Vi kommer om några veckor flytta in i ett nybyggt hus. I samband med detta kommer en mäklaren göra en värdering. Vi har ett byggnadskreditiv just nu och vi behöver lägga om detta till ett bolån. Har nu 3 frågor:

1. Om jag förstått det rätt så kommer vår belåningsgrad beräknas genom att ta det som vi sammanlagt använt av byggnadskreditivet delat på värderingen som mäklaren gett. Stämmer detta?

2. När man tittar på olika bolånejämförelsesidor på nätet så måste man välja om man vill lägga om man vill omförhandla nuvarande lån eller om man vill ansöka om ett helt nytt bolån (oftast vid köp av nytt hus). Jag är osäker på vilken av dessa jag bör välja för jag har ju egentligen inget bolån men ett byggnadskreditiv redan. Vilken skulle ni välja?

3. På dessa jämförelsesidor, vad skulle ni ange i fältet för "pris". Antar att det är mäklarens slutvärdering som ska anges där...eller?
 

Bästa svaret

coconut
1. Belåningsgraden blir skillnaden mot vad ni tar i bolån för att lösa ut kredivet och värderingen. Så om ni behöver låna 3 miljoner för att lösa ut kredivet med en värdering på 5 miljoner, så blir belåningsgraden 60%. Då 3 000 000 / 5 000 000 = 60%.

2. Du ska söka nytt bolån, kreditivet är inget bolån det ska lösas med pengar från bolånet.

3. Ange slutvärderingen från mäklaren.

Sen kolla upp så att du inte har någon avgift om du väljer att inte ha teckna bolån i samma bank gett kreditivet. Ibland kan man komma runt avgiften genom att teckna bolån i samma bank som står för kreditivet och sedan flytta lånen därefter utan kostnad.
 
  • Gilla
Prophet85 och 1 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
1. Belåningsgraden blir skillnaden mot vad ni tar i bolån för att lösa ut kredivet och värderingen. Så om ni behöver låna 3 miljoner för att lösa ut kredivet med en värdering på 5 miljoner, så blir belåningsgraden 60%. Då 3 000 000 / 5 000 000 = 60%.

2. Du ska söka nytt bolån, kreditivet är inget bolån det ska lösas med pengar från bolånet.

3. Ange slutvärderingen från mäklaren.

Sen kolla upp så att du inte har någon avgift om du väljer att inte ha teckna bolån i samma bank gett kreditivet. Ibland kan man komma runt avgiften genom att teckna bolån i samma bank som står för kreditivet och sedan flytta lånen därefter utan kostnad.
Tack för svar! En uppföjningsfråga bara.

När jag ansöker om ett nytt bolån så ska man ange bostadens pris och det är ju rimligt att jag anger mäklarens värdering som pris. Men ska jag ange som kontantinsats då? Antar att jag bör ange skillnaden mellan mäklarens värdering och nuvarande använt kreditiv. Eller tänker jag fel?
 
coconut
P Prophet85 skrev:
Tack för svar! En uppföjningsfråga bara.

När jag ansöker om ett nytt bolån så ska man ange bostadens pris och det är ju rimligt att jag anger mäklarens värdering som pris. Men ska jag ange som kontantinsats då? Antar att jag bör ange skillnaden mellan mäklarens värdering och nuvarande använt kreditiv. Eller tänker jag fel?
Kontantinsatsen blir som du säger skillnaden mellan kostnaden att lösa kreditivet mot värderingen. Men måste vara minst 15% av mäklarens värdering. Så om du nyttjat 3 miljoner i kreditivet och värderingen blir på 5 miljoner. Om du lånar 85% blir det alltså 750 000 i kontantinsats. Då får du ut 4,25 miljoner i bolån och får alltså 1,25 miljoner i handen. I det förra exemplet med 60% belåningsgrad blir det 2 miljoner i kontantinsats och 3 miljoner i lån. Men då blir det inga pengar i handen.

Hoppas du förstår annars fråga gärna vidare.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Kontantinsatsen blir som du säger skillnaden mellan kostnaden att lösa kreditivet mot värderingen. Men måste vara minst 15% av mäklarens värdering. Så om du nyttjat 3 miljoner i kreditivet och värderingen blir på 5 miljoner. Om du lånar 85% blir det alltså 750 000 i kontantinsats. Då får du ut 4,25 miljoner i bolån och får alltså 1,25 miljoner i handen. I det förra exemplet med 60% belåningsgrad blir det 2 miljoner i kontantinsats och 3 miljoner i lån. Men då blir det inga pengar i handen.

Hoppas du förstår annars fråga gärna vidare.
Stort tack för hjälpen! Jag tror att jag förstår men ger ett exempel som liknar våra siffror så jag är helt säker.

Vi köpte tomt och husbygge för 5 miljoner. Av detta har vi lagt 1 miljon själv och resterande 4 miljoner har vi använt byggnadskreditiv för. Baserat på grannarnas värdering tror jag att vår värderingen kommer hamna på runt 6 miljoner.

När jag nu söker bolån så behöver jag alltså ansöka om 4 miljoner i bolån och ange att jag har 2 miljoner i kontantinsats. Detta bör då ge mig en belåningsgrad på ca 67% vilket är en fördel när det kommer till amorteringskrav och förhandling om ränta. 2 miljoner är även ca 33 % av mäklarens värdering så det är definitivt över 15% så inga konstigheter där antar jag.

Stämmer allt detta?
 
J
P Prophet85 skrev:
Vi kommer om några veckor flytta in i ett nybyggt hus. I samband med detta kommer en mäklaren göra en värdering. Vi har ett byggnadskreditiv just nu och vi behöver lägga om detta till ett bolån. Har nu 3 frågor:

1. Om jag förstått det rätt så kommer vår belåningsgrad beräknas genom att ta det som vi sammanlagt använt av byggnadskreditivet delat på värderingen som mäklaren gett. Stämmer detta?

2. När man tittar på olika bolånejämförelsesidor på nätet så måste man välja om man vill lägga om man vill omförhandla nuvarande lån eller om man vill ansöka om ett helt nytt bolån (oftast vid köp av nytt hus). Jag är osäker på vilken av dessa jag bör välja för jag har ju egentligen inget bolån men ett byggnadskreditiv redan. Vilken skulle ni välja?

3. På dessa jämförelsesidor, vad skulle ni ange i fältet för "pris". Antar att det är mäklarens slutvärdering som ska anges där...eller?
Tänk på att vissa banker kräver värdering av särskilda mäklarföretag, de kan ha listor på vilka de accepterar. Om ni vet vilken bank ni vill ha kan det vara klokt att fråga dem hur de vill att värderingen ska gå till.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Tänk på att vissa banker kräver värdering av särskilda mäklarföretag, de kan ha listor på vilka de accepterar. Om ni vet vilken bank ni vill ha kan det vara klokt att fråga dem hur de vill att värderingen ska gå till.
Jag har tänkt på detta och har förstått att det kan vara så. Det hela är lite märkligt för mig dock för man vill ju gärna att dom konkurrerar med varandra. Har du råd på hur jag kan göra det om alla helt plötsligt vill ha värdering av olika mäklare?

Sen så blir vår värdering av Svensk Fastighetsförmedling så jag hoppas dom flesta banker accepterar detta...
 
coconut
P Prophet85 skrev:
Stort tack för hjälpen! Jag tror att jag förstår men ger ett exempel som liknar våra siffror så jag är helt säker.

Vi köpte tomt och husbygge för 5 miljoner. Av detta har vi lagt 1 miljon själv och resterande 4 miljoner har vi använt byggnadskreditiv för. Baserat på grannarnas värdering tror jag att vår värderingen kommer hamna på runt 6 miljoner.

När jag nu söker bolån så behöver jag alltså ansöka om 4 miljoner i bolån och ange att jag har 2 miljoner i kontantinsats. Detta bör då ge mig en belåningsgrad på ca 67% vilket är en fördel när det kommer till amorteringskrav och förhandling om ränta. 2 miljoner är även ca 33 % av mäklarens värdering så det är definitivt över 15% så inga konstigheter där antar jag.

Stämmer allt detta?

Det låter som att du har räknat rätt, när jag räknar efter får jag samma summor. På en värdering på 6 miljoner blir det 6 000 000 * 0,85 = 5 100 000 i maximalt bolån på 85%. I ert fall handlar det om att ni behöver 4 miljoner för att lösa ut kreditivet.

4 000 000 / 6 000 000 = 0,67 (avrundat) alltså 67% belåningsgrad om ni lånar 4 miljoner. Vilket också gör som du säger 33% i kontantinsats.

Så hur man än räknar på det så behöver ni 4 miljoner för att lösa ut kreditivet och resten är bara justering av kontantinstas och belångsingsgrad beroende på vad värderingen landar på. Så länge ni får en värdering över 4 706 000 och kreditivet inte ökar mer, så behöver ni alltså inte skjuta till några mer pengar i kontanter för att göra om till bolån. Utan det handlar mer om vilken belåningsgrad ni hamnar på och om man vill ha några pengar i handen eller inte. Lycka till!
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Det låter som att du har räknat rätt, när jag räknar efter får jag samma summor. På en värdering på 6 miljoner blir det 6 000 000 * 0,85 = 5 100 000 i maximalt bolån på 85%. I ert fall handlar det om att ni behöver 4 miljoner för att lösa ut kreditivet.

4 000 000 / 6 000 000 = 0,67 (avrundat) alltså 67% belåningsgrad om ni lånar 4 miljoner. Vilket också gör som du säger 33% i kontantinsats.

Så hur man än räknar på det så behöver ni 4 miljoner för att lösa ut kreditivet och resten är bara justering av kontantinstas och belångsingsgrad beroende på vad värderingen landar på. Så länge ni får en värdering över 4 706 000 och kreditivet inte ökar mer, så behöver ni alltså inte skjuta till några mer pengar i kontanter för att göra om till bolån. Utan det handlar mer om vilken belåningsgrad ni hamnar på och om man vill ha några pengar i handen eller inte. Lycka till!
Underbart. Stort tack för att du tog dig tid att svara!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.