BirgitS
Det står om klinkers i trådrubriken.
Är det bara i hålet som du ska lägga klinkers eller är det en större yta du har tänkt dig att ha klinkers på?

Är det lägst längst in i hörnet?
Har du funderat på att lägga reglar under dina brädor för att få en planare yta för dem?

Hur stora klinkerplattor är det?
Det går ju att lägga små plattor med fall så som man gör i en dusch.

Klinkers kräver ett fast och stadigt underlag, om man inte har det blir det lätt sprickor i fogarna. Gipsskiva är vanligt.

kiankian kiankian skrev:
Ska jag ta ut allt (skiva och brädor) och fylla igen med nått? vad använder man, flytspackel?
Om du ska ha klinkers där, ja då ska du helst ta bort all och fylla upp till rätt nivå med flytspackel.
En 20kg säck fyller 13 mm/m2, inte så stor yta du ska fixa till, men utan bil kan det bli tungt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, det har alltså stått något där,som du/ni/någon annan tagit bort, och nu ska du laga hålet.

Ska du lägga något på det andra trägolvet? Eller ska du bara lägga i nytt trä i hålet?
Ja precis! Jag antar att jag måste fylla igen med nått, blir inte helt stabilt med plankorna

kiankian kiankian skrev:
Ja precis! Jag antar att jag måste fylla igen med nått, blir inte helt stabilt med plankorna
Jag ser inget syfte med brädorna .. Om det inte är hål rakt igenom golvet ner till grannen så hade jag valt att gjuta med betong eller flytspackel, till lämplig höjd ...

BirgitS BirgitS skrev:
Det står om klinkers i trådrubriken.
Är det bara i hålet som du ska lägga klinkers eller är det en större yta du har tänkt dig att ha klinkers på?

Är det lägst längst in i hörnet?
Har du funderat på att lägga reglar under dina brädor för att få en planare yta för dem?

Hur stora klinkerplattor är det?
Det går ju att lägga små plattor med fall så som man gör i en dusch.

Klinkers kräver ett fast och stadigt underlag, om man inte har det blir det lätt sprickor i fogarna. Gipsskiva är vanligt.
Hörnet ja. tycker det är svårt att få ett jämnt och stadigt resultat med reglar för underlaget är såpass dåligt och inte mycket att fästa i.

klinkerplattorna är 10x10cm

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ser inget syfte med brädorna .. Om det inte är hål rakt igenom golvet ner till grannen så hade jag valt att gjuta med betong eller flytspackel, till lämplig höjd ...
ok tack!

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du ska ha klinkers där, ja då ska du helst ta bort all och fylla upp till rätt nivå med flytspackel.
En 20kg säck fyller 13 mm/m2, inte så stor yta du ska fixa till, men utan bil kan det bli tungt.
rekommenderad tjocklek är 6-10mm, hålet är ca 60mm djupt så jag antar att jag får grunda med betong, eller så betongar man hela skiten? men vilken betong? fin?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade nog lagt ett 50mm lager med Eps-cement, [länk]
och sedan flytspackel på det, [länk]
då tror jag att jag kör på det med, tack!

Läser på eps cementen att man måste grundlägga med primer och att det måste vara fritt från damm osv, kan jag lägga primer på detta underlaget?

• Orenat byggunderlag med träplankor och två säckar byggmaterial, Probau och EPS Cement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Städa av ytan och ta bort allt löst, brädbitar osv, dammsug och prima.
Är det betong föresten?

nino nino skrev:
Städa av ytan och ta bort allt löst, brädbitar osv, dammsug och prima.
Är det betong föresten?
Ja, EPS Cement, lättbetong
Jag försöker ta bort allt löst men hela tiden bryts nya bitar lös och jag blir tvungen att gräva allt djupare, det bryts även loss under mitt existerande parkettgolv så det börjar svikta

är det denna primer;?
https://www.beijerbygg.se/store/pri...illbehör/golvprimer-floor-4716?artikel=265504

Redigerat:
tar aldrig slut..

• Rivet golv med synliga träbjälkar och rörledningar, omgivet av betong och bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kiankian kiankian skrev:
tar aldrig slut..
Vad är materialet du gräver bort? Det ser ju mer ut som jord än betong?

det är jord och stenar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.