Det sitter ingen kondensator till fläkten? testa att byta den och se om fläkten startar

Hemmanisse skrev:
Det sitter ingen kondensator till fläkten? testa att byta den och se om fläkten startar
Maskinen är bara 2v gammal. Så detta får återförsäljaren fixa, mailade dem igår kväll om att maskinen är trasig. Hoppas de skyndsamt ger mig en ny som funkar denna gång..

Risken att en kondensator är trasig så att den löser jordfelsbrytare ibland är nog rätt låg.

Hoppas det löser sig med återförsäljaren.

Vad gäller mätningen med ohm-meter jord-fas så kan man under kontrollerade former mäta genom att man ansluter maskinens skyddsjord till just skyddsjord i ett uttag som inte är kopplat över jordfelsbrytare, och sen lägger man ihop både fas+nolla på maskinen och ansluter till ena sidan på multimetern, ställer dem på amperemätning (använd 10A-området för säkerhets skull) och sist ansluter andra sidan av multimetern till fasen i vägguttaget. Då kommer multimetern visa läckströmmen vid vanlig 230V AC. (Vill man vara säker på att inte bränna säkringar så kan man seriekoppla en vanlig glödlampa (ej lågenergi, däremot går halogen bra) med multimetern, så får man en begränsning på strömmen så att det inte blir en riktig smäll ifall det skulle vara kortis direkt mot jord.

Givetvis måste man se till att allt är tillräckligt isolerat, och vara medveten om att man spänningssätter en apparat som har ett jordfel, så att inte t.ex. barn, djur eller liknande kan komma i närheten av mätningen.

Mätningen bör helst göras med isoleringstransformator (och då får man ta nolla-fas istället för skyddsjord-fas på transformatorns utgång), då är den inte riktigt lika farlig att göra som utan isoleringstransformator.

(Som isoleringstransformator kan man faktiskt använda två "väggvårtor" eller t.ex. halogenspottrafos, av gamla tunga modellen och som ska ge AC ut. Koppla ihop båda utgångarna med varandra, in med 230V på ena trafons ingång så kommer det ut ca 230V AC på andra trafons ingång. OBS, om det är stickpropp så kommer det ström ut på stiften = farligt, så nån trafo som har sladdanslutning istället för stickpropp rekomenderas)

En nackdel är att om t.ex. ett relä / en kontaktor styr av/på så måste man på nåt sätt koppla förbi brytfunktionen för att kunna mäta på själva motorn.

En läckströmtång för några tusenlappar äventyrar annars personsäkerheten inte lika mycket.
Imaging

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Ett annat sätt som inte är så farligt ur personsäkerhetsaspekten är att "megga" apparaten, för att inte riskera att förstöra ev elektronik förbinbder man fas och nolla och meggar mellan jord och fas/nolla. En Megger kan man låna av nästan alla elektriker

Satte upp ett helt nytt uttag som går direkt till den gamla centralen utan några andra störande element. Då går i alla fall inte den portabla JFB. Men motorn mår inte bra ändå. Den orkar inte starta upp, utan brummar bara.. Sätter jag snurr på "fläkthjulet" och startar motorn så går den igång och funkar som den skall..
Har inte fått kontakt med återförsäljaren ännu, får ringa imorgon och höra vad som händer..

Tack för alla förslag om lösningar..

Bo.Siltberg skrev:
En läckströmtång för några tusenlappar äventyrar annars personsäkerheten inte lika mycket.
[bild]
Jag har frågat förut utan något direkt svar, så jag frågar igen; tips på bra läckströmstång som inte kostar skjortan (och var man kan köpa den). Kjell har ju som sagt en megger för dryga tusenlappen som funkar alldeles utmärkt, så finns det något motsvarande i läckströmstångsväg?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Det kanske beror på att det inte finns några billiga läckströmstänger ;) (?)
Jag vill minnas någon tråd där det dessutom visade vara bra med en TRMS-visande tång vilket höjer priset lite till...
Man får nog räkna med minst 3000:- för en enkel tång, och det dubbla för en TRMS/bättre kvalite.

http://www.elma-instruments.se
http://www.instrumentcenter.se
http://www.elfa.se
http://www.industriproduktforsaljning.se/produkt.php
http://www.beving.se/produkter/profitest-mbase.aspx
http://www.marelco.se/index.php

Ja, det ante mig. Det var därför jag avslutade med ett frågetecken... ;)

Tack iaf för tipsen. Jag skall ta mig en funderare till vad budgeten tillåter.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har frågat förut utan något direkt svar, så jag frågar igen; tips på bra läckströmstång som inte kostar skjortan (och var man kan köpa den). Kjell har ju som sagt en megger för dryga tusenlappen som funkar alldeles utmärkt, så finns det något motsvarande i läckströmstångsväg?
Läckströmmar springer man ju inte och mäter hela dagarna, så kan du inte lossa tåten i fråga och mäta med en vanlig multimeter på mA-området?

Absolut enklast är ju att slå av dvärgbrytaren och mäta tvärs över om du vill kolla en hel grupp (utan belastning, givetvis).

mycke_nu skrev:
Absolut enklast är ju att slå av dvärgbrytaren och mäta tvärs över om du vill kolla en hel grupp (utan belastning, givetvis).
Men jag är ju diazedkramare, ju! ;) Nej, allvarligt, det är naturligtvis ett bra tips. Och det får nog bli så. Jag får väl försöka klara mig utan att köpa ett nytt instrument... :)

Vad får man för resultat om man mäter över en hel kabel med en vanlig tångamperemeter?

Öh, noll? Jag fattar inte frågan...

yxis skrev:
Vad får man för resultat om man mäter över en hel kabel med en vanlig tångamperemeter?
Samma som om man använt läckströmtången, men eftersom den inte upplöser bråkdelar av mA får man ju inget användbart mätvärde. Läckströmtången är ett mycket bra verktyg för felsökning av olika slag, bättre än megger mm, men priset gör att de inte är så vanliga bland montörerna.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Aha.

Ser läckströmtången alltså inte vad som läcker tillbaka i skyddsjordsledaren, eller?

(Undrar hur dåligt det funkar att mäta med känsligt++ område med en såndär strömtång-tillsats för multimeter (som enligt praktiska studier funkar fint att köra även mot t.ex. oscilloskop...)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.