Vi har ett timrat torp med två små sovrum med brant sadeltak på övervåningen.

I ena rummet ligger det golvplankor som är 60 mm tjocka och mellan 160-180 mm breda.
Problemet är att olika plankor sticker upp (10-20 mm) på olika ställen i rummet. Anledningen är att underliggande golvåsar är olika tjocka sinsemellan och längs med.

Tanken är att vi ska få trägolvet så jämnt som möjligt innan vi spikar masonit, tillför grålumppapp och slutligen lägger ett vinylgolv (6 mm).

Hur jämnar man enklast ut golvet om innertak och väggar (spacklat/slipat) är klara och man inte vill förstöra detta?
Rummet är cirka 5,40 meter långt och 1,90 meter brett. Vid nockås 2.40 men sedan med ett brant fallande sadeltak.

Genom att försöka elhyvla ned nivån från högsta punkterna till omgivningen innan man slipar grovt med en Tomcat Edge?
Enklast vore om man kunde flytspackla rummet men då skulle allt rinna ned i skarvarna.

Ena bilden visar läget innan taket isolering och pärlspont. Andra bilden visar rummets låga takhöjd och tillpassad masonit som endast ligger lös.

• Ojämnt trägolv i ett litet sovrum med öppet sadeltak och synliga golvbjälkar innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inrett sovrum i torp med sadeltak, fönster och ett underarbete för golv med masonitplattor och målartillbehör.
    Skapa konto
Ta det på rätt sätt nu, ett sådant hus förtjänar ett nytt massivt trägolv.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta det på rätt sätt nu, ett sådant hus förtjänar ett nytt massivt trägolv.
Var nog inte helt ärlig/tydlig. Av det timrade torpet - 3 1/2 år senare - finns det, av flera anledningar, inte mycket kvar.
Vi har reglat på timmerstockarna med 2”3, isolerat samt lagt liggande timmerpanel.

Anknytningen till att jag nämnde ett timrat torp är att vi har ”skelettet” inuti fortfarande som åsar och som grovt golvplank på övervåningen.

Postar en bild på exteriören, då och nu. Och då föll vi faktiskt för den stygga timringen där vid 2016... :)

Vad anser du efter den här ”kovändningen”?

• Exteriör av timrat torp med röd liggande timmerpanel, gröna dörrar och plåttak.
    Skapa konto
  • Moderniserat grått hus med liggande panel och svart plåttak omgivet av björkar, efter renovering av gammalt timrat torp.
    Skapa konto
Jag gillar grått men personligen skulle jag jobba mer med den äldre stilen...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gillar grått men personligen skulle jag jobba mer med den äldre stilen...
Men själva plankgolvet då?
Skulle det gå att ta en rätbräda, mäta och kontinuerligt försöka hyvla av det värsta mellan kortsida väggar innan man sedan slipar ned golvet grovt och acceptabelt för vinylgolv?

Vet inte tyvärr, låter mycket att slipa ner 20mm men kanske går.

Lägesrapport...

Hyrde en elhyvel på ett uthyrningsföretag och ägnade helgen som var till att hyvla furuplankorna.

Varmt (med tanke på den tillkopplade grovdammsugaren och jobbet), litet dammigt och trångt. Men visst fasen gav det resultat!

Nu ska jag stämma längs väggarna med hammare, yxa och stämjärn.

Sedan väntar slipning med inlånad kantslipmaskin och grovt slippapper. När jag känner mig nöjd får jag bygga upp ett par lägre liggande golvplankor med masonit innan jag spikar masonit på båda rumsgolven.

Inte riktigt halvvägs ännu...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.