Som sagts i titeln. Klippte av en kabel som jag brutit säkringen på och jag har kontrollmät att ingen ström var på. När jag klippte av den med avbitare löste JFB ut.

Kan det genereras en liten ström när jag klipper kabeln eller är det något fel på elinstallationen?

Bästa svaret

Du hade en/flera strömförbrukare igång på andra säkringar som betjänas av den aktuella JFBn, det var även "snedbelastning" mellan faserna så att det flöt en ström i nollan, (nästan) hälften av den ström som flöt i nollan flöt genom avbitaren och skyddsjorden precis i klippögonblicket, därav löste JFBn ut, det är helt rätt att den ska göra det.

Du "lägger" ju ihop nolla och jord när du klippte kabel. Bara för att man inte har någon ström på den aktuella kabeln så tar ju ändå strömmen den lättaste vägen förbi.

Helt normalt detta. Din JFB fungerade precis som den skulle.

Precis. Ett av alla sätt att testa funktionen hos sin JFB :)

Men efter jag klippt skalade jag kabel och la nolla mot jord men kunde inte upprepa effekten.

Det påverkas även av hur belastningen ser ut på övriga grupper, och som tidigare skrivits är det helt normalt.

Du har precis lärt dig samma läxa som de flesta av oss skulle jag tro.
Själv släckte jag ner ett halvt kontorslandskap första gången, vilket iof var på 80-talet så det är preskriberat för längesen. :p

Att det inte hände igen kan bero på att en del av belastningen som var på före första kortslutningen inte hade startat om, tex en dator och då blev inte strömmen stor nog.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.