42 307 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
Ljudet efter spindelleden verkar ok nu iaf 
Meken jag pratade med sa att den som bytt spindelleden innan (tror inte vi bytt innan) hade svetsat fast den (ska bara vara pressad på plats..) så när hen försökte ta loss den gamla var de tvungna att klippa loss den.. och när de skulle fästa den nya hade det blivit ett lite för stort glapp nånstans (ni kan ju inte begära att jag ska komma ihåg allt.. eller alltid helt rätt namn).. i närheten av nån länkarm.. så den lät inte på slät mark.. men när man kom på lite ojämn mark så rasslade det .
Maken hade fått fästa spindelleden på annat vis (och jag frågade inte hur, så länge den satt så det var ok.. och inte lät som bilen skulle gå sönder).
Alternativet var ny länkarm också.. (vilket inte kändes lockande just nu).
Jag hade kunnat säga att bilen var tyst och trevlig igen...
OM.. inte den där jäkla "lysknappsljudet" .. var kvar - och mer aktivt än innan.. (meken hade hört det, men det avtog där och vi var överens om att det kom ifrån bakom ratten.. hen hade trott det var den där ljustutan/signalen.. fast med fel/trasigt ljud..)
Jjag kan koppla borta sånt i huvudet, men maken kommer aldrig kunna åka med i bilen iaf.. han håller på och få dåndimpen om säkerhetsbältsplinget låter en gång på vägen till vår postlåda..
Meken jag pratade med sa att den som bytt spindelleden innan (tror inte vi bytt innan) hade svetsat fast den (ska bara vara pressad på plats..) så när hen försökte ta loss den gamla var de tvungna att klippa loss den.. och när de skulle fästa den nya hade det blivit ett lite för stort glapp nånstans (ni kan ju inte begära att jag ska komma ihåg allt.. eller alltid helt rätt namn).. i närheten av nån länkarm.. så den lät inte på slät mark.. men när man kom på lite ojämn mark så rasslade det .
Maken hade fått fästa spindelleden på annat vis (och jag frågade inte hur, så länge den satt så det var ok.. och inte lät som bilen skulle gå sönder).
Alternativet var ny länkarm också.. (vilket inte kändes lockande just nu).
Jag hade kunnat säga att bilen var tyst och trevlig igen...
OM.. inte den där jäkla "lysknappsljudet" .. var kvar - och mer aktivt än innan.. (meken hade hört det, men det avtog där och vi var överens om att det kom ifrån bakom ratten.. hen hade trott det var den där ljustutan/signalen.. fast med fel/trasigt ljud..)
Jjag kan koppla borta sånt i huvudet, men maken kommer aldrig kunna åka med i bilen iaf.. han håller på och få dåndimpen om säkerhetsbältsplinget låter en gång på vägen till vår postlåda..
Jag är inte den som vågar skruva isär elgrejerna i bilen direkt själv.. (även om det känns lockande emellanåt..) - med risk för att inget sedan fungerar!
Men man kan ju fundera o spekulera..
Oljudet bakom ratten..
+ Inget oljud när man startar bilen (den har inte automatljus)
- Den "gnirkar" när man vrider på halvljuset
+ Halvljuset fungerar (utvändigt) ändå iaf
+ Helljuset fungerar också (utvändigt) inkl led-ljusramp
- Gnirkandet fortsatte längre tid nu och till och från under hela färden.. men inte lika hög och olika länge (ibland tyst också)
+ Instrumentpanelen inkl displayen på radion fungerar ljusstarkt och fint när ljuset är avslaget..
- Intrumentpanelens ljusstarkhet försvann nästan helt när jag vred på halvljuset (och ja, jag vet att det är en inställningssak och det tog en stund o lista ut var man kunde justera det.. och när jag rörde den snurrgrejen så hände inget.. jag är ganska säker på att det brukade den göra förut.. så nu undrar jag om den faktiskt är trasig eller om jag vred på fel!)
- Ljudet är specifikt bakom ratten (helt säker)
Visst är det den där.. hmm "inre ringen" man ska snurra på för ljusstyrkan?
(vi vet att vi har ett elfel, men ja.. vissa saker kan fortfarande rättas till om man har tur och just detta missljud är nyss och plötsligt uppkommet.. elfel allmänt har funnits i många år och 5 verkstäder inkl Jeep själva.. har fått "låna bilen" och kollat när den varit inne..)
Bilen är inte värd att kasta ut för mycket pengar på, men några småbränder kan lagas/fixas.. (kan tom tänka mig att byta ut den där elektronikmattan under ratten OM det rättar till felen, men bara mattan kostar över 5000+ spänn, utan montering, så OM jag skulle lägga ut det.. så vill jag verkligen inte att elfelet ifråga kvarstår efteråt!.. då hade jag kunnat skippa "mattbytet" ju)
Men man kan ju fundera o spekulera..
Oljudet bakom ratten..
+ Inget oljud när man startar bilen (den har inte automatljus)
- Den "gnirkar" när man vrider på halvljuset
+ Halvljuset fungerar (utvändigt) ändå iaf
+ Helljuset fungerar också (utvändigt) inkl led-ljusramp
- Gnirkandet fortsatte längre tid nu och till och från under hela färden.. men inte lika hög och olika länge (ibland tyst också)
+ Instrumentpanelen inkl displayen på radion fungerar ljusstarkt och fint när ljuset är avslaget..
- Intrumentpanelens ljusstarkhet försvann nästan helt när jag vred på halvljuset (och ja, jag vet att det är en inställningssak och det tog en stund o lista ut var man kunde justera det.. och när jag rörde den snurrgrejen så hände inget.. jag är ganska säker på att det brukade den göra förut.. så nu undrar jag om den faktiskt är trasig eller om jag vred på fel!)
- Ljudet är specifikt bakom ratten (helt säker)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det den där.. hmm "inre ringen" man ska snurra på för ljusstyrkan?
(vi vet att vi har ett elfel, men ja.. vissa saker kan fortfarande rättas till om man har tur och just detta missljud är nyss och plötsligt uppkommet.. elfel allmänt har funnits i många år och 5 verkstäder inkl Jeep själva.. har fått "låna bilen" och kollat när den varit inne..)
Bilen är inte värd att kasta ut för mycket pengar på, men några småbränder kan lagas/fixas.. (kan tom tänka mig att byta ut den där elektronikmattan under ratten OM det rättar till felen, men bara mattan kostar över 5000+ spänn, utan montering, så OM jag skulle lägga ut det.. så vill jag verkligen inte att elfelet ifråga kvarstår efteråt!.. då hade jag kunnat skippa "mattbytet" ju)
Man kan ju hoppas!
Jag hade en jeep Cherokee 90 talare (den lilla fyrkantiga modellen med 4 liters sexa i). Jag körde den över 10 000 mil. Herregud vad jag meckade med den och dessutom på verkstad återkommande. Älskade den (även om det eg är en kass bil på de flesta sätt) men det som tog knäcken på mig var de återkommande el och elektronik problemen, vet inte hur många sensorer, fläktar och dylik jag bytte under åren.
Jag hade en jeep Cherokee 90 talare (den lilla fyrkantiga modellen med 4 liters sexa i). Jag körde den över 10 000 mil. Herregud vad jag meckade med den och dessutom på verkstad återkommande. Älskade den (även om det eg är en kass bil på de flesta sätt) men det som tog knäcken på mig var de återkommande el och elektronik problemen, vet inte hur många sensorer, fläktar och dylik jag bytte under åren.
It's a Jeep thing!G guggen skrev:Man kan ju hoppas!
Ja, lite hyss.. har den allt för sig emellanåt!G guggen skrev:Man kan ju hoppas!
Men det är väl "jag och den" med alla fel o brister.. ärvde den när pappa dog i höstas.. (den har inget direkt säljvärde, även fast den är påkostad mer än den kostade från början typ) så.. den kommer nog få agera "biktbil" när jag inte har råd och laga den (eller inte tycker den är värd "lagningen")..
Kan alltid gå ut och sitta lite i den.. filosofera om livet i den och tänka på (prata med?) papps.. finns både kopphållare, radio och tak över huvudet..
Nu låter du lite fanatisk..RoTe skrev:
Försökte byta in den för x år sedan när papps ville ha en ny. Ja, alltså han skulle inte köpa en sprillans ny bil (men ny för honom). Bilen han tittade på kanske kostade 110 000 och han ville byta in jeepen.. de bjöd 6-7000 kr då
De ville uppenbarligen inte ha den.. (nog för att inbyte sällan är en bra affär - men den värderingen för inbyte löjlig!)
Nu är den 5 år äldre typ har gått mer mil.. och fått lite skönhetsfel (lite lack/rostbubblor på en skärm).. så jag tror inte direkt värdet ökat!
Men.. är den besiktigad o funkar ok.. så finns det alltid nån som vill pruta o köpa - men.. frågan är om man vill sälja!
(finns skäl till att alla bilar byts in på bilfirmor här i hushållet.. )
En fråga..
Vad kan lille bilen ha för fasoner (fel) för sig när den plötsligt bara "dör" under färd?
😳
Jag var inte själv med idag, men den hade plötsligt bara liksom lagt av mitt emellan två rondeller.. inga lampor tändes.. inga ljud tutade eller så ..utan.. helt plötsligt hade den bara blivit väldigt tungstyrd och de hade rullat in till kanten av vägen..
.. och väl där startat de den igen (funkade på första försöket) och så fortsatte de färden utan problem (peppar peppar)..
Men hallå..vafför gjorde den på dette viset?
Vad kan lille bilen ha för fasoner (fel) för sig när den plötsligt bara "dör" under färd?
Jag var inte själv med idag, men den hade plötsligt bara liksom lagt av mitt emellan två rondeller.. inga lampor tändes.. inga ljud tutade eller så ..utan.. helt plötsligt hade den bara blivit väldigt tungstyrd och de hade rullat in till kanten av vägen..
.. och väl där startat de den igen (funkade på första försöket) och så fortsatte de färden utan problem (peppar peppar)..
Men hallå..vafför gjorde den på dette viset?
Har inget svar på sista frågan. Men kika in www.rockauto.com nästa gång du behöver delar. Skriv in i postnummer, välj fraktalternativ och bocka "pre pay custom" så ser du exakt vad du kommer betala. Vanligtvis under halva priset mot sverige och du kan ofta välja allt från ekonomivara till Heavy duty.
2-3 dygn från order till leverans i svensk skog är inte ovanligt 😎
2-3 dygn från order till leverans i svensk skog är inte ovanligt 😎
Ingen teori?
Behöver inte ha med "jeep" att göra.. kan ju (tro det eller ej) ha hänt andra bilmärken
Kan tillägga nu, att vi körde bilen fram och tillbaka till en restaurang efter händelsen.. och då var det inga konstigheter (inga lampor eller tjuvstanningar..)
Behöver inte ha med "jeep" att göra.. kan ju (tro det eller ej) ha hänt andra bilmärken
Kan tillägga nu, att vi körde bilen fram och tillbaka till en restaurang efter händelsen.. och då var det inga konstigheter (inga lampor eller tjuvstanningar..)
Problemet med trög ratt beror på att motorn stannat och då stannar pumpen till servostyrningen.
Varför motorn stannade är svårare.
Nog måste några "kontrollampor" ändrats liite...som laddning, oljetryck?
Men ingen motorvarning/fel/skiftnyckel?
Tja, då var väl felet inget som styrelektroniken har koll på, eller tyckte var fel.
Eller så var det tillfälligt och försvann.
(Min fru har lite svårt att uppfatta/komma ihåg om en lampa lyste eller blinkat, eller en längre text som bara syns några sekunder och sen inte visas igen...)
Bränsle?
Tja, då var väl felet inget som styrelektroniken har koll på, eller tyckte var fel.
(Min fru har lite svårt att uppfatta/komma ihåg om en lampa lyste eller blinkat, eller en längre text som bara syns några sekunder och sen inte visas igen...)
Bränsle?
Att styrningen blev trög (servon som sagt).. gjorde att de kom på att billen inte längre var igång...blackarrow skrev:
Problemet med trög ratt beror på att motorn stannat och då stannar pumpen till servostyrningen.
Bränsle?
Men liksom, vad skulle det kunna vara för fel eg för att en automatväxlad bil bara skulle få för sig att "pang" lägga av mitt under körningen.. utan varningar
Jag vet ju att det är lite elfel någonstans.. men just denna situation har aldrig uppstått innan!
Lampor som tänds och släcks i övrigt är inga konstigheter (varken i tak eller instrumentpanel) men inget verkar ha varit "konstigt" innan.. de var på väg till soptippen (med kärra). Inga lampor lyste, inga konstiga varvantal eller temperaturer.. (och oavsett vilken lampa som behagar tändas.. så plingar det dessutom till ganska högt).. och jag kanske ska tillägga att alla lampor "kan" lysa hehe (alla tänds när man startar som check up)
Tar personer borde inte ha undgått signal eller lampa (?) ..
Kanske var en engångsgrej.. men man blir. ju lite fundersam!