26 431 läst ·
29 svar
26k läst
29 svar
JB-villan eller Varbergshus?
Sida 1 av 2
Hej!
Är det någon som byggt med JB-villan eller Varbergshus nyligen?
Vi håller på att ta in offerter som galningar men flera hör inte av sig och andra ger kalkyler som är uppåt väggarna för dyra.
Jättetacksom för svar!
Är det någon som byggt med JB-villan eller Varbergshus nyligen?
Vi håller på att ta in offerter som galningar men flera hör inte av sig och andra ger kalkyler som är uppåt väggarna för dyra.
Jättetacksom för svar!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Hade samtal med varbergshus för ett tag sedan, mycket trevlig husdesigner i derome. Pris var väl okej, lite dyrare än A-hus och Vårgårdahus men det är ju väntat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Lösvirke är väl generellt dyrare än modulhus. Men du kan ju ändra planlösning kostnadsfritt. Vendelsö 2 kupor nf 2618 byggsats 1170
Att lösvirkes är dyrare? Genom att jämföra de offerter vi fått hittills. Vi har inte tagit in offerter från lokala snickare då det är svårt att få bra referenser så därför har vi kontaktat större företag.
Fast med det går det inte att dra några direkta slutsatser att lösvirke skulle vara dyrare. Testa be om offert från fiskarhedenvillan eller trivselhus så lär du få helt andra svar.Rebsve skrev:
Sen borde det inte vara konstigt att få bra referenser från lokala snickare, dem borde väl rimligtvis jobba lokalt där ni bor?
Sen kan jag tillägga att JB-villan har väldigt låg utgångsstandard (likaså vårgårdahus).
Det är massor som inte ingår där, exempelvis
duschväggar,
tvättställsskåp (om du har fler badrum),
inga OSB-skivor i väggarna,
inga hårdjorda ytor,
bortforsling av massor,
aluminiumbeklädnad på fönster,
spottar,
utebelysning,
garderober,
lister runt fönster
spröjs osv osv
Men det är iofs knappast unikt för dessa två utan det gäller de flesta husföretagen.
Alltså, vi bor i Göteborg och ska bygga söder om Göteborg och de flesta bygger med något av de stora företagen. Vi lägger redan så mycket tid på att ta in offerter och jag tycker som sagt att det är svårt att få bra referenser eftersom lokala snickare mest bygger tillbyggnader etc. och inte hela hus.
Jag har för mig att Fiskarhedenvillan ser billiga ut först men att tillvalen kostar en del och om man vill byta ut något så drar de inte av hela kostnaden? Men man kan absolut ta in en offert! De verkar ha bra kvalite.
Trivselhus är väl också dyra? Och de bygger väl inte med lösvirke?
Ah, sådan information är bra att få om utgångsstandard. Det är ju det som lätt kan springa iväg om man väljer till det och då blir det i slutändan inte så billigt ändå. Eksjöhus har ju t.ex. hög standard tycker jag.
Jag har för mig att Fiskarhedenvillan ser billiga ut först men att tillvalen kostar en del och om man vill byta ut något så drar de inte av hela kostnaden? Men man kan absolut ta in en offert! De verkar ha bra kvalite.
Trivselhus är väl också dyra? Och de bygger väl inte med lösvirke?
Ah, sådan information är bra att få om utgångsstandard. Det är ju det som lätt kan springa iväg om man väljer till det och då blir det i slutändan inte så billigt ändå. Eksjöhus har ju t.ex. hög standard tycker jag.
Precis det är det jag menar.Rebsve skrev:Alltså, vi bor i Göteborg och ska bygga söder om Göteborg och de flesta bygger med något av de stora företagen. Vi lägger redan så mycket tid på att ta in offerter och jag tycker som sagt att det är svårt att få bra referenser eftersom lokala snickare mest bygger tillbyggnader etc. och inte hela hus.
Jag har för mig att Fiskarhedenvillan ser billiga ut först men att tillvalen kostar en del och om man vill byta ut något så drar de inte av hela kostnaden? Men man kan absolut ta in en offert! De verkar ha bra kvalite.
Trivselhus är väl också dyra? Och de bygger väl inte med lösvirke?
Ah, sådan information är bra att få om utgångsstandard. Det är ju det som lätt kan springa iväg om man väljer till det och då blir det i slutändan inte så billigt ändå. Eksjöhus har ju t.ex. hög standard tycker jag.
Trivselhus bygger moduler och fiskarheden i lösvirke, men i det här fallet är fiskarheden betydligt billigare så det går inte att säga att lösvirke är varken dyrare eller billigare
Det som ändå verkar vara viktigast är hantverkarna som utför jobbet. De flesta hustillverkare verkat fått både mycket ris och ros men det verkar ha en väldigt stor betydelse beroende på vilka hanterverkare/säljare man har att göra med.
Aha, du menar så! Vi har mer jämfört med mindre firmor som bygger lösvirkeshus t.ex. BIMAB-villan och de var dyrare än modulhusföretagen men Fiskarheden hamnar kanske på samma pris som modulhusföretagen.katten1234 skrev:Precis det är det jag menar.
Trivselhus bygger moduler och fiskarheden i lösvirke, men i det här fallet är fiskarheden betydligt billigare så det går inte att säga att lösvirke är varken dyrare eller billigareOlika tillverkare har olika sätt att bygga sina hus men det verkar inte bli någon större prisskillnad i slutänden trots allt, utan man brukar få betala ungefär samma för ett lösvirkeshus som för ett modulhus för samma hus om standarden är likvärdig.
Det som ändå verkar vara viktigast är hantverkarna som utför jobbet. De flesta hustillverkare verkat fått både mycket ris och ros men det verkar ha en väldigt stor betydelse beroende på vilka hanterverkare/säljare man har att göra med.
Ja, jag tror att ett företag kan fungera bra i t.ex. Stockholm och dåligt i Jönköping och tvärtom. Mycket hänger på de lokala entreprenörerna.
Tack för input!
Ett tips är att höra med dina framtida grannar. Om dem är nöjda, eller om det finns flera i området som varit nöjda med samma företag så be att få samma bygglag. Sen är det nog sak samma om det är eksjöhus eller JBvillan som är motpart.