7 825 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
JFB löser ut när jag klipper av kabel utan ström???
Som sagts i titeln. Klippte av en kabel som jag brutit säkringen på och jag har kontrollmät att ingen ström var på. När jag klippte av den med avbitare löste JFB ut.
Kan det genereras en liten ström när jag klipper kabeln eller är det något fel på elinstallationen?
Kan det genereras en liten ström när jag klipper kabeln eller är det något fel på elinstallationen?
Bästa svaret
Du hade en/flera strömförbrukare igång på andra säkringar som betjänas av den aktuella JFBn, det var även "snedbelastning" mellan faserna så att det flöt en ström i nollan, (nästan) hälften av den ström som flöt i nollan flöt genom avbitaren och skyddsjorden precis i klippögonblicket, därav löste JFBn ut, det är helt rätt att den ska göra det.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du "lägger" ju ihop nolla och jord när du klippte kabel. Bara för att man inte har någon ström på den aktuella kabeln så tar ju ändå strömmen den lättaste vägen förbi.
Helt normalt detta. Din JFB fungerade precis som den skulle.
Helt normalt detta. Din JFB fungerade precis som den skulle.
Du har precis lärt dig samma läxa som de flesta av oss skulle jag tro.
Själv släckte jag ner ett halvt kontorslandskap första gången, vilket iof var på 80-talet så det är preskriberat för längesen.
Själv släckte jag ner ett halvt kontorslandskap första gången, vilket iof var på 80-talet så det är preskriberat för längesen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 085 inlägg
Att det inte hände igen kan bero på att en del av belastningen som var på före första kortslutningen inte hade startat om, tex en dator och då blev inte strömmen stor nog.
Protte
Protte
Nu väcker jag en gammal tråd men har en liknande frågeställning.
Jag skulle göra lite arbete ute och behövde koppla ur några uttag och belysning utomhus, dom matas från ett förråd som har en egen undercentral som i sin tur delar jfb med poolen.
Jag bröt strömmen i förrådet och skruvade ur uttag och belysning, när jag var klar anslöt jag allt likadant som tidigare men bytte några wago samt bytte en sönderärgad sockerbit i en belysningsstolpe till 3M scotchlock.
När jag slog på strömmen i förrådet så hände inget, jag gick och kollade jfbn i mätarskåpet och såg att den var utlöst. Jag återställde jfb och allt funkar som det ska. Jag vet inte när jfbn har löst ut. Det hela fick mig att tveka på min återinstallation men samtidigt var jag supernogrann med att koppla som det var innan och hade det varit något fel så borde jfbn brutit igen.
Sökte och hittade den här tråden och förstår att det kan ske om man har andra förbrukare på samma jfb. Det som jag ändå inte blir riktigt klok på är att den enda inkopplade förbrukaren till poolen är en digital timer till cirkulationspumpen som borde dra i princip noll. Pumpen var utdragen och värmaren bruten på säkerhetsbrytaren.
Kan jfbn ha löst ut trots att förbrukningen var så liten eller finns det någon annan trolig orsak?
Jag skulle göra lite arbete ute och behövde koppla ur några uttag och belysning utomhus, dom matas från ett förråd som har en egen undercentral som i sin tur delar jfb med poolen.
Jag bröt strömmen i förrådet och skruvade ur uttag och belysning, när jag var klar anslöt jag allt likadant som tidigare men bytte några wago samt bytte en sönderärgad sockerbit i en belysningsstolpe till 3M scotchlock.
När jag slog på strömmen i förrådet så hände inget, jag gick och kollade jfbn i mätarskåpet och såg att den var utlöst. Jag återställde jfb och allt funkar som det ska. Jag vet inte när jfbn har löst ut. Det hela fick mig att tveka på min återinstallation men samtidigt var jag supernogrann med att koppla som det var innan och hade det varit något fel så borde jfbn brutit igen.
Sökte och hittade den här tråden och förstår att det kan ske om man har andra förbrukare på samma jfb. Det som jag ändå inte blir riktigt klok på är att den enda inkopplade förbrukaren till poolen är en digital timer till cirkulationspumpen som borde dra i princip noll. Pumpen var utdragen och värmaren bruten på säkerhetsbrytaren.
Kan jfbn ha löst ut trots att förbrukningen var så liten eller finns det någon annan trolig orsak?
Jordfelsbrytaren kan lösa ut när du är och klipper och kopplar i kablarna även om huvudbrytaren är avstängd. Det finns ofta små potentialskillnader mellan ledningarna även om strömmen är avslagen och det kan vara tillräckligt för att JFB ska reagera.Z Zoidberg skrev:Nu väcker jag en gammal tråd men har en liknande frågeställning.
Om undercentralen i förrådet sitter ihop med huvudcentralen i huset (vilket den antagligen gör på ett eller annat sätt) så kan förbrukare i huset göra att du får en liten potentialskillnad mellan nolla och jord som fortplantar sig ut till förrådet och när du råkar komma åt jord med nolla så löser JFB:n
Det ska ju räcka med 30 mA för att den ska lösa ut. Det är inte mycket ström.
Om allt funkar nu så är det met största sannolikhet ingen fara. Är du osäker så kan du ta dit en elektriker som funktionsprovar för några tusenlappar.
Ja centralen inomhus matas från mätarskåpet så dom hänger onekligen ihop även om den inte ligger under den jfbn. Då är det nog den sannolika orsaken som du beskriver, ledarna har garanterat kommit i kontakt med varandra efter att jag lossat dom. Tack för svar!
Moderator
· Stockholm
· 58 037 inlägg
Det spelar ingen roll om det går stor ström i fasledarna genom jordfelsbrytaren, utan det handlar om hur stor ström det går i nollan någonstans i din anläggning. Egentligen kan man få den här effekten även om all ström är bruten (huvudsäkringarna urskruvade), för om din granne skickar ut hög ström på nollan från sitt hus, så kan en del av den strömmen ta vägen genom ditt hus och ut mot jord via ditt "isolationsfel". Den strömmen passerar i så fall din jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara