Hej,
Jag har köpt två paket 4.5x1m solpaneler från jf-fritid som jag inte får att fungera. Jag har som mest 22c i poolen, även på dagar när det är över 25c i luften, oavsett om cirkulationen är på eller av.

Tycker installationsmanualerna är mindre tydliga...

Jag har i nuläget helt ihopkopplat på ovansidan och inga flödes-hindrare.

Jag har flödes-hindrare i nedre kant, se blå markörer.

Ignorera röda markeringarna. Gamla tester som inte heller gjorde någon skillnad.


Nu till frågan, hur ska det sitta?
Jag har en tanke att jag skulle vilja totalt bryta flödet mha plugg vid rosa markeringar, men jag har inte tillräckligt med plugg för det.

I nuläget har jag material för att plugga på ett ställe, samt en "flödes-hindrare" över.

Har testat en massa men inget verkar göra någon skillnad.
Mycket flöde(100-75%) ut till panelerna. Lite(<25-50%). Ingen skillnad.

Kan tillägga att poolen är deras storpool 6.1x3.6m
 
  • Svart slangsystem på gräs med märkningar: "Sol UT", "Sol IN", "PUMP", "RETUR" och en ventil i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler installerade på ett tak med röda, blå och rosa markeringar, omgivna av träd och verktyg i en släpvagn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ebackman ebackman skrev:
Hej,
Jag har köpt två paket 4.5x1m solpaneler från jf-fritid som jag inte får att fungera. Jag har som mest 22c i poolen, även på dagar när det är över 25c i luften, oavsett om cirkulationen är på eller av.

Tycker installationsmanualerna är mindre tydliga...

Jag har i nuläget helt ihopkopplat på ovansidan och inga flödes-hindrare.

Jag har flödes-hindrare i nedre kant, se blå markörer.


Nu till frågan, hur ska det sitta?
Jag har en tanke att jag skulle vilja totalt bryta flödet mha plugg vid rosa markeringar, men jag har inte tillräckligt med plugg för det.

I nuläget har jag material för att plugga på ett ställe, samt en "flödes-hindrare" över.

Har testat en massa men inget verkar göra någon skillnad.
Mycket flöde(100-75%) ut till panelerna. Lite(<25-50%). Ingen skillnad.
I nuläget testar jag att stänga igen det vänstra rosa strecket och en flödesreglerare i den högra. Ca 80-90% stängt mot panelerna för att flödet inte ska vara "för snabbt".


Tycker det är varmt vatten om jag öppnar uppe till höger. Men inte nere vid utloppet... Känns som att vattnet tar fel väg på något sätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.