Hej, ska tilläggsisolera ett hus byggt -49.

Förutsättningar:
Måste isoleras inåt då fasaden är "kulturhistoriskt värdefull"
Huset är STORT så tjänar inget på att "spara några cm" i relation till uppvärmning/komfort.
Uppvärmning är planerad att ske via heltäckande vattenburen golvvärme till skillnad från nuvarande radiator uppvärmning.
Samtliga fönster byts till 3 glas lågenergifönster.
Huset kommer få mekanisk ventilation
Tidigare konstruktion:
Puts-Plankvägg-vindpapp-luftläktor?-Spontad panel-tretexskiva-tapet

Nu ska det tilläggsisoleras och jag står med en del frågor.
Så tänkte se om det finns någon individ med erfarenhet/kunskap och konstruktioner runt 50-talets början och renovering av dessa.

Min tanke var att försöka isolera så mycket som möjligt men förstår också att vi inte kan trycka ut plankväggen för långt från värmen. Av någon anledning har jag mellan 45-70mm som max i huvudet men vet inte vad jag fått detta ifrån. Någon som kan detta bättre, dvs vad som skulle vara optimal mängd isolering utan att plankväggskonstruktionen tar skada i det långa loppet.

Tilltänkt konstruktion:
1. Puts-Plankvägg-luftläkta?-vindpapp-70mm träfiberisolering-ångbroms-OSB-Gips
2. Puts-Plankvägg-70mm träfiberisolering-ångbroms-OSB-Gips

Har frågor om vad jag uppfattat som luftläkt mellan plankväggen och den spontade brädväggen också... behövs det luftning mellan plankväggen och isolering eller är det bara merjobb utan någon riktig vinst? Kan det jag uppfattat som luftläkt (1cm ungefär) bara varit för att kunna få upp de spontade brädorna någorlunda rakt och enkelt (till skillnad från att spika upp dem rakt mot plankväggen)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.