7 432 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
JFB löser ut när jag klipper av kabel utan ström???
Som sagts i titeln. Klippte av en kabel som jag brutit säkringen på och jag har kontrollmät att ingen ström var på. När jag klippte av den med avbitare löste JFB ut.
Kan det genereras en liten ström när jag klipper kabeln eller är det något fel på elinstallationen?
Kan det genereras en liten ström när jag klipper kabeln eller är det något fel på elinstallationen?
Bästa svaret
Du hade en/flera strömförbrukare igång på andra säkringar som betjänas av den aktuella JFBn, det var även "snedbelastning" mellan faserna så att det flöt en ström i nollan, (nästan) hälften av den ström som flöt i nollan flöt genom avbitaren och skyddsjorden precis i klippögonblicket, därav löste JFBn ut, det är helt rätt att den ska göra det.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du "lägger" ju ihop nolla och jord när du klippte kabel. Bara för att man inte har någon ström på den aktuella kabeln så tar ju ändå strömmen den lättaste vägen förbi.
Helt normalt detta. Din JFB fungerade precis som den skulle.
Helt normalt detta. Din JFB fungerade precis som den skulle.
Du har precis lärt dig samma läxa som de flesta av oss skulle jag tro.
Själv släckte jag ner ett halvt kontorslandskap första gången, vilket iof var på 80-talet så det är preskriberat för längesen.
Själv släckte jag ner ett halvt kontorslandskap första gången, vilket iof var på 80-talet så det är preskriberat för längesen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Att det inte hände igen kan bero på att en del av belastningen som var på före första kortslutningen inte hade startat om, tex en dator och då blev inte strömmen stor nog.
Protte
Protte
Klicka här för att svara