1 010 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Jfb löser ut vid last
Hej elvänner..
Har dragit fram en helt ny kabel 5g1.5 (isolerat de andra 2 ledarna) från centralen ner i krypgrunden och sedan ut igenom ett ventilationhål till en arbetsbrytare som i sin tur går till en luftvärmepump.
Slår på säkringen inget händer
Men när jag väl slår på luftvärmepumpen går jordfelsbrytaren..
Förste tanken var att man råkat klämma kabeln eller lyckats slå en klammer i den.. bytte ut kabeln men problemet består ..
Andra var att de är jordfel i själva pumpen men
Drog en skarvsladd från närmsta uttag som också går på samma jfb och det funkar bra.
Hur går jag tillväga?
Har dragit fram en helt ny kabel 5g1.5 (isolerat de andra 2 ledarna) från centralen ner i krypgrunden och sedan ut igenom ett ventilationhål till en arbetsbrytare som i sin tur går till en luftvärmepump.
Slår på säkringen inget händer
Men när jag väl slår på luftvärmepumpen går jordfelsbrytaren..
Förste tanken var att man råkat klämma kabeln eller lyckats slå en klammer i den.. bytte ut kabeln men problemet består ..
Andra var att de är jordfel i själva pumpen men
Drog en skarvsladd från närmsta uttag som också går på samma jfb och det funkar bra.
Hur går jag tillväga?
Gjorde inte din elektriker någon kontroll på installationen?
Då hade eventuella fel upptäckts.
Tycker du ska ringa firman och begära att de åtgärdar detta, glöm inte att säga att du vill ha ut en yrkesman/kvinna som vet vad de håller på med.
Protestera om de trilskas
Då hade eventuella fel upptäckts.
Tycker du ska ringa firman och begära att de åtgärdar detta, glöm inte att säga att du vill ha ut en yrkesman/kvinna som vet vad de håller på med.
Protestera om de trilskas
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Du felsökerT Thomashöst skrev:
Börja med att göra om inspektionen så att allt verkligen är rätt kopplat. Se Andreas tips.
Det är sällsynt med isolationsfel i en kabel, men du kan alltid isolationsmäta den så att jord och nolla inte ligger ihop.
Kontroll av anslutningspunkten efter driftsättning visar om JFBn löser korrekt vid felström L-PE, och där kan man använda spänningsprovaren även för att testa L-N med belastning för att bekräfta att det inte är någon fatal felkoppling.
Om allt ser bra ut så är det dags att titta på bruxet till pumpen för att se om de skriver något om JFB och i så fall typ av JFB. Skarvsladden kan möjligen göra skillnad där, t.ex en annan fas.
Anslutningen av pumpen ska givetvis också granskas. Kanske även nödvändigt med en isolationsmätning av pumpen för att isolera felet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden