Snigla Snigla skrev:
Buhu, vår mek ska lägga av :cry:
Ja, inte många orkar hålla på med Jeep...

Jag måste säga att man blir lite störd av att Snigla och den familjens bilägande drar ett så anrikt märke som Jeep i smutsen. Nog måste det ju vara användaren och inte bilen som är problemet här......

....och man skulle inte ha skaffat sniik-jeepen utan en WJ eller WK.

Min WJ gick som en klocka i alla år jag hade den, såg ut som ny undertill tack vare en extra underredsbehandling och med ett avgasystem rensat på konstiga lådor med fluff i så lät HO-motorn som en dröm. Diffbromsar fram och bak och fördelningslåda med lågväxel gjorde att detta är det bästa snömonstret jag någonsin ägt. En Audi Quattro är bra (otroligt bra) men står sig slätt mot en bil med lågväxel, spärrad diff i mitten och bromsar på axlarna. Dragvikt på 3500kg var bara grädde på glassen.

Att byta oljor överallt är ju lite tidsödande. Bakaxel, fördelningslåda, framaxel och motor. Fördelen var att man aldrig behövde hissa upp bilen, det var bara att rulla in under och göra det man skulle göra. Tror jag har en bild någonstans från ett oljebyte där yngsta dottern som då var 3-4 år gammal sitter på rumpan under bilen och tittar på olja som rinner ut....

Halleluja.

Overlanden.jpg

Behöver jag lägga in en smily så gör jag det här: :)

• Gilla
  • Haha
HSP och 5 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Jag måste säga att man blir lite störd av att Snigla och den familjens bilägande drar ett så anrikt märke som Jeep i smutsen. Nog måste det ju vara användaren och inte bilen som är problemet här......

Min WJ gick som en klocka i alla år jag hade den, såg ut som ny undertill tack vare en extra underredsbehandling och med ett avgasystem rensat på konstiga lådor med fluff i så lät HO-motorn som en dröm. Diffbromsar fram och bak och fördelningslåda med lågväxel gjorde att detta är det bästa snömonstret jag någonsin ägt. En Audi Quattro är bra (otroligt bra) men står sig slätt mot en bil med lågväxel, spärrad diff i mitten och bromsar på axlarna. Dragvikt på 3500kg var bara grädde på glassen.

Att byta oljor överallt är ju lite tidsödande. Bakaxel, fördelningslåda, framaxel och motor. Fördelen var att man aldrig behövde hissa upp bilen, det var bara att rulla in under och göra det man skulle göra. Tror jag har en bild någonstans från ett oljebyte där yngsta dottern som då var 3-4 år gammal sitter på rumpan under bilen och tittar på olja som rinner ut....

Halleluja.

[bild]

jeep har jeep och sedan finns det jeep..
som det finns ford och ford... Opel och opel.. Vauxhall ska vi inte ens diskutera...

största felet med upphängning är rost...
Det löser sig inte självt.. vägsalt är ett elände...

MathiasS MathiasS skrev:

Halleluja.

[bild]

Jeep gillar inte lugna turistturer tydligen..
Man kan faktiskt få ett ”måndagsexemplar” av allt man köper., oavsett hur bra märket är annars!

:cool:

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Jeep gillar inte lugna turistturer tydligen..
Man kan faktiskt få ett ”måndagsexemplar” av allt man köper., oavsett hur bra märket är annars!

:cool:
Detta är inte bilägarens fel..
utan det är ett vanligt förekommande problem.

Det mesta på bilar rostar sönder..
Finns inte många som vill laga då det är dyrt och jävligt att åtgärda, samt svårt att få betalt för alla timmar man lägger ner..

sparklådor kan jag få svetsa hela dagarna om jag skulle vilja... finns hur mycket jobb som helst...

Men en god underrede besprutning är en klar fördel för att slippa en massa rost..

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta är inte bilägarens fel..
utan det är ett vanligt förekommande problem.

Det mesta på bilar rostar sönder..
Finns inte många som vill laga då det är dyrt och jävligt att åtgärda, samt svårt att få betalt för alla timmar man lägger ner..

sparklådor kan jag få svetsa hela dagarna om jag skulle vilja... finns hur mycket jobb som helst...

Men en god underrede besprutning är en klar fördel för att slippa en massa rost..
Maskintok skrev:
jeep har jeep och sedan finns det jeep..
som det finns ford och ford... Opel och opel.. Vauxhall ska vi inte ens diskutera...

största felet med upphängning är rost...
Det löser sig inte självt.. vägsalt är ett elände...
Vanliga bilar är ett elände.. de bli sällan bättre/finare eller mer värdefulla med tiden ;) men de är jäkla bra och ha imellanåt!

Trots att de alltid kostar.. (mer el mindre) och ger en huvudbry..:cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
Fick tid för lagning (svetsning) efter jul.. (dvs de trodde det gick å fixa! (y))

…pust.. julmånad var skrämmande!
Folk e lediga osv

Nu får vi hoppas besiktningsgubbarna inte är lediga alltför länge efter det! Körförbud inträder i snar början av Jan..

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Vanliga bilar är ett elände.. de bli sällan bättre/finare eller mer värdefulla med tiden ;) men de är jäkla bra och ha imellanåt!

Trots att de alltid kostar.. (mer el mindre) och ger en huvudbry..:cool:
Jag brukar se det på detta sätt..
En bil är en bil...

Men en oefterhållen bil har lågt värde..
En efterhållen bil har ett ganska bra värde..

En efterhållen bil som startar och går när den andra står... helt ovärderlig... :crysmile:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Denna historia påminner mig om en kompis som ringde "Jag har hittat en Mondeo kombi, är det nått att ha ??" NEJ.
Han köpte bilen för 100"
3 år senare gav han bort bilen "vill bara slippa skiten"
Han hade betalt bilen en gång till i reparationer, och då hade ändå jag gjort en del av jobben för halva priset mot en vanlig verkstad.
Före Forden hade de en Japan, efter blev det en Japan igen.

Bor inte i närheten och har inget bra garage längre, annars hade jag svetsat dit den där bakaxeln och gjort en tråd om det här på forumet.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Det sägs att vi ska få hämta bilen imorrn (y):cool:

Den har varit på lång ”semester” nu över jul o nyår och innan dess! Skulle beställas hem några grejer från både skrot och andra ställen.. och kring jul var allt extra krångligt! (Lev av saker)

Förgrymmat att jag inte var med o träffade de som skulle meka.. men men vi lär väl hamna där igen som vanligt (förr el senare) så då får jag väl presentera mig ;)

Hoppas de skriver utförligt kvitto så jag kan lista ut vad de eg gjort haha, litar inte alltid på att pappa återberättar historien korrekt nuförtiden :heart:

• Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Alltid kul när mekarna får fundera lite .. de behöver lite utmaningar ibland oxå ;) vi åkte på att göra lite andra saker med (såklart) men ja.. iaf så var bromsklossarna nerslitna och behövde bytas bak - och meken sa redan från början att de satt felmonterade..

Lite fundersam blev man!
Kan man ens sätta dem fel? :thinking:

..vi har dessutom nyligen bytt ena bak ju (ni minns bromsproblemet vi hade sist) .. av vår fd käre mek - som dessutom bytt alla tidigare en gång också! Kändes mycket märkligt att hen gjort ”fel” flera gånger!

Tur vi inte sa något till vår fd mek.. när bromklossarna dök upp till nya meken hade de minsann fått lära sig ”the hard way” att de gick inte att sätta dit på något annat vis.. även om det såg helt helt fel ut. De hade provat.. och provat och sedan stått o skakat på huvudet :geek: …så nu sitter de likadant igen, på det enda sättet de faktiskt gick att fästa :cool:

Nu kommer de komma ihåg vår bil.. ;) (hos andra meken behövde jag bara säga ”hej det är jag med jeepen, så visste de vem jag och pappa var haha)

Oavsett hur de ska sitta el ej, så funderar jag lite över hur länge de borde hålla?

Speciellt ifall den ena redan var bytt i somras.. ?:thinking: .. och båda nar ”blankslitna”..

Kanske klossen aldrig byttes?
Hm, hade dock för mig att allt byttes.. på ena sidan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
N
Hur länge bromsklossarna håller beror ju på hur mycket man kör. Men med någorlunda normal körsträcka årligen så ska dom nog hålla några år särskilt bak som slits mindre.
Låter underligt att det skulle vara bytt bara på ena sidan man brukar alltid byta axelvis och det sitter 2 per hjul till färdbromsen. Kan inte Jeep så bra men en del bilar har skilda klossar/backar till parkeringsbromsen så då kan det bli 4 per hjul

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Alltid kul när mekarna får fundera lite .. de behöver lite utmaningar ibland oxå ;) vi åkte på att göra lite andra saker med (såklart) men ja.. iaf så var bromsklossarna nerslitna och behövde bytas bak - och meken sa redan från början att de satt felmonterade..

Lite fundersam blev man!
Kan man ens sätta dem fel? :thinking:

..vi har dessutom nyligen bytt ena bak ju (ni minns bromsproblemet vi hade sist) .. av vår fd käre mek - som dessutom bytt alla tidigare en gång också! Kändes mycket märkligt att hen gjort ”fel” flera gånger!

Tur vi inte sa något till vår fd mek.. när bromklossarna dök upp till nya meken hade de minsann fått lära sig ”the hard way” att de gick inte att sätta dit på något annat vis.. även om det såg helt helt fel ut. De hade provat.. och provat och sedan stått o skakat på huvudet :geek: …så nu sitter de likadant igen, på det enda sättet de faktiskt gick att fästa :cool:

Nu kommer de komma ihåg vår bil.. ;) (hos andra meken behövde jag bara säga ”hej det är jag med jeepen, så visste de vem jag och pappa var haha)

Oavsett hur de ska sitta el ej, så funderar jag lite över hur länge de borde hålla?

Speciellt ifall den ena redan var bytt i somras.. ?:thinking: .. och båda nar ”blankslitna”..

Hur då felmonterade..?
var det den där fjädern som spökade... :thinking:

slipade de av beläggen innan de monterade ihop oket igen?
Annars finns risk att de slits ovanligt fort..
Då de fastnar i klämt läge..

A
N Niq skrev:
Hur länge bromsklossarna håller beror ju på hur mycket man kör. Men med någorlunda normal körsträcka årligen så ska dom nog hålla några år särskilt bak som slits mindre.
Låter underligt att det skulle vara bytt bara på ena sidan man brukar alltid byta axelvis och det sitter 2 per hjul till färdbromsen. Kan inte Jeep så bra men en del bilar har skilda klossar/backar till parkeringsbromsen så då kan det bli 4 per hjul
Jo.. Men man byter ju som sagt allt när man ändå byter... :thinking:
och nog ska belägg hålla i minst 3500 mil.. :thinking:annars är något fel..
oken var väl bytta de med.. :thinking:?
så då blir detta ännu mer mysko..

Snigla Snigla skrev:

När du säger "ena klossen" menar du då ena paret? Dvs inte bara ytter/inner-belägget som var slitet? De bör vara lika slitna ytter/inner-belägget, och lika slita på samma axel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.