Hej!

Vi flyttade förra året in i ett hus där förra ägaren planterat en japansk lönn på framsidan. Jag noterade under första sommaren att många blad hade ljusa fläckar och död vävnad i kanterna men annars såg den ganska fin ut.

I våras när de nya bladen kom vissnade kanske en tredjedel av lövverket nästan direkt efter de blommat ut, skrumpnade ihop och lossnade i vinden veckorna efter. Sedan dess tycker jag att den ser lite ledsen och blek ut. Flera grenar är bara utan blad.

Ser ut som att förra ägaren har beskurit den vid något tillfälle. Oklart om detta har något med saken att göra.

Söker nu när hösten närmar sig råd kring vad jag kan göra för att förbättra mitt träds förutsättningar för nästa år. Bör jag beskära på något särskilt vis eller göra någon förbättring i jorden?

• Japansk lönn med rödaktiga blad framför ett vitt hus, vissa grenar saknar löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att gallra bort det som är dött eller som ser sjukt ut. Det är bra att inte göra för mycket på en gång på ett såpass litet träd.

• Gilla
bigronc
  • Laddar…
Acer palmatum `Bloodgood´ gissar jag att det är, en vacker japansk lönn som inte tillhör de svåraste att sköta av de japanska lönnarna.

I sin urpsrungsmiljö växer de som undervegetation i skogarna, av det kan man dra slutsatser. De får brännskador på blad om de står i gassande sol, speciellt under de hetaste timmarna på dagen. Jorden skall vara fluffig, inte kompakt och hålla ett pH värde mellan 5,5 - 7,0, något sur alltså. Man kan jordförbättre med Rhododendronjord samt lövkompost och hålla jorden fuktig men inte blöt

Beskärning är inte nödvändig annat än att ta bort det som är dött, om man vill beskära bör detta ske under vårvintern - försiktig beskärning !

Det är alltid svårt att veta med säkerhet vad som drabbar våra växter men om man utgår från vilken ursprungsmiljö trädet föredrar så är det inte fel att gissa att ditt vackra träd växer i en miljö som det inte gillar. Solitärt mitt i en gräsmatta med vind och sol hela dagarna och inget skydd.

Jag tror skadorna på bladen är brännskador från sol.

• Gilla
bigronc och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Acer palmatum `Bloodgood´ gissar jag att det är, en vacker japansk lönn som inte tillhör de svåraste att sköta av de japanska lönnarna.

I sin urpsrungsmiljö växer de som undervegetation i skogarna, av det kan man dra slutsatser. De får brännskador på blad om de står i gassande sol, speciellt under de hetaste timmarna på dagen. Jorden skall vara fluffig, inte kompakt och hålla ett pH värde mellan 5,5 - 7,0, något sur alltså. Man kan jordförbättre med Rhododendronjord samt lövkompost och hålla jorden fuktig men inte blöt

Beskärning är inte nödvändig annat än att ta bort det som är dött, om man vill beskära bör detta ske under vårvintern - försiktig beskärning !

Det är alltid svårt att veta med säkerhet vad som drabbar våra växter men om man utgår från vilken ursprungsmiljö trädet föredrar så är det inte fel att gissa att ditt vackra träd växer i en miljö som det inte gillar. Solitärt mitt i en gräsmatta med vind och sol hela dagarna och inget skydd.

Jag tror skadorna på bladen är brännskador från sol.
Tack för info och förslag. Trädet står på norrsidan av huset och är skuggad kanske halva dagen. Men den blir definitivt utsatt för stark sol en del dagar. Vi ska plantera en häck nästa år som kanske hjälper med skuggning och vind.

Jag tror att lönnen blir glad för sällskap (vind och solskydd) men ni kan redan nu hjälpa den genom att ta bort gräsmattan motsvarande det kronan skuggar och fyll på med fluffig kompost eller rhododendronjord på påse.

Japanska lönnar är vackra som solitärer men det är som Abies Koreana säger verkligen inte deras naturliga ståndort. Det finns bättre val om man vill ha ett litet träd med avvikande lövfärg.

H Harmagedon skrev:
Japanska lönnar är vackra som solitärer men det är som Abies Koreana säger verkligen inte deras naturliga ståndort. Det finns bättre val om man vill ha ett litet träd med avvikande lövfärg.
Helt riktigt. Hade det varit min trädgård hade jag flyttat trädet till lämpligare plats.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ju enormt ut så det måste ha stått där länge. Jag skulle bara mulcha under kronan. Har du nedmalda grenar från en kompostkvarn är det toppen. Men det blir ju snart en bristvara i varje trädgård. Kutterspån fungerar toppen. 15 cm på marken och allt gräs dör och trädet tackar dig. Går att köpa på bal som stallströ. Täckbark fungerar också men är funktionellt sämre än kutterspån men kanske initialt snyggare? Kutterspån med täckbark ovanpå för estetiken är en annan variant.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju enormt ut så det måste ha stått där länge.
Enormt? Ser ut att vara max 1,5-2 meter högt?

Satsuki
Japanska lönnar blir sällan enorma i Sverige, men detta ser ändå ut att var en av de mer storväxande sorterna.
Som ovanstående redan sagt trivs de inte alls som solitärer på en gräsmatta, flera tillsammans eller med sällskap av tex körsbärsträd, rhododendron, magnolior eller barrbuskar kommer de mer till sin rätt.

Nästa inga träd vill ha gräs precis runt stammen, ta bort och fyll på med jord, och kanske lite torv. Gräsklipp gillar mina japansk lönnar också. Skall det flyttas görs det bäst då trädet är i vila. Med det sagt hade jag nog snarare försökt skapa en lite mer ombonad miljö för trädet där det står och optimera förutsättningarna. Kanske gjort en liten japanskinspirerad plantering och haft en liten vattenspegel också?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.