7 398 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
JFB löser ut pga dammsugaren kyl och frys mm
Det verkar tyvärr inte vara rätt gjort: då faserna till samma VP rör som nollan inte verkar höra ihop,hempularen skrev:
Så här ligger det till efter tips på detta forum så lossade jag på en nolla i taget tills jag hittade den noll ledare som orsakade det stora problemet. Så nu är den bortkopplad och tejpad med el tejp dock så är det fortfarande problem men nu bara med dom faser (grupper) som kommer från samma VP rör (två grupper/faser) ena gruppen går till köket belysning och kyl och frys, den andra gruppen går till hall belysning och kanske något mer? Så jag har dragit slutsatsen att dessa två grupper måste ha en annan noll ledare.
Dock finns det ingen märkning på någon sladd utom dom som jag har märkt upp och det är inte mycket ännu. Så jag får dra lite i sladdarna och testa mig fram och märka upp allt allt eftersom så om jag får några el problem framöver så vet jag vilken sladd som går vart.
Har du hittat felet?...funkar allt nu?
Mega felet som gjorde att tv damsugare osv inte fungerade berodde på noll ledaren jag kopplade bort i centralen.
dock är det fortfarande problem med två grupper. Sen borde jag kanske inte nöja med mig att bara koppla bort nollan utan även följa den tills jag hittar vart den är felkopplad?
dock är det fortfarande problem med två grupper. Sen borde jag kanske inte nöja med mig att bara koppla bort nollan utan även följa den tills jag hittar vart den är felkopplad?
Koppla ur diskmaskinen helt ett tag..inte helt ovanligt att det löser pga elementet i den....
Nu fungerar gruppen för diskmaskinen, det som är är fel nu är "bara" hall belysningen samt belysningen till kök samt väggutag i kök ser ut som att dom tillhör samma grupp i centralen (gemensam nolla).
Det som jag tycker är lite klurigt är att även o-jordade saker som exempelvis takbelysningen löser ut jfb? Så nu förstår jag inte riktigt hur det fungerar?
Det som jag tycker är lite klurigt är att även o-jordade saker som exempelvis takbelysningen löser ut jfb? Så nu förstår jag inte riktigt hur det fungerar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Löser JFBn när du tänder takbelysningen?
Möjliga orsaker:
- en grov felkoppling där nollan egentligen är skyddsjord,
- en överledning från fas till något som har kontakt med jord
- skyddsjord och nolla är sammankopplade någonstans innan lampan.
Möjliga orsaker:
- en grov felkoppling där nollan egentligen är skyddsjord,
- en överledning från fas till något som har kontakt med jord
- skyddsjord och nolla är sammankopplade någonstans innan lampan.
Typiskt noll fel!
Jag blir lite nervös när du skrivet att du har kopplat loss en nolla som tillhör en två-fas grupp??!?
Om så är fallet, så kan du om du slår på bägge dvärgbrytarna, få 0-400V slumpvis i alla uttag och apparater på den gruppen. Och om det är så att nolla o jord ligger ihop på den gruppen så kommer JFB fortfarande att lösa om strömmen går via jordledaren istället för nollan.
Jag får känslan av att du borde vänta lite med vidare felsökning tills elektrikern kommer ut igen, då du inte verkar ha 100% koll på vad som kan hända om du kopplar loss fel nolla och samtidigt slår till fel brytare.
Dumt om du eldar upp nya hällen lr den fina TVn eller om kylen går sönder och hela söndagsmiddagen blir förstörd.
Om så är fallet, så kan du om du slår på bägge dvärgbrytarna, få 0-400V slumpvis i alla uttag och apparater på den gruppen. Och om det är så att nolla o jord ligger ihop på den gruppen så kommer JFB fortfarande att lösa om strömmen går via jordledaren istället för nollan.
Jag får känslan av att du borde vänta lite med vidare felsökning tills elektrikern kommer ut igen, då du inte verkar ha 100% koll på vad som kan hända om du kopplar loss fel nolla och samtidigt slår till fel brytare.
Dumt om du eldar upp nya hällen lr den fina TVn eller om kylen går sönder och hela söndagsmiddagen blir förstörd.
Bo.Siltberg skrev:
Den första låter som en trolig orsak då nollan som går i samma VP rör som berörda faser är bortkopplad, men då kanske dom har använt en jordkabel som nolla? Ska kolla vad som händer om jag kopplar bort jordkabeln som går i samma VP rör som övriga kablar,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Nej, du ska inte "kolla vad som händer"!
Bryt strömmen, red ut hur det är kopplat, åtgärda, kontrollmät och slå på strömmen igen.
Bryt strömmen, red ut hur det är kopplat, åtgärda, kontrollmät och slå på strömmen igen.
Ja, lossa inte mer nu, det är illa nog med den lossade nollan. Som nämnts tidigare har du säkert en hopkoppling av jord-nolla i den tvåfasgruppen till hall-kök. Gå igenom alla kopplingar där istället så hittar du grundorsaken. Lossar du jorden riskerar du att spänningssätta alla ev skyddsjordade förbrukare på de två grupperna, som alternativ kommer du säkert utsätta lasterna för över-underspänning med sakskador som följd.
Jobbade inte du med flyg, provar ni er fram där också?
Jobbade inte du med flyg, provar ni er fram där också?
Nä men där har man ett el schema att följa som oftast stämmer väldigt bra och alla kablar är märkta och har aldrig varit med om att något är felkopplat i ett flygplan om man gör en ny installation så dubbel kollar man allt innan man sätter på något. om någon kabel är skadad så kan det vara ett mindre projekt att hitta den ibland så får man helt enkelt bara koppla bort den i båda ändar och låta den ligga kvar och använda en ny kabel istället. (självfallet så märker man upp den nya sladden ) Då sladdarna i ett flygplan väldigt sällan går i rör utan är najade så det är många timmars jobb att byta några meter sladd.
Men här så är inget uppmärkt och det är lite klurigt att dra i trådarna för att kolla vilken sladd som är vilken när man är ensam.
För övrigt så har jag inget inkopplat på dom uttag som går till den berörda gruppen och om jag nu kopplar bort jorden och jag märker att gruppen blir spänningslös så vet jag att felet är just att jord och nolla ligger ihop.
Men här så är inget uppmärkt och det är lite klurigt att dra i trådarna för att kolla vilken sladd som är vilken när man är ensam.
För övrigt så har jag inget inkopplat på dom uttag som går till den berörda gruppen och om jag nu kopplar bort jorden och jag märker att gruppen blir spänningslös så vet jag att felet är just att jord och nolla ligger ihop.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det du håller på med är fullkomligt livsfarligt. OM du kopplar bort en nolla så måste du också bryta de faser som hör till nollan. Du riskerar att huset brinner upp om du fortsätter att labba så här.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
OK då blev jag lite lungnad, det framgick inte (eller så har jag läst tråden dåligt).