11 179 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Jävlars vilket altanbord! Ekbord på 200 kilo, perfekt :-) Men krokig skiva.........
Har det stått ute oskyddat året om gissar jag att det kan vara runt 25-40 år gammalt. Har det varit inomhus så kan det i princip vara hur gammalt som helst. 100 år eller mer.Workingclasshero skrev:
Ek är riktigt rötbeständigt när det står så pass luftigt som ditt bord verkar göra. Hade det legat ned i högt gräs hade förmultningsprocessen tagit fart efter några år.
De som pysslar med träbåtar använder ju "basning" för att kröka även tjocka plankor. Du kan ganska enkelt bygga en egen basningsmaskin mha en ånggenerator för tapetborttagning. Plasta in bordsskivan löst med byggplast eller liknande och led in slangen från ånggeneratorn i detta plastomslag. Låt ångan verka ett par timmar (man brukar säga 1 timme per tums tjocklek på ekplankor). Sedan tar du ut bordsskivan från plasten och sätter den i spänn i den form du vill ha medan den är uppmjukad av ångan.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Nytt bord, hur gammalt? Inköpt på antikaffär av förra ägaren, vilket inte säger någonting. Men konstruktionen med dubbla underben kanske ger någon ledtråd.
Slagbord med 4kantiga nitar till gångjärnen. Bordet är tungt som faen och mycket stabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slagbord med 4kantiga nitar till gångjärnen. Bordet är tungt som faen och mycket stabilt.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Förra gången jag oljade det drog det 4 liter, nu har jag köpt 2 liter.
Wish me luck.
/W
Wish me luck.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden