15 882 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Jf fritid pool bygge
Hej,
Jag funderar att köpa storpool deluxe 10,1× 5,5m från Jf fritid.
Har någon byggd en pool från jf fritid och har lust att förklara hur ni förberedde allt.
Jag tänkte markfiltmatta, 20 cm dräneringsgrus ,5 cm markisolering och ovan på detta lägga ett ca 5 cm lager med stenmjöl för att undvika att skarvarna på markskivorna ska synas. Sen lägga trädgårdsplattor under rälsen. 9 mm favolen bygmatta innan linern ska läggas.
Vad tycker ni? Hur har er underarbete sett ut och vad skulle ni gjort annorlunda?
Jag funderar att köpa storpool deluxe 10,1× 5,5m från Jf fritid.
Har någon byggd en pool från jf fritid och har lust att förklara hur ni förberedde allt.
Jag tänkte markfiltmatta, 20 cm dräneringsgrus ,5 cm markisolering och ovan på detta lägga ett ca 5 cm lager med stenmjöl för att undvika att skarvarna på markskivorna ska synas. Sen lägga trädgårdsplattor under rälsen. 9 mm favolen bygmatta innan linern ska läggas.
Vad tycker ni? Hur har er underarbete sett ut och vad skulle ni gjort annorlunda?
Skulle jag frångå tillverkarens rek och hitta på något eget skulle jag lägga 10cm cellplast s80 eller s100 på 8-16 mak och på den lägga hårdare xps- skivor med överlappande kanter för att slippa synliga skarvar genom linern och minska risken för hälavtryck på botten. Kanske någon foam mellan xps och liner också.
Vi köpte en pool från jf fritid.
Underlag, sand under BLÅ FRIGOLIT.
KONSTGRÄS INNE i poolen för att täcka både vall och metallskenorna i botten.
Enklare än så blir det inte.
Köp vallar det lönar sig, det finns nog inget grus i världen håller linern där den ska vara.
Poolen är alldeles utmärkt för dagliga bad, vill Du så skickar jag gärna bilder.
Underlag, sand under BLÅ FRIGOLIT.
KONSTGRÄS INNE i poolen för att täcka både vall och metallskenorna i botten.
Enklare än så blir det inte.
Köp vallar det lönar sig, det finns nog inget grus i världen håller linern där den ska vara.
Poolen är alldeles utmärkt för dagliga bad, vill Du så skickar jag gärna bilder.
Hej.K Schannie skrev:Vi köpte en pool från jf fritid.
Underlag, sand under BLÅ FRIGOLIT.
KONSTGRÄS INNE i poolen för att täcka både vall och metallskenorna i botten.
Enklare än så blir det inte.
Köp vallar det lönar sig, det finns nog inget grus i världen håller linern där den ska vara.
Poolen är alldeles utmärkt för dagliga bad, vill Du så skickar jag gärna bilder.
Jag har köpt en 7,6x4,5 från JFfritid. Jag har kommit så långt att jag fyllt ca 10 cm men jag tycker att linern ”spänner” ganska mycket på kortsidorna. Vet du hur mycket man kan töja linern?
Ha koll på hur långt du drar över plåten.K Schannie skrev:
Vi spände för mycket eftersom jag var hysterisk när linern inte " var slimmad" som jag tyckte den ska vara. utgå från överhänget, ca 10 - 15 cm.
Är den jämn i botten ska det gå att dra den jämn längs hela plåten.
Jag lade om den 2 ggr - fyllde på och tömde igen
Den går från plåtkanten upptill ner till ”bottenvinkeln” på poolvallen.K Schannie skrev:
Så det är runt 10 cm kvar till plåten. Men jag undrar om linern är såpass
töjbar att den trycks in vartefter jag fyller på vatten. Jag har fått till det ganska bra
med 10-15cm över kanten.
Den är töjbar - så dra i linern efterhand som vattnet fylls på.
Vi använde bara på plasträlsen/listen och drog upp det var riktigt sträckt.
(Under tiden vi fyllde på)
Vi använde bara på plasträlsen/listen och drog upp det var riktigt sträckt.
(Under tiden vi fyllde på)
SkickaK Schannie skrev:Vi köpte en pool från jf fritid.
Underlag, sand under BLÅ FRIGOLIT.
KONSTGRÄS INNE i poolen för att täcka både vall och metallskenorna i botten.
Enklare än så blir det inte.
Köp vallar det lönar sig, det finns nog inget grus i världen håller linern där den ska vara.
Poolen är alldeles utmärkt för dagliga bad, vill Du så skickar jag gärna bilder.
Vad använde du för blå frigolit ?K Schannie skrev:Vi köpte en pool från jf fritid.
Underlag, sand under BLÅ FRIGOLIT.
KONSTGRÄS INNE i poolen för att täcka både vall och metallskenorna i botten.
Enklare än så blir det inte.
Köp vallar det lönar sig, det finns nog inget grus i världen håller linern där den ska vara.
Poolen är alldeles utmärkt för dagliga bad, vill Du så skickar jag gärna bilder.
Ursäkta för uteblivet svar.
Vi har STYROFOAM 250 som underlag ovanpå det har vi lagt
en konstgräsmatta. STYROFOAM isolerar och ger botten stabilitet
och konstgräset ger en mjukhet under fötterna.
Vi har STYROFOAM 250 som underlag ovanpå det har vi lagt
en konstgräsmatta. STYROFOAM isolerar och ger botten stabilitet
och konstgräset ger en mjukhet under fötterna.
Klicka här för att svara