805 läst ·
3 svar
805 läst
3 svar
JFB löser ut.... rätt?
Hej.
Jag har en jordfelsbrytare mellan elmätare och normcentral.
Den bryter alltså allt i hela huset. Har fungerat fint sedan den sattes in.
Dock, om man bryter en grupp/säkring för att tex hänga upp en taklampa så löser den ut om man råkar få kontakt mellan neutral och jord.
Spänningen är uppmätt av.
Är det normalt?
Jag har en jordfelsbrytare mellan elmätare och normcentral.
Den bryter alltså allt i hela huset. Har fungerat fint sedan den sattes in.
Dock, om man bryter en grupp/säkring för att tex hänga upp en taklampa så löser den ut om man råkar få kontakt mellan neutral och jord.
Spänningen är uppmätt av.
Är det normalt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Helt normalt, ett friskhetstecken för jordfelsbrytaren
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Helt normalt.
Det går ström i neutralledaren från andra prylar. Alla neutralledare är ihopkopplade i centralen. En del ström kommer då att gå från din neutral mot jord när du lägger ihop dem. Jordfelsbrytaren känner att det fattas ström och bryter.
Det går ström i neutralledaren från andra prylar. Alla neutralledare är ihopkopplade i centralen. En del ström kommer då att gå från din neutral mot jord när du lägger ihop dem. Jordfelsbrytaren känner att det fattas ström och bryter.
Ok, tack för svar!
Tänkte väl att det kanske är normalt men blev ändå paff när jag stod och höll på med att spänningslöst lamputlopp och kopplade när helt plötsligt hela huset blev svart.
Tänkte väl att det kanske är normalt men blev ändå paff när jag stod och höll på med att spänningslöst lamputlopp och kopplade när helt plötsligt hela huset blev svart.
Klicka här för att svara
