24 904 läst ·
46 svar
25k läst
46 svar
Jättestor tandborste - konvertera en multimaskin
Jag har inte upplevt några som helst problem med högtryckstvätten och dess "altantillbehör".
Annars är ju min spontana reaktion att en vinkelslip hade varit ett bättre alternativ, möjligen något nerväxlad. Fast bäst kanske det ändå vore med en handöverfräs med lite konverterad bottenplatta
Annars är ju min spontana reaktion att en vinkelslip hade varit ett bättre alternativ, möjligen något nerväxlad. Fast bäst kanske det ändå vore med en handöverfräs med lite konverterad bottenplatta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Rotborste och grönsåpa är melodin här.
Högtryckstvätt kanske går bra om man vet vad man håller på med, ett roterande munstycke torde vara skonsamt. Går man i närkamp med det vanliga munstycket på trallen så flisar den, och gör den inte det så är det inte en högtryckstvätt värd namnet
Oljad trall brukar bli mörkare med åren.
Högtryckstvätt kanske går bra om man vet vad man håller på med, ett roterande munstycke torde vara skonsamt. Går man i närkamp med det vanliga munstycket på trallen så flisar den, och gör den inte det så är det inte en högtryckstvätt värd namnet
Oljad trall brukar bli mörkare med åren.
Skurmaskin med diamantbelagd skurrondell. Mycket bra på stora altaner och bryggor. Blir både rent och lent. Nackdelen är att den inte kommer åt i hörn och trappor samt att de flesta inte har tillgång till skurmaskin.
Jag skulle prova med att sätta rotborsten på tigersågen.
Hur gick det ? Personligen misstänker jag att rörelsen i multimaskinen är för liten för att en rotborste ska fungera. Tror iden med tigersåg passar rotborste bättre. Finns ju även andra slipmaskiner, en gammal B&D hade nog gått, de nya har också för liten rörelse. Eller kanske en bilpolermaskin med en bit dörrmatta, kanske.
Annars är det nog en maskin man kan hitta många nya användningsområden till, själv använde jag en till att knacka rost med.
Vill ju inte förringa iden, den är nog i sig god och det funkar kanske, vad vet jag. Roligt med nytänk.
Annars är det nog en maskin man kan hitta många nya användningsområden till, själv använde jag en till att knacka rost med.
Vill ju inte förringa iden, den är nog i sig god och det funkar kanske, vad vet jag. Roligt med nytänk.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Lugn, lugn! Jag måste hitta andra typer av borstar först. Det blir helguppdrag. Rörelsen i multimaskinen är det inget fel på med tanke på att den skakade sönder den första hållaren reedan på lägsta varv. Borsten i borsten (!) behöver också vara styva eller korta för att skrubba ytan med den korta rörelsen och inte stå och "jazza" på stället. Trycker man lite mot underlaget händer just detta.ion skrev:
...och för att upprepa vad sagts tidigare; lösningen skall ta hand om de SMÅ ytorna, skrymslen och vrår. INTE hela altanen.
Ja det var så jag tänkte det kunde bli.Johan Gunverth skrev:Lugn, lugn! Jag måste hitta andra typer av borstar först. Det blir helguppdrag. Rörelsen i multimaskinen är det inget fel på med tanke på att den skakade sönder den första hållaren reedan på lägsta varv. Borsten i borsten (!) behöver också vara styva eller korta för att skrubba ytan med den korta rörelsen och inte stå och "jazza" på stället. Trycker man lite mot underlaget händer just detta.
...och för att upprepa vad sagts tidigare; lösningen skall ta hand om de SMÅ ytorna, skrymslen och vrår. INTE hela altanen.
På tal om små ytor läste jag på nätet om en som tog bort borsten på en el-tandborste och klistrade dit ett sandpapper, sen använde han den som slip när byggde sina trämodeller, mycket smart tycker jag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kanske skulle vara lite mer diskret.
Inte bra om det kommer ut i grannskapet att du ägnar hela veckan åt att planera hur du skall borsta till helgen
Inte bra om det kommer ut i grannskapet att du ägnar hela veckan åt att planera hur du skall borsta till helgen