Om man kapar så djupt att klyvklingan kommer ner i materialet kan det nog bli en sämre kapyta. Tror inte problemet är motsvarande vid klyvning.

Såga plugg jäms med ytan, sånt gör man inte, om man inte e väldans lat och/eller ytan ändå ska limmas in. ;)

Mikael_L
Jag kan ju visa vad jag tänkt kapa med denna såg.

Jag ska såga längs de röda linjerna och ta bort biten som jag dragit några blå streck på.
Detta skulle jag förvisso kunnat nöta på med multimaskinen, Bosch PMF180.
Men den ger nog inte så rak och fin yta, ty sen ska jag skruvlimma en ny regel på tvärsen över där.

På stolpen har jag nästan 35kN i last vid full snölast, så det är inget att slarva med här.

Men såga upp en slits med PMF'en så jag får in japansågen. Sen såga med stöd mot de befintliga reglarna som är närmast karmarna. Det tror jag på.

• mittstolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:

Jag ska såga längs de röda linjerna och ta bort biten som jag dragit några blå streck på.
Men den ger nog inte så rak och fin yta, ty sen ska jag skruvlimma en ny regel på tvärsen över där.

På stolpen har jag nästan 35kN i last vid full snölast, så det är inget att slarva med här.

Men såga upp en slits med PMF'en så jag får in japansågen. Sen såga med stöd mot de befintliga reglarna som är närmast karmarna. Det tror jag på.
Inte för att jag hängde med på hur du ska ersätta regeln du tar bort, men det där ser ut som ett lämpligt jobb för en tigersåg, förutsatt att karmarna inte är i vägen och tar skada, men det gäller ju detsamma för japansågen.

thomasx skrev:
Inte för att jag hängde med på hur du ska ersätta regeln du tar bort, men det där ser ut som ett lämpligt jobb för en tigersåg, förutsatt att karmarna inte är i vägen och tar skada, men det gäller ju detsamma för japansågen.
+1
tänk på att ta ett långt tigersågsblad så blir det kanonbra.

Mikael_L skrev:

...
Jag skulle också hellre gjort så än använt sticksåg. Men den huvudsakliga bärkraften tar du uppifrån och neråt, så det viktigaste är hur balken tar kraften efteråt. Förstår jag det rätt att den nya balken skall bli större och passa på hela den synliga träytan? Beroende på hur den vertikala balken du sågar av sitter stabiliserad i sidled högre upp riskerar du att den sviktar i sidled efter kapningen.

--- Mats ---

Jag har köpte nakaya kitet både hemma och på jobbet har beställt nya blad några gånger också inga problem där heller. Det är de enda handsågar som används här nu för tiden. Gav en fem hunka på trä&teknik i gbg för ett par år sedan.

snickarfrasse skrev:
Jag har köpte nakaya kitet både hemma och på jobbet har beställt nya blad några gånger också inga problem där heller. Det är de enda handsågar som används här nu för tiden. Gav en fem hunka på trä&teknik i gbg för ett par år sedan.
Nakaya-sågarna är underbara och helt klart prisvärda, jag köpte också mina på mässan, men de är bara avsedda för finsnickeri, inte byggnadssnickeri.
Den ena Nakayan utan skränkning är perfekt för att såga dikt an mot ytan, typ plugg och lagningar/ iläggningar (båtbyggarsåg typ...)

För enklare jobb kör jag med Clas Ohlsons "Silky", den är styvare, kortare och "dubbeldragande" Art.nr 30-8675. Just med den sågen har jag sågat ur reglar osv. Perfekt att ha i verktygslådan och ta vid där andra sågar inte fungerar (där det är trångt t ex)
MYCKET prisvärd :)

Har den från Clas Ohlson enligt ovan. Den har hittills räckt för mina behov. Den är väl jämförbar med en fintandad ryggsåg snarare än en fogsvans. Kan instämma i pär h:s beskrivning att det kan vara lite knepigt när man sågar av plugg, men att det oftast har fungerat bra.

Mikael_L
Det blev en från Clas ohlson.

Och jag kan säga att efter att ha synat de två lite billigare från Jula så gick dom bort helt med tanke på hur tänderna såg ut. Men den från bacho var helt klart tänkbar.

Jag bifogar också en bild på när såguppdraget utförs, det kanske förklarar hur jag tänkte.

Jag tyckte det verkade jättebra att kunna såga manuellt med stor kontroll över förloppet. Ty mot den sågade ytan tänkte jag sen skruvlimma en annan regel, och ville därför att den skulle blir riktigt plan och jämn.

Men det fungerade inte så bra. Hade bladet varit lite längre skulle det nog blivit bättre, nu var jag tvungen att böja ut bladet något, vilket antagligen starkt bidrog till att det sågade snett.
Så hade jag en ojämn yta som resultat och för hög på vissa ställen. Då provade jag att köra med elhyveln, och ta stöd mot reglarna på bägge sidorna, och det fungerade hyggligt.

Nu med facit så jag skulle alltså först ha sågat ner med tigersåg, och sen hyvlat ner mot reglarna bredvid.
Nåväl, nu är en ny regel limmad och skruvad med 6x100mm, så det blir nog rätt stadigt ändå.
Men jag har antagligen drygt 30kN i maxlast här, så det är inget att leka med. :)

• japansag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Clas ohlsons japan sågar kommer från Malco har jag nyligen fåt veta.
Har i och försig alltid misstänkt det men har fått det bekräftat av Malco .

Pär

Jag kör med Bahcon och den funkar fint för mig. Skönt handtag och fina snitt. Föredrar den framför fogsvans nästan jämt.

pär h skrev:
Clas ohlsons japan sågar kommer från Malco har jag nyligen fåt veta.
Har i och försig alltid misstänkt det men har fått det bekräftat av Malco .

Pär
Stämmer nog bra enligt vad jag också sett. Jag har en Malco inköpt på en båtmässa & CO har exakt samma vad jag har sett i butik. Samma som i länken ovan. Det är även bra att man kan byta blad när man råkat såga in i en spik. :) Tyvärr är bladen dyra.

Man får väl tacka konceptet "Farsdag" för att man numera äger en likadan Japansåg från CO. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.