Okej

Efter att konsulterat oraklet Mr Google kom jag fram till det jag misstänkte att det måste vara en egen nollskena för varje jfb men det blir kanske rätt bra för i centralen så sitter det tre skenor, en lång och två korta som sitter brevid varandra för att kunna bygglas.

Så min plan är att använda den långa skenan till PE och dom två korta skenorna till N1 och N2

Tänkte kolla om det finns något fiffig sätt att mäta vilken nolla som går till vilken fas/ säkring? Jag jobbar med flygplan om dagarna och där är det krav alla alla kablar är märkta så man snabbt kan se exakt vilken sladd som är vilken, men i min el central så finns det inte en enda markering, helt otroligt att det är lagligt att koppla en hel central och bara använda färmarkeringar borde vara krav på att märka upp varje nolla så man vet till vilken grupp den hör till...

Nej, det är att följa trådar som gäller. Nollan kommer ju ut ur samma rör som fasen ifråga (om dte är rät gjort).

Jag tycker du skall fundera lite till på om du verkligen vill göra den här uppdelningen själv. Det finns en hel del falluckor när man ger sig på jordfelsbrytare, och VÄLDIGT mycket man inte vet att man inte vet.

Jag är inte behörig elektriker (jobber mer med elektronik), men uppfattar mig som skapligt kunnig hempulare. Men att nyinstallera en jordfelsbrytare ger jag mig inte på, just för att jag har tillräcklig koll för att inse att jag inte vet vilken kunskap jag saknar.

Och just det du upptäckte om separata jordskenor är ett väldigt allvarligt fel (om du inte hade kommit på det), om du hade kopplat faserna genom 2 olika jfb, men behållit nollorna till en och samma jfb.

Då hade ev. en av brytarna löst ut direkt när du kopplar på strömmen, om det då är den av dem som även bryter nollan, så får du flytande nolla och de grupper vars jfb inte löst ut kommer att få slumpartad spänning mellan 0 och 400V i uttagen. Just det felet har eldat upp ett antal hus.

Det finns fler mindre uppenbara sätt att råka ut för samma sak, därför skall man inte pilla med jfb om man inte vet exakt vad man håller på med.

Jag försår hur du menar och det är just därför som jag inte har gjort annat en bytt säkringar tidigare även om jag gick el programmet 1997, men nu är det jul och väldigt svårt att få en elektriker att komma hit, har ringt tre olika firmor.

När du provkör efter att du flyttat nollor så skulle du kunna göra så att du bara skruvar i huvudsäkring för fas 1, provar att allt på den fasen verkar få fas och nolla (provbelasta med nåt som drar en del ström, värmefläkt/kupévärmare, byggstrålkastare eller likande). Skuva ur säkring 1 och skruva i säkring 2, gör om och sen motsvarande för säkring 3. Om något blivit fel så får du åtminstone bara okänd/varierande spänning mellan 0-230 och inte 0-400.
OBS, testa separat med bara en jordfelsbrytare påslagen i taget.

Tänk på att testknappen på trefasjordfelsbrytare bara fungerar om det finns ström på just den fas testknappen är kopplad till. Jag tror att (vissa av) jordfelsbrytarna inte gillar om man "slår av" dem på annat sätt än med testknappen, så du får fejka ett jordfel för att lösa ut den ifall testknappen inte "vill", eller slå på strömmen på den fas som testknappen är kopplad till.

Man "testar" inte att nollan är bibehållen med ström på, man inspekterar och kontinuitetsmäter först.

Har du gjort en okulär inspektion av din elanläggning innan du ger dig in på allt detta? 7 av 10 gånger ett jordfel dyker upp plötsligt är det en ytterbelysning eller varmvatten beredaren som spökar. Bild på senaste jordfelet jag var på.

• DSC_0058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ofta är det en nolla och jord som ligger ihop nån helt annastans än de grupper som verkar orsaka problemet. kanske en okopplad tejpad utebel-matning som spökar. ofta nåt ute och beroende på väder.
koppla ur alla ute- och maskingrejer och testa.
Sen bör sägas att man meggar fram lösningen inom en timme!

Nu har jag varit vid huset och felsökt enligt era tips, kom fram till att den blå noll ledaren till hallen var sammankopplad med jord.

Nu fungerar allt utom kyl och frys som det ska går att dammsuga och TV går att använda!!!

Kopplade los den blå kabeln och tejpade den med el tejp, har även anslutit kyl och frys via ett annat utagg och då fungerar även dom. öppnade dvärgbrytaren för säkerhets skull till kyl och frys. Så det är jordfel på minst två grupper.

gammal kyl/frys-kompressor som läcker ström?!

Alanl skrev:
Kopplade los den blå kabeln och tejpade den med el tejp, har även anslutit kyl och frys via ett annat utagg och då fungerar även dom. öppnade dvärgbrytaren för säkerhets skull till kyl och frys. Så det är jordfel på minst två grupper.
jag tror noll och jord ligger ihop på ett till hemlit ställe till i huset.
obs du kan behöva ha stor total belastning på (på alla tre faserna) för att få den att lösa!
"allt funkar fint" tills man kör på riktigt.

En viktig detalj som jag har utelämnat som jag nu tror kan vara en bov i dramat är att vi håller på att renoverar badrummet och där så har en elektriker kopplat loss rätt många kablar. Det var faktiskt så allt började då det är krav på jfb för att koppla in golv värme i badrummet. Då elektrikern inte kom på flera dagar och hela bygget stod stilla på grund av det så tänkte jag hur svårt kan det vara att koppla in en ny jfb? så jag åkte och köpte en låda och en jfb samt 15 st säkringar a 10 A. Nu sitter allt på plats dock så fick det en del följd problem men när allt är klar så vet jag att allt är okej.

Jord och nolla ligger ihop. Misstänkt det från början, men blev helsäker nu när du skrev att ni rustar.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.