Jag höll på med arbete både inomhus och utomhus i helgen. Utomhus med att skura trall medelst rotborste. Brukar bli bäst långsiktigt på det sättet. Den river loss det lösa. Inga lösa flisor kvar som efter högtryckstvätt. Inomhus med lite trixande och håltagning medelst en favoriten Bosch GOP 300SCE.

Kom då och tänka på en sak: Om man klämmer på en liten rotborste på maskinens huvud, borde den kunna göra det tidsödande skrubbande på diverse ytor som en dans. Gäller bara att hitta rätt modell av borste och en stöddig kardborrsyta så att man kan använda slippappershuvudet. Sedan vattenslangen eller trycksprutan för att tillföra skrubbvatten.
Typ så här:

gop300ce_toothbrush.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? :D

• Gilla
Asbesträdd och 7 till
  • Laddar…
Sök patent!

Låter klockrent! :thumbup: dokumentera bygget så kan vi andra få kopiera sen.

eller ta ett gammalt sågblad såga in ett hål med liknande fungerande blad in i trät på rotborsten.

stoppa in det gamla bladet och borra igenom 2 hål genom bortsen och bladet och skruva dit 2 bult med mutter .

nackdelen är att det kommer längre ifrån GOPen jämfört med kardborre.

alternativt fäst ett gammalt blad ovanifrån på borsten och borra genom borsten där originalfästets hål är och skruva fast som ett vanligt verktyg med en längre bult

kul ide!

ser fram emot om du går vidare med olika lösningar och dokumenterar olika försök :-)

edit: insåg just att du kanske har snabbfäste och inte bult som det är på min GOP.
Men det borde ändå vara möjligt att fästa ett blad i rotborsten och använda originalfästanordningen.

Redigerat:
Jag tror tyvärr massan är allt för stor hos en rotborstliknande pryl. Rörelsen är för snabb.

Finns ju massor av skurmaskiner som gör detta jobbet på en tiondel av tiden du skulle lagt med GOPen.
1976-ps-FrontendMedium-UHTLHB.jpg

Stora ytor, ja, men inte när man skall in i små skrymslen. Det är hela grejen med försöket.

Jag sätter en väl använd tandborste på att den där konstruktionen inte kommer att rengöra ett skvatt.

GOPens snabba vibrationer kommer inte ut till rotborstens strån. De hinner helt enkelt inte med i svängarna.
8 000 - 20 000 RPM är nog lite tungt för en skurborste.

Men prova för all del. Börja med att köra den i handflatan. Kanske kittlar det liiite :)

• Gilla
peterhjalmarsson och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att gå fortare med en sådan tunn grönsvamp fäst på en ledad slipkloss med teleskopskaft.
Jag satt i en stol med vattenslangen och spolade och polaren gnuggade.
20-30 minuters jobb och sen tog han delar av fasaden när han ändå var på gång.

slip.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte heller på en GOP men kanske på en Rotex.

Snabbtest ikväll med sandpapperhållare och fastskruvad liten rak borste (10cm) funkade fint på lägsta varv...i 10 sekunder. Då brast hela hållaren. Med fastskruvat knivblad på samma borste funkade det bättre, men det är rätt stora krafter i rörelsen. En rund borste på 10cm med styva borst fäst på det cirkulära sågbladet funkar garanterat bättre. Även detta på lägsta varv. Återkommer med resultat och ev. bilder på detta

Som sagt; detta är för småskrymslen där inte moppen kommer åt. Grön svamp har jag tyvärr dåliga erfarenheter av, så det blir inte aktuellt

Jag skulle testa att klippa ner borsten en bit så dom blir lite styvare

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
...sandpapperhållare och fastskruvad liten rak borste (10cm)...
Dagens särskrivning :)

Var det en rakborste eller en rak borste.
Och vad är i så fall det sistnämnda :eek:

KnockOnWood skrev:
Dagens särskrivning :)

Var det en rakborste eller en rak borste.
Och vad är i så fall det sistnämnda :eek:
:D Liten, rak borste. Ej rund. Typ; stor nagelborste på 10x4 cm och 1,5cm långa borst
En rakborste hade på sin höjd flyttat lite dammtussar och bôs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.