Jag har ett problem som uppstått efter att min elektriker varit och kopplat det sista härromdagen. Tyvärr är han på semester denna veckan och jag har egentligen inte tid att vänta tills nästa måndag så jag testar med er på forumet. Kanske något enkelt som jag eller min snickare kan lösa själva!?

Problemet är att JFB efter elektrikerns sista insats löser ut direkt när jag kör apparater såsom borrmaskin, kap/ger, 500w bygglampor och andra "tyngre" apparater. Spottarna i taket och batteriladdaren till min skruvdragare funkar dock finfint. Det verkar vara ett generellt problem då det uppstår i alla rum.

Jag är inte 100% säker på vad elektrikern gjorde sist men jag vet att han bla:
- Omgrupperade el för ett rum från en automatsäkring till en annan.
- Kopplade in några stickkontakter och strömbrytare
- Kopplade in golvvärmen (el)
- Kopplade in pax-fläkten i badrummet

Vad kan ha hänt??

Kan det vara så att han råkat få bort nollan från JFBn ?
Alltså; Bara faserna går genom den , men nollan gör det inte , då kan sånna problem som du beskriver uppkomma när man ansluter laster som inte drar så mycket , men sen när man kommer upp i tyngre laster så har du så många mA belastning att JFBn löser.

Jag skulle tro att någonstans så ligegr jord och nolla ihop. Så länge du har lite ström i nollan går den rätt väg ut genom jfb, men när strömmen i nollan ökar (och därmed spänningen ) så letar sig strömmen ut till ett uttag eller apparat med överledning.

Oavsett vilket så tror jag att det är svårt att felsöka själv.

Steg 1

Slå av jordfelsbrytaren då ska du inte ha kontakt från jord till nolla/fas om du mätar i ett vägguttag

FLKR

Tack för tipsen gubbar! Jag kikar på det i morgon och återkommer.

Du har ett brott någonstans, vilket är lätt att få ifall man använder "hakarna" på väggurtaget/brytaren

annaton skrev:
Du har ett brott någonstans, vilket är lätt att få ifall man använder "hakarna" på väggurtaget/brytaren
Hur menar du då?

hempularen skrev:
Hur menar du då?
Antar att han menar fästklorna, att man kan klämma ledarna mellan dem och dosan. Klämmer du nollan där så får du överledning till jord.

Säkert fk som sligger i mot i en dosa kanske, kolla bakom kron-brytaren eller likn, kan vara så att jord och nolla ligger imot :-)

Problemet löst! :-) Tack för tipsen...

Det var en 2-knapps strömbrytare som var felkopplad. Jord och nolla hade kontakt.

Vad gjorde jorden i en strömbrytare...nollan kan jag förstå om det var en 2-pol brytare...

FLKR

kanske ska vidare därifrån ner till ett vägguttag.....

Eller så kan det vara så att det går en ledning , kansek utapåliggande , direkt till belysning från dosan med strömbrytaren. så jord och nolla går ner dit för att sedan läggas ihopp med kabeln från belysning som kommer på vägg , kanske , ner i dosan.

Har sett det konseptet nånstans...

Jamen det verkar ju inte smart att dra ut 2 st. fas, 2 st.nolla, 2 st. jord samt 2 st. tändledningar i samma brytare...det blir ju lite kämpigt att få den på plats

FLKR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.