44 928 läst ·
39 svar
45k läst
39 svar
Jämna till gammalt bjälklag
jag körde på 22x125, men höjden är mest beroende på hur stor nivåskillnad du har i originalbjälkarna. 45 bred tycker jag e overkill men hade du hittat ngt däremellan hade jag valt det med. men man hittar sällan dimensioner där. jag kortla med 45x95 på tvären med.där vill man ha lite mer bärighet då de hänger fritt. men 22x125 är ju skruvade o limmade i hela sin sträckning.skruven bör ju gå in mer än dubbla brädtjockleken du skruvar mot.
Det blir ju helt klart billigare att limskruva fast en regel uppe på de gamla reglarna där det saknas mest och sedan såga eller hyvla ner allt till samma höjd, men det känns som rätt mycket jobb. Tänk på att en och samma regel inte är i våg utan varje regel måste hyvlas på något ställe mer eller mindre. Hade varit en annan sak om alla reglar var i våg och att de bara satt på olika höjd.
Räcker 22mm att skruva fast golvspånskivorna i utan att det spricker? 22x125 låter smidigare än 45x95 som jag var inne på.
Kollade Byggmax och Bauhaus sortiment och närmaste jag kan hitta är 21x120 (Ytterpanel), men det borde funka lika bra tycker jag om 21mm räcker för att skruva fast golvet i.
Meckis: Hur mycket skillde högsta och lägsta punkt för dig?
Räcker 22mm att skruva fast golvspånskivorna i utan att det spricker? 22x125 låter smidigare än 45x95 som jag var inne på.
Kollade Byggmax och Bauhaus sortiment och närmaste jag kan hitta är 21x120 (Ytterpanel), men det borde funka lika bra tycker jag om 21mm räcker för att skruva fast golvet i.
Meckis: Hur mycket skillde högsta och lägsta punkt för dig?
Redigerat:
Nej jag menar ovanpå:meckis skrev:
Man lägger en lång rätbräda över regeln, på med ett vattenpass ovanpå. Justera avståndet mellan befintlig regel och rätbräda så att rätbrädan är horisontell. I mellanrummet mellan rätbrädan och regeln fyller man i med lämplig dimension av virke.
Man börjar med den regel som har högsta punkten, gör den regeln klar och sedan väger man från den regeln till de andra.
Visst kan det gå fortare och lägga på nya reglar på sidorna av en befintlig, dock så går det åt mer material och du blir tvungen o ha ordentligt spikförband då all tyngd går via dessa in till ordinarie regel.
Problemet med att sätta fast 2"x2" (ca 5x5cm) på reglarna är att det bygger en hel del. Lite för mycket i mitt fall samt att det känns bättre om det man skruvar i sitter utan mellanrum fast i orginalregeln.
Och om man limskruvar fast reglarna på sidorna så lär det väll inte lossa i första taget, eller vad tror ni?
Frågan är om 21x120 räcker för hållfastighet samt som tjocklek att skruva fast golvspånskivorna i. Om jag höjer som mest 2cm så blir det 10cm som limmas och skruvas fast mot orginalreglarna.
Och om man limskruvar fast reglarna på sidorna så lär det väll inte lossa i första taget, eller vad tror ni?
Frågan är om 21x120 räcker för hållfastighet samt som tjocklek att skruva fast golvspånskivorna i. Om jag höjer som mest 2cm så blir det 10cm som limmas och skruvas fast mot orginalreglarna.
Tanken var att du skulle hyvla/såga dem till ämplig höjd innan du sätter dit dem.sankaboy skrev:Problemet med att sätta fast 2"x2" (ca 5x5cm) på reglarna är att det bygger en hel del. Lite för mycket i mitt fall samt att det känns bättre om det man skruvar i sitter utan mellanrum fast i orginalregeln.
Och om man limskruvar fast reglarna på sidorna så lär det väll inte lossa i första taget, eller vad tror ni?
Frågan är om 21x120 räcker för hållfastighet samt som tjocklek att skruva fast golvspånskivorna i. Om jag höjer som mest 2cm så blir det 10cm som limmas och skruvas fast mot orginalreglarna.
men som sagt det är så jag skulle göra, och det är ETT sätt att göra det på.
vad jag vet så är det en allmänt vedertagen metod att göra så här för att räta ut golv. med hellimmning + skruv får man utmärk bärighet! +att det bygger inget (mot den högsta punkten) om du tittar på min bild, så har jag högsta punkten längst in i rummet. sedan sjunker golvet. jag kortla mellan dom nya reglarna med för att öka bärigheten
Zynx: Då är jag med hur du tänker och tycker att det är en bra metod. Dock tror jag att det är lite mer jobb att göra på det sättet, men man spar material och pengar,.
Meckis: Jag tror att jag kommer använda samma metod som du.
Funderar dock fortfarande på om 21x120 räcker?
Vad ska man använda för skruv att sätta fast dem i orginalreglarna med?
Meckis: Jag tror att jag kommer använda samma metod som du.
Funderar dock fortfarande på om 21x120 räcker?
Vad ska man använda för skruv att sätta fast dem i orginalreglarna med?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ta virket från gamla golvet och limma och skruva det på sidan av befintliga reglar, får ju bara hoppas att det var lite tjockare virke. Det är lätt att få golvet i våg utan en massa mätande, hyvlande och sågande.
Visst ska golv vara plana, ser tråkigt ut med kilar under bokhyllan, (jodå mitt gamla pojkrum lutade en cm på 40 cm ut från väggen så jag hade en specialsockel på bokhyllan)
Det är numera omreglat enligt metoden beskriven ovan.
Protte
Visst ska golv vara plana, ser tråkigt ut med kilar under bokhyllan, (jodå mitt gamla pojkrum lutade en cm på 40 cm ut från väggen så jag hade en specialsockel på bokhyllan)
Det är numera omreglat enligt metoden beskriven ovan.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vitlim + gipsskruv. skruv finns upp till 75 mm.sankaboy skrev:Zynx: Då är jag med hur du tänker och tycker att det är en bra metod. Dock tror jag att det är lite mer jobb att göra på det sättet, men man spar material och pengar,.
Meckis: Jag tror att jag kommer använda samma metod som du.
Funderar dock fortfarande på om 21x120 räcker?
Vad ska man använda för skruv att sätta fast dem i orginalreglarna med?
21 mm tjockt är lite, man ska pricka bra med skruven genom spånet då.
Jag föreslog gamla golvvirket man kan ha tur och det är 1 1/2 tums.
Protte
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Var lite snabb och hann såga upp furugolvet till ved. Dock var det spontat så det kanske inte hade varit det bästa i alla fall. Annars var det i alla fall 30mm tjockt.
E inte gipsskruv lite klena? Vad tror ni om att använda ankarskruv i stället?
Räcker det med en planka mot yttervägg där man bara kan sätta plankan på ena sidan regel?
Ang 21mm e jag mest orolig att det skulle börja spricka när man skruva, för att träffa borde inte vara så svårt annars. Bara att använda snöre eller linjal från sista skruven på skivan brevid till där man ser regeln.
E inte gipsskruv lite klena? Vad tror ni om att använda ankarskruv i stället?
Räcker det med en planka mot yttervägg där man bara kan sätta plankan på ena sidan regel?
Ang 21mm e jag mest orolig att det skulle börja spricka när man skruva, för att träffa borde inte vara så svårt annars. Bara att använda snöre eller linjal från sista skruven på skivan brevid till där man ser regeln.
95mm känndes lite lite först men sen kom jag på att man har ju en på varje sida om regeln och skruvar i båda. Då lär inte det hända något i fösta taget med regeln. Prismässigt så är det ingen större skillnad mellan 21x120 och 45x95 i alla fall.
Ola78: Kortla du mellan dina reglar oxå för att få kortare avstånd mellan reglarna på något ställe? Har cc60 nu men kommer köra denna metod i badrummet också och funderar på att kortla mellan de "nya" reglarna. Antar Borde räcka med ett vinkelbeslag mot varje regel eller behöver man sätta på båda sidorna som en balksko?
Finns det balkskor för 45x95 reglar?
Ola78: Kortla du mellan dina reglar oxå för att få kortare avstånd mellan reglarna på något ställe? Har cc60 nu men kommer köra denna metod i badrummet också och funderar på att kortla mellan de "nya" reglarna. Antar Borde räcka med ett vinkelbeslag mot varje regel eller behöver man sätta på båda sidorna som en balksko?
Finns det balkskor för 45x95 reglar?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har du tid att stå och såga ved mitt i renoveringen??sankaboy skrev:Var lite snabb och hann såga upp furugolvet till ved. Dock var det spontat så det kanske inte hade varit det bästa i alla fall. Annars var det i alla fall 30mm tjockt.
E inte gipsskruv lite klena? Vad tror ni om att använda ankarskruv i stället?
Räcker det med en planka mot yttervägg där man bara kan sätta plankan på ena sidan regel?
Ang 21mm e jag mest orolig att det skulle börja spricka när man skruva, för att träffa borde inte vara så svårt annars. Bara att använda snöre eller linjal från sista skruven på skivan brevid till där man ser regeln.
Titta på priset för ankarskruv gentemot gipsskruv, du har nog råd att dra tätare (bättre limning) med gipsskruv och det är väldigt sällan jag drar av en gipsskruv och i färskt virke brukar skallen bara försvinna utan att den går av. Till syvende och sist så är det limmet som ska hålla ihop det hela.
Kortlingarna skulle jag skråskruva genom de nya reglarna och se till att skruva spånet nära mötet mellan kortling och regel. Limmet ska ju hålla ihop det hela.
Protte