Finns säkert många trådar om detta. Men frågar igen.

Gör en jfb nytta i ett hem med ojordade uttag?

Kök och badrum har jordade uttag.

Ja! Den har inget med jorden att göra utan kollar att strömmen ut genom fasledarna är lika den som kommer tillbaka genom nollan.

O
Jag kan tycka att namnet jordfelsbrytare är lite felaktigt... borde heta något annat som påminner om dess funktion! kanske felströmsbrytare.....

JFB räddar liv oavsett om uttagen är jordade eller inte. En fundering är om det inte är ännu viktigare med JFB om man har ojordade uttag?

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Den är viktig speciellt när klass 1 apparater ansluts till ojordade uttag eftersom skyddsbarriären skyddsjord inte fungerar. Då blir den andra skyddsbarriären isolerad miljö istället. Den barriären blir allt mer opålitlig när husen byggs om till en mer öppen planlösning, då kan ledande och isolerad miljö komma väldigt nära varandra. T.ex kan en riven vägg göra att diskbänken kommer nära ett ojordat uttag utan att någon har gjort några hempulade eljobb. I ett sånt läge bör man överväga att montera jordade uttag m.m. i hela rummet.

Tack så mycket. Då blir det jfb.

I en gammal porslins central. Kan man montera nya säkringar på den gamla skenan?

Claesk skrev:
I en gammal porslins central. Kan man montera nya säkringar på den gamla skenan?
Hur menar du ??
Nya automatsäkringar eller ska du byta porslins "elementet"?

Om det är en gammal proppcentral sätter man helt enkelt jfb:n i en normkapsling vid sidan av.

• Gilla
Dekker
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Om det är en gammal proppcentral sätter man helt enkelt jfb:n i en normkapsling vid sidan av.
Exakt så gjorde elektrikern i lägenheten jag bor i när jag passade på att fixa jord i alla uttag när jag flyttade in

Odjuret skrev:
Jag kan tycka att namnet jordfelsbrytare är lite felaktigt... borde heta något annat som påminner om dess funktion! kanske felströmsbrytare.....

JFB räddar liv oavsett om uttagen är jordade eller inte. En fundering är om det inte är ännu viktigare med JFB om man har ojordade uttag?
Skulle säga hellre JFB vid jordad installation då risken normalt sett är större för såna felströmmar, ojordad installation har man isolerad miljö om det är rätt och ingen strömgenomgång uppstår men då finns ju undantagen som är viktiga, kök, tvätt och andra vitvaror eller om man drar ut en sladd utomhus.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tyvärr är inte isolerad miljö någon garanti längre när planlösningar öppnas och förlängningssladdarna når till uterum och altaner. Ett litet slarv så.matas elgrillen på altanen via ett ojordat vägguttag vid altandörren.

O
Slugge skrev:
Skulle säga hellre JFB vid jordad installation då risken normalt sett är större för såna felströmmar, ojordad installation har man isolerad miljö om det är rätt och ingen strömgenomgång uppstår men då finns ju undantagen som är viktiga, kök, tvätt och andra vitvaror eller om man drar ut en sladd utomhus.
Återigen har jag lärt mig något nytt! Tack så mycket!! Perfekt!
Då tar jag tillbaks det jag skrev i ett tidigare inlägg om JFB och ojordat!

Slugge skrev:
Väldigt ofta har man vattenburen värme och då finns jord i rummet. Om man då får strömgenomgång genom kroppen mellan vattenradiatorn och en felaktig elapparat så kan jordfelsbrytaren rädda liv.

Helt rätt Olle. Så kan man ju fråga sig hur man missade den potentiella faran men jag tror inte det skett så många olycksfall där man kommit mellan spänningsförande delar och radiator, till viss del är detta målat med isolerande färg, men risken finns ju/har funnits.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.