42 307 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
Är hela länkarmen något som brukar slitas ut gå sönder ofta?? (eller är spindelleden vanligare att bara den går sönder/slits?)N Niq skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Har bytt spindelleder på min fiesta från -08, bussningarna var i utmärkt skick efter 19000 mil.... Faktiskt exakt samma konstruktion (på länkarmen fram alltså) som på Jeep-en...
För övrigt kostade en hel länkarm ungefär 1300 spänn på Autodoc.. den extra kostnaden kan man ju stå och mysa en timme vid pressen för..
För övrigt kostade en hel länkarm ungefär 1300 spänn på Autodoc.. den extra kostnaden kan man ju stå och mysa en timme vid pressen för..
Som andra skrivit så den kan rosta sönder och bussningarna kan ta slut. Om det är värt att byta hela beror på prisskillnaden och skicket på länkarm och bussningar.Snigla skrev:
Om spindelleden är pressad på plats så måste länkarmen tas loss iaf. Så om tex skruvarna är fastrostade i bussningarna och man måste lägga tid på att lossa dom så far tiden hastigt iväg. Timmar på en bilverkstad brukar inte vara billiga.
Kanske du borde be din verkstad bedömma skicket på länkarmen och bussningarna och fråga vad dom tror blir billigast.
Absolut om man gör det själv. Hur mycket skulle du betala någon annan för att stå och mysa vid pressen?Dan_Johansson skrev:
Har bytt spindelleder på min fiesta från -08, bussningarna var i utmärkt skick efter 19000 mil.... Faktiskt exakt samma konstruktion (på länkarmen fram alltså) som på Jeep-en...
För övrigt kostade en hel länkarm ungefär 1300 spänn på Autodoc.. den extra kostnaden kan man ju stå och mysa en timme vid pressen för..![]()
Fotade.. i dörrspringan (så gott det gick) skulle nått kännas som det kunde dölja några kablar.. så är det den där skrynkliga plastmuppen..?MathiasS skrev:
Men man kanske måste kolla ännu nogrannare? (hade parkerat för nära muren, så jag kunde inte få upp dörren hel :/ )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
@Niq Exakt noll eftersom jag har en egen press...
Det tar inte en timme att pressa i och ur en spindelled, vilket var min poäng... Säg 1 minut för att borsta bort bort rost, två minuter för att sätta upp länkarmen i pressen, 30 sekunder för att pressa ur den.. sen 2-3 minuter för att putsa av insidan på hålet där den nya ska sitta.. nån minut till för att sätta upp länkarmen i pressen igen, kanske 2 minuter för att pressa i den eftersom man vill ha nån form av noggrannhet här... Sen på med en seegersäkring och "bob's your auntie" ..
10-15 minuter om man lägger på lite "leta verktygs-tid" ...
Det tar inte en timme att pressa i och ur en spindelled, vilket var min poäng... Säg 1 minut för att borsta bort bort rost, två minuter för att sätta upp länkarmen i pressen, 30 sekunder för att pressa ur den.. sen 2-3 minuter för att putsa av insidan på hålet där den nya ska sitta.. nån minut till för att sätta upp länkarmen i pressen igen, kanske 2 minuter för att pressa i den eftersom man vill ha nån form av noggrannhet här... Sen på med en seegersäkring och "bob's your auntie" ..
Absolut det kan gå så fort och lätt. Det kan också hända att skruvarna är fastrostade i bussningarna och tar en timme per skruv att få loss och att spindelleden sitter så hårt fastrostad att den behöver värmas med gassvets för att komma loss utan att pressa sönder länkarmen. Har själv varit med om båda.Dan_Johansson skrev:
@Niq Exakt noll eftersom jag har en egen press...
Det tar inte en timme att pressa i och ur en spindelled, vilket var min poäng... Säg 1 minut för att borsta bort bort rost, två minuter för att sätta upp länkarmen i pressen, 30 sekunder för att pressa ur den.. sen 2-3 minuter för att putsa av insidan på hålet där den nya ska sitta.. nån minut till för att sätta upp länkarmen i pressen igen, kanske 2 minuter för att pressa i den eftersom man vill ha nån form av noggrannhet här... Sen på med en seegersäkring och "bob's your auntie" ..10-15 minuter om man lägger på lite "leta verktygs-tid" ...
Det här kan absolut vara värt det om man gör det själv men blir ganska dyrt om en verkstad gör det.
Min poäng är att om du betalar en verkstad för att göra jobbet kan det bli billigare att bara byta hela. Men det beror helt på skick och pris på delarna.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Klart det kan jävlas, men att värma plåten runt spindelleden går ju också rätt fort.. sitter länkarmen fast i bilen gör ju inte en ny länkarm jobbet snabbare..
När jag böt senast brydde jag mig inte om att pressa ur den, letade upp ett kraftigt rör som passade bra och lade länkarmen framför värmepistolen i en stund... 5-10 minuter kanske.. sen gick det lätt att slå ur den med en slägghammare...
När jag böt senast brydde jag mig inte om att pressa ur den, letade upp ett kraftigt rör som passade bra och lade länkarmen framför värmepistolen i en stund... 5-10 minuter kanske.. sen gick det lätt att slå ur den med en slägghammare...
Det gör jobbet snabbare för då kan du bara kapa skruvarna.Dan_Johansson skrev:
Klart det kan jävlas, men att värma plåten runt spindelleden går ju också rätt fort.. sitter länkarmen fast i bilen gör ju inte en ny länkarm jobbet snabbare..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Sen måste jag fråga vad en länkarmsring är.. (nu när vi ändå pratar om området) 
Han som besiktigade bilen sat att det var en hel hög med plastblubbar där.. och en av dem var trasig/loss/ful (inge bra iaf).
Det var inget jag skulle behöva besikta om för.. men bra att veta och jag hade tänkt att de fick åtgärda det samtidigt som spindelleden (när de ändå hade bilen där).
OBS - det är inte på samma ställe som spindelleden (tänkte bara nämna det eftersom de där länkarmarna verkar finnas överallt..)
Han som besiktigade bilen sat att det var en hel hög med plastblubbar där.. och en av dem var trasig/loss/ful (inge bra iaf).
Det var inget jag skulle behöva besikta om för.. men bra att veta och jag hade tänkt att de fick åtgärda det samtidigt som spindelleden (när de ändå hade bilen där).
OBS - det är inte på samma ställe som spindelleden (tänkte bara nämna det eftersom de där länkarmarna verkar finnas överallt..)
Nej, det är inte vanligt att länkarmar går sönder. Jag känner bara till att det händer på Tesla. (Bilverkstan som lade ut en film som beskrev och förklarade hur och varför fick Teslas advokater efter sig och fick plockade ner videon. Finns beskrivet i någon tråd på Byggahus). Har dock sett bilar vid vägkanten där ”framhjulet lossnat” då spindelleden hoppat isär.Snigla skrev:
Länkarmar är generellt kraftigt konstruerade, så det brukar inte vara det första som rostar sönder på en bil.
Spindelleden är hårt belastad och utsätts för slitage så det är inget konstigt att den kan behöva bytas. Ofta beror slitaget dock på fett som torkat, gummitätningen (damask) får torrsprickor och vatteninträngning med rost och dålig smörjning som snabbt förstör kulleder. Det gäller både spindelleder och andra styrleder.
Modellen på denna bil har smörjnippel så den är egentligen näst intill outslitligt om man bara trycker i lite nytt fett regelbundet.
Ska man byta 2 spindelleder (själv) kan det bli billigare att köpa pressverktyg än två länkarmar och byta på plats.
Är man inte duktig på ”helade våld”, hantera slägga och andra ”tunga” verktyg är det inget man gör själv. Utom möjligen om man byter länkarm med spindelled förmonterad.
Meka med (gamla) bilar kan vara som terapi fast man går plus på terapisessionen, medan meka med nyare bilar kan kräva en terapisession.
Har man ett garage med press och billyft tror jag man kan vara ganska lycklig.
Det är rätt skönt att slippa meka med bilar…
Enklast är väl att fråga bilmekanikern vad det kostar.
Håller mig nog tilll odling/trädgårdsjobb.. som terapi.. plus njuta av livet i övrigt då jag lever på övertid (nej, så vitt jag vet är jag inte dödligt sjuk - men skulle enligt oddsen/lärkarna inte ha överlevt in akuta op i slutet av -21).blackarrow skrev:
Nej, det är inte vanligt att länkarmar går sönder. Jag känner bara till att det händer på Tesla. (Bilverkstan som lade ut en film som beskrev och förklarade hur och varför fick Teslas advokater efter sig och fick plockade ner videon. Finns beskrivet i någon tråd på Byggahus). Har dock sett bilar vid vägkanten där ”framhjulet lossnat” då spindelleden hoppat isär.
Länkarmar är generellt kraftigt konstruerade, så det brukar inte vara det första som rostar sönder på en bil.
Spindelleden är hårt belastad och utsätts för slitage så det är inget konstigt att den kan behöva bytas. Ofta beror slitaget dock på fett som torkat, gummitätningen (damask) får torrsprickor och vatteninträngning med rost och dålig smörjning som snabbt förstör kulleder. Det gäller både spindelleder och andra styrleder.
Modellen på denna bil har smörjnippel så den är egentligen näst intill outslitligt om man bara trycker i lite nytt fett regelbundet.
Ska man byta 2 spindelleder (själv) kan det bli billigare att köpa pressverktyg än två länkarmar och byta på plats.En riktig stor press har iofs fler användningsområden. Kanske tar man av länkarmen för att jobba bekvämare.?
Är man inte duktig på ”helade våld”, hantera slägga och andra ”tunga” verktyg är det inget man gör själv. Utom möjligen om man byter länkarm med spindelled förmonterad.
Meka med (gamla) bilar kan vara som terapi fast man går plus på terapisessionen, medan meka med nyare bilar kan kräva en terapisession.
Har man ett garage med press och billyft tror jag man kan vara ganska lycklig.Men meka med bilar kan väl vara en del av livsstil, liksom elda med ved. Vissa fortsätter medan andra genomgår vedeldarens tre faser. 1) Hugga ved till tjärkokare (äldre vedpanna). 2) ny effektiv panna med acctankar (mindre vedåtgång, mindre vedhuggning). 3) Byte till bergvärme (njut av livet och slippa hugga ved).
Det är rätt skönt att slippa meka med bilar…
Enklast är väl att fråga bilmekanikern vad det kostar.![]()
Bilen får nog nån annan pyssla med.. men gillar fortfarande attt veta saker
Ska boka in tid..