Mikael_L
Nu har jag ett klurigt fix att göra och jag har räknat ut att den japanska dragsågen är rätt verktyg för uppdraget. (Shopoholic ...? :x)

Så nu måste jag investera, men vad ska jag köpa då?
Om jag kikar på Jula har dom 3 att välja mellan.
Från 99:- till 339:-

Först är det någon slags noname-sågar:
http://www.jula.se/kap-klyvsag-120014
http://www.jula.se/kap-klyvsag-120450

Sen Bachos för 339:-
http://www.jula.se/japansk-dragsag-120140

Och kikar jag lite närmare på dom så har den billigaste en annan design på tänderna, mer liknande vanliga fogsvansar, men den för 179:- ser väldigt lik ut som Bachon, vad det gäller tandutformning.

Som vanligt är jag alltid sugen på att skära lite i hörnen och komma billigare undan.
Men samtidigt har jag min långa historik med att först köpa billigt och sen bli tvungen att köpa bra/användbart ... :O
Och en dragsåg behöver jag bara en av, så är de billigare helt kassa så står jag gärna över. :)

Så nu får ni komma med era råd och erfarenheter. :cool:

Mikael_L skrev:
Nu har jag ett klurigt fix att göra och jag har räknat ut att den japanska dragsågen är rätt verktyg för uppdraget. (Shopoholic ...? :x)

Så nu måste jag investera, men vad ska jag köpa då?
Om jag kikar på Jula har dom 3 att välja mellan.
Från 99:- till 339:-

Först är det någon slags noname-sågar:
[länk]
[länk]

Sen Bachos för 339:-
[länk]

Och kikar jag lite närmare på dom så har den billigaste en annan design på tänderna, mer liknande vanliga fogsvansar, men den för 179:- ser väldigt lik ut som Bachon, vad det gäller tandutformning.

Som vanligt är jag alltid sugen på att skära lite i hörnen och komma billigare undan.
Men samtidigt har jag min långa historik med att först köpa billigt och sen bli tvungen att köpa bra/användbart ... :O
Och en dragsåg behöver jag bara en av, så är de billigare helt kassa så står jag gärna över. :)

Så nu får ni komma med era råd och erfarenheter. :cool:
Kanske någon från en japansk tillverkare kan vara att föredra ;) Jag har en sån och den var inte så himla dyr, har funkat finfint i några år nu. Tänderna är inte som på en fogsvans på min.

Jag har en dragsåg som jag tror att jag köpt på Jula men just den verkar inte längre finnas i sortimentet. Det var några år sedan och den har räckt bra för mina syften. Att tänderna liknar dem på en fogsvans tycker inte jag är så konstigt då båda skall såga i trä. Den stora skillnaden är tjockleken på bladet och tändernas riktning.

Erik

Såg att Claes i sjön hade en liknande som man brukar se på mässor.

/Janne
(Skickat från min mobil)

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ja den här då?
[länk]
Jag har en lika(ialla fall bambuskaft) som den på Classe, men dock inköpt få jula för några år sedan. 299 kr tror jag den kostade.Använder den väldigt ofta, men börjar bli sliten nu sådet är snart dags för en ny.

Mikael_L skrev:
Ja den här då?
[länk]

Kanske inte så dumt, 299:- och tillverkad i Japan.
Jag ska åka och kika på den.

Och fortsätt att posta under tiden. :)
Den var mycket lik min. Jag kanske inte har köpt den på Jula utan Clas Ohlson.

Erik

Lite beroende på vad du tänkte använda sågen till behöver du antingen en Ryoba eller en Dozuki. Ryoban har tänder på båda sidan bladet, en sida för klyv och en för kap. Dozuki är en ryggsåg för att såga fogar odyl. Nakaya har ett paket med en av varje som är riktigt bra och har utbytbara blad. De finns nog också en och en. Annars finns det handgjorda japansågar också, tex här eller här.
/B

Mikael_L
bengtn skrev:
Nakaya har ett paket med en av varje som är riktigt bra och har utbytbara blad.
"Wonder saw 240 & Super Fine Cut 210

Paket med den bästa allroundsågen på marknaden Wonder Saw samt Super Fine Cut som är Världens Finaste & Tunnaste såg!

Detta är finsågen bland finsågar, blad endast 0,2mm och har 36 tänder på 30mm! vilket är världsrekord, snitt endast 0,3mm och mycket slät fin yta, denna såg används av dom absolut ledande finsnickarna runt om i Världen inom möbelsnickeri, båtbyggeri, inredning & design, formgivning, instrumentbyggare etc.

Populär såg bland hobby och slöjd som önskar det bästa och har höga krav,

Dessa sågar byter du lätt blad på när du önskar vilka du kan se här i vår webshop under "blad"

Wonder Saw 240 bladlängd: 240mm & Super Fine Cut 210 : bladlängd: 210mm
"

Ja det där lät ju rätt häftigt, särskilt denna mening gör intryck på mig:
Detta är finsågen bland finsågar, blad endast 0,2mm och har 36 tänder på 30mm! vilket är världsrekord, snitt endast 0,3mm och mycket slät fin yta

800 pix för bägge dessa sågar verkar ju inte alls som något överpris. Men däremot skjuter dom troligen över mitt mål rätt rejält. Här snackar jag faktiskt byggnads-snickeri. :)

Jag har bahcon och är väldigt nöjd med den. Ger väldigt fina snitt jämfört med fogsvans. Använder nästan enbart den fina tanduppsättningen.

Om du behöver en enkel såg för lite finare byggjobb så är Classes kap/klyv klart godkänd billigare och bättre kommer du inte undan med. Den håller skärpan väldigt bra och länge. Dom billigare från Jula har jag ej provat

Mvh Pär H

Redigerat:
Angående tänderna så blir det stor skillnad i snittyta på en bra japansk dragsåg och en vanlig fogsvans.

De flesta dragsågar jag sett är ena sidan för kapning och den andra för klyvning, därav olika tandning.

Hur upplever ni japansågar som har tänder på bägge sidor, blir det repor i snittytan av motsvarande tandsida om man sågar djupare än bladet?

gadu Nej det blir inga märken som stör

Men däremot om man tex vill såga av en plugg jäms med materialet så blir det repor.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.