannor mm. Saker som har el och vatten.
Slå av huvudströmbrytaren.
Om JFB fortfarande inte går att spänna upp har du problem. Troligen med själva JFB
Då måste den bytas
Vart i landet befinner du dej ? Det finns många vänliga hobby hjälpare här på forumet.
Om du kan spänna upp Jfb. Spänn då upp säkring för säkring.
När du spänner upp en säkring o JFB bryter har du hittat gruppen det är fel på.
Spänn upp de andra.
Stänga av alla lampor, vattenkokare. Och allla andra saker som hör till den gruppen. Dra ut kontakter i väggen.
Spänn upp säkringen och förhoppningsvis stannar Jfb uppe.
Stoppa tillbaka sladdar o tänd lampor. Förhoppningsvis hittar du saken som orsakar felet.
Lycka till
Annars måste det till en elektriker som får mäta fram felet.
Ofta är det vattenkokare, värmepannor mm. Saker som har el och vatten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Hur lång tid gick det mellan att duT Timronni skrev:
- provade att återställa JFBn,
- slog av huvudbrytaren och
- att du provade att återställa JFBn igen?
Om det är en ganska stumt jordfel så kan JFBn behöva typ 15 min på sig att "återhämta sig".
Så bryt HB och vänta 15 min, om det inte redan gått 15 min sedan du provade JFBn senast.
Kan du inte återställa JFBn då, då är JFBn trasig och måste bytas. Det finns ingenting du kan göra.
Kan du återställa JFB, då finns det ett jordfel.
Det du kan göra själv är att plugga ur alla stickproppsanslutna apparater och bryta samtliga säkringar.
Går det att återställa JFBn då så kan du sluta en säkrng i taget och se om du kan identifiera felet.
Förlåt mina dumma frågor, men menar du att jag bör låta HB vara av minst 15 min? Det har jag inte gjort.Bo.Siltberg skrev:
Hur lång tid gick det mellan att du
- provade att återställa JFBn,
- slog av huvudbrytaren och
- att du provade att återställa JFBn igen?
Om det är en ganska stumt jordfel så kan JFBn behöva typ 15 min på sig att "återhämta sig".
Så bryt HB och vänta 15 min, om det inte redan gått 15 min sedan du provade JFBn senast.
Kan du inte återställa JFBn då, då är JFBn trasig och måste bytas. Det finns ingenting du kan göra.
Kan du återställa JFB, då finns det ett jordfel.
Det du kan göra själv är att plugga ur alla stickproppsanslutna apparater och bryta samtliga säkringar.
Går det att återställa JFBn då så kan du sluta en säkrng i taget och se om du kan identifiera felet.
Jag har dock provat återställa JFB mer än 15 min efter att jag slog av (och sen direkt på) HB. Men då hade jag redan innan försökt direkt efter att jag slog på HB igen.
Stort tack för alla era svar för övrigt.