26 432 läst ·
29 svar
26k läst
29 svar
JB-villan eller Varbergshus?
Hej!
Vi har byggt med varberghus och bott i huset i ca 2mån nu.
Vill först säga att varberghus skulle vara dyrare än a-hus stämmer inte och lösvirkes hus behöver inte alls vara dyrare än blockhus.
Kan börja skriva lite fördelar med varberghus:
- Ingår i derome vilket betyder att de är stabila ekonomsikt
- Bra hus i grunden. (Bra trä,väggar etc)
- Trevligt bemötande och hjälpsamma (även efter inflytt)
- Du kan rita huset precis hur du vill
- Jättebra materialrådgivare som lät hus göra hur många ändringar som helst utan att visa att vi är jobbiga! Även i väldigt sent skedde av processen, tror inte någon annan hustillverkae hade låtit oss göra ändringar så sent som vi gjorde.
Saker vi inte är nöjda med:
- På deras hemsida skriver de om sina tjocka 3-skiftsväggar vilket då ledde till att vi antog att de är dessa väggar som gäller. Men efter att vi skrivit på och kikat på ritningarna så såg vi att ytterväggarna är smalare än vad de anger på hemsidan. Detta lyfte jag med säljarens som då sa att varje vägg varierar eftersom det är lösvirkeshus och att hon vill ge mig så bra offert som möjligt (dvs billig offert) så hon hade tagit bort isolering på väggarna för att få ner priset. Det var en miss av oss att inte se det i kontraktet med kontraktet var på 10sidor och vi antog att de håller sig till de väggar de anger. Efter klagomål pratade jag med av de högsta cheferna och vi möttes i mitten, jag fick betala halva priset för att få de tjocka väggarna men irriterande ändå.
- Snickarna de anställde var bra men lite slarviga ibland.
- Målarna var en ren katastrof, slarvigaste och sämsta målare jag någonsin sett. Tråkigt eftersom detta syns på sina ställen. Tycker det är riktigt dåligt att anställa sådana målare. Nu åtgärdar varberghus många av felen men att fixa allt dåligt spacklarna och målande är nog omöjligt tyvärr. Det är faktiskt den punkten jag är mest besviken på eftersom finishen i huset inte blir 100%.
Hoppas detta hjälper.
/G
Vi har byggt med varberghus och bott i huset i ca 2mån nu.
Vill först säga att varberghus skulle vara dyrare än a-hus stämmer inte och lösvirkes hus behöver inte alls vara dyrare än blockhus.
Kan börja skriva lite fördelar med varberghus:
- Ingår i derome vilket betyder att de är stabila ekonomsikt
- Bra hus i grunden. (Bra trä,väggar etc)
- Trevligt bemötande och hjälpsamma (även efter inflytt)
- Du kan rita huset precis hur du vill
- Jättebra materialrådgivare som lät hus göra hur många ändringar som helst utan att visa att vi är jobbiga! Även i väldigt sent skedde av processen, tror inte någon annan hustillverkae hade låtit oss göra ändringar så sent som vi gjorde.
Saker vi inte är nöjda med:
- På deras hemsida skriver de om sina tjocka 3-skiftsväggar vilket då ledde till att vi antog att de är dessa väggar som gäller. Men efter att vi skrivit på och kikat på ritningarna så såg vi att ytterväggarna är smalare än vad de anger på hemsidan. Detta lyfte jag med säljarens som då sa att varje vägg varierar eftersom det är lösvirkeshus och att hon vill ge mig så bra offert som möjligt (dvs billig offert) så hon hade tagit bort isolering på väggarna för att få ner priset. Det var en miss av oss att inte se det i kontraktet med kontraktet var på 10sidor och vi antog att de håller sig till de väggar de anger. Efter klagomål pratade jag med av de högsta cheferna och vi möttes i mitten, jag fick betala halva priset för att få de tjocka väggarna men irriterande ändå.
- Snickarna de anställde var bra men lite slarviga ibland.
- Målarna var en ren katastrof, slarvigaste och sämsta målare jag någonsin sett. Tråkigt eftersom detta syns på sina ställen. Tycker det är riktigt dåligt att anställa sådana målare. Nu åtgärdar varberghus många av felen men att fixa allt dåligt spacklarna och målande är nog omöjligt tyvärr. Det är faktiskt den punkten jag är mest besviken på eftersom finishen i huset inte blir 100%.
Hoppas detta hjälper.
/G
Vad var skillnaden mellan den dyra och billiga väggen då? Och vad blev priset ink och hur stor blev det?
Redigerat:
Ja geoham, fördelen med Verbergshus är att det är ett stabilt företag och de bygger bra hus med bra standard. Dock fick vi i dagarna in en offert från dem och de låg en miljon över det andra lösvirkesföretaget vi tagit in offert från (exklusive markarbeten dessutom) så egentligen mer än en miljon över. Så, Varbergshus försvann direkt kan jag säga. Synd!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
En miljon, det låter helskumt. Deras byggsatser har ju ändå ganska bra pris, hyfsat likvärdig fiskarhedenvillan vad jag sett.
Ja, Johannes Carlsson vi tyckte också att det var helskumt. Vi har en egen ritning så kanske var det därför de fläskade på? Eller så var de inte intresserade av att ta sig an vårt projekt och skickade en offert bara för att.
He he, nu hade vi det väldigt speciellt med en uthyrningsdel och dubbelgarage, så in alles blev totala ytan 250 för boytan+50 för garaget. För det ville Varbergshus ha 5,5 miljoner exklusive markarbeten.
Oj då! Jag tog in offerter av varbergshus, trivselhus, götenehus och myresjöhus och alla låg nära i pris men varbergshus var något billigare (ca 200.000kr). Å andra sidan jämförde inte jag med andra företag som bygger lösvirke.Rebsve skrev:Ja geoham, fördelen med Verbergshus är att det är ett stabilt företag och de bygger bra hus med bra standard. Dock fick vi i dagarna in en offert från dem och de låg en miljon över det andra lösvirkesföretaget vi tagit in offert från (exklusive markarbeten dessutom) så egentligen mer än en miljon över. Så, Varbergshus försvann direkt kan jag säga. Synd!
När bolag inkluderar markarbete så är det väl inte så mycket markarbete som inkluderas, man får betala ganska mycket själv ändå? Så har jag förstått det i alla fall.Rebsve skrev:
Säger bara, att bygga med JB villan är ett stort misstag.
Vår entreprenrörer saknade ritningar på viktiga detaljer som inte leverades tid, ägarna har noll koll eller bryr sig inte ett skit om konsumentens rätt, bemötande och service är på lågstadienivå, uppstod fel under hela byggtiden där jb villan ansvarade för felen men de vägrarade ta sitt ansvar, slutbesiktningsanmärkningar bryr man sig inte att åtgärda.
Vill du ha ett bekymmersfritt nybyggnation ska du absolut inte välja bygga med JB Villan.
Vår entreprenrörer saknade ritningar på viktiga detaljer som inte leverades tid, ägarna har noll koll eller bryr sig inte ett skit om konsumentens rätt, bemötande och service är på lågstadienivå, uppstod fel under hela byggtiden där jb villan ansvarade för felen men de vägrarade ta sitt ansvar, slutbesiktningsanmärkningar bryr man sig inte att åtgärda.
Vill du ha ett bekymmersfritt nybyggnation ska du absolut inte välja bygga med JB Villan.
Klicka här för att svara