Och jag antar att motboken togs bort för att folk slutat dricka alkohol...

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
E Eld skrev:
Försvann förbudet att sälja semlor före och efter fettisdagen (som var ett faktum på 1950-talet) för att ingen längre äter semlor?
Du menar fastlagsbullar?

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allt är ordnat till det bästa av lagstiftaren.

• Haha
Falckman
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
I artikeln angående mattkniven så finns det en länk till tidigare artikel. I den stod det att polisen misstänkte mannen för narkotikabrott. Men att han friades på den punkten. Så ja det låg något annat bakom.
Då jag råkar ha en viss insyn i hur polisen ibland arbetar kan jag upplysa om att misstanke om narkotikabrott är väldigt vanligt när polisen vill titta i någons bil eller när någon ”käftar”. Då misstänker man helt plötsligt narkotikabrott och kan göra husrannsakan i bilen. Man kan även plocka ut förare och passagerare, kroppsvisitera och förhöra utanför bilen. Alla de här ingripandena måste motiveras och därför är det väldigt bra att misstänka narkotikabrott. Att det sedan aldrig fanns någon narkotika eller någon reell misstanke spelar ingen roll. Nu vet jag inte med säkerhet att det var vad som utspelade sig den här gången men att personen friades från de misstankarna pekar på att det var vad som hände.

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Jag tror polisen bör ändra lite på sina metoder för att hitta narkotika. Det är inte naturmänniskor, jägare, eller elektriker som utgör en samhällsfara. Unga bilister som kör omkring och spelar hög musik bör dock lämna mattkniven hemma.

Det har alltid funnits nitiska poliser.
När jag var ung hade vi en polis som satt fast en cyklist för fortkörning, i alla fall enligt ryktena som gick.

Nu är vi ju en rättsstat så även poliser kan bli åtalade för knivbrott enligt knivlagen.
En livvakt som arbetar för Säkerhetspolisen stoppades i säkerhetskontrollen på Bromma flygplats.

I väskan hade han en fällkniv – och därför har han nu åtalats för brott mot knivlagen.

– Jag har den i bältet när jag arbetar, säger polisinspektören i förhör.
– Vi jobbar i princip bara civilt och oftast i kostym. Den kniv som vi fått från arbetsgivaren för att använda i tjänsten bygger ut för mycket under kostymen när den sitter i bältet, berättar han och fortsätter:

– Vi bär alltid kniv när vi arbetar för att exempelvis kunna skära av ett bilbälte om vi skulle bli inblandade i en olycka. I vanliga polisbilar finns ett skärverktyg för att kunna kapa bilbälten till exempel, vi har inte någon sådan utrustning i våra bilar.
Säpolivvakten medge att han varit oaktsam och är beredd att ta sitt straff.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/livvakt-vid-sapo-atalad-hade-kniv-pa-flygplats/

Men det finns hopp för Sverige trotts allt...
En vaktmästare hem från jobbet blev frikänd för knivbrott.

Vaktmästare tagen av polis med kniv på sig – vann i rätten​

En vaktmästare blev visiterad av polis på väg hem från jobbet. Han hade på sig en kniv och åtalades för brott mot knivlagen. Men i rättegången fick vaktmästaren rätt.
https://fastighetsfolket.se/2022/10/06/vaktmastare-tagen-av-polis-med-kniv-pa-sig-vann-i-ratten/

ja, så var det en elektriker också...som frågar LAWLINE

Får polisen kroppsvisitera hantverkare på grund av knivlagen?​

Hej, jag jobbar som elektriker och i fredags kl16 när jag va påväg hem från jobbet (iklädd mina arbetskläder) så kom en civil polis och ställde frågor. Naturligtvis visade jag legitimation och efter det började polisen visitera mig med hänvisning till knivlagen. Jag är ostraffad sen tidigare men nu strafföreläggande böter i om brott mot knivlagen.
Får polisen göra såhär?
som sammanfattar svaret så här
Sammanfattning

Avslutningsvis har du blivit utsatt för ett kroppsligt ingrepp, där polisen har misstänkt dig för att ha begått ett brott mot knivlagen endast på grund av den omständigheten att du bar arbetskläder (att döma av den informationen som du gett i din fråga). I flera delar är det tveksamt om polisen hade befogenheten att kroppsvisitera dig. Mitt råd till dig är att göra en anmälan till JO (som tyvärr inte kan göra mer än att rikta kritik mot Polismyndigheten).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror polisen bör ändra lite på sina metoder för att hitta narkotika
Fast det @P.Bjrk tar upp handlar inte om att hitta narkotika. Det handlar om att komma undan med att visitera och trakassera utan egentligt lagstöd. 👎

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Det finns en sida på Instagram som tar upp poliser som missköter sig i sitt yrke: https://www.instagram.com/polisnytt

Rätt skrämmande läsning. Nej det är ingen "skitsnack"-sida utan det som läggs ut har dom på fötterna för. Finns gott om exempel på hur polisen jävlas med vanligt folk bara för att dom kan. För att inte tala om alla åtal som väcks mot poliser osv. Eller hur ofta dom krockar... Bevittnade i somras en riktig idiotkörning av polisen mitt i centrala Norrköping, jag var helt säker på att det skulle smälla men polisen hade marginalen på sin sida den gången, men nära var det när dom valde att pressa fullt i kollektivtrafikkörfält förbi centralstationen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
RoTe RoTe skrev:
Det finns en sida på Instagram som tar upp poliser som missköter sig i sitt yrke: [länk]

Rätt skrämmande läsning. Nej det är ingen "skitsnack"-sida utan det som läggs ut har dom på fötterna för. Finns gott om exempel på hur polisen jävlas med vanligt folk bara för att dom kan. För att inte tala om alla åtal som väcks mot poliser osv. Eller hur ofta dom krockar... Bevittnade i somras en riktig idiotkörning av polisen mitt i centrala Norrköping, jag var helt säker på att det skulle smälla men polisen hade marginalen på sin sida den gången, men nära var det när dom valde att pressa fullt i kollektivtrafikkörfält förbi centralstationen.
Det finns säkert några rötägg, precis som på många andra arbetsplatser. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort antal poliser som medvetet trakasserar hederligt folk, det kan knappast vara särskilt givande.

Personligen skulle jag aldrig vilja vara polis ute i fält. De får ta mycket skit, folk vet inte hur man beter sig. Även när de gör ett gediget jobb och lyckas plocka in uppenbart kriminella, är det inte ovanligt att rättssystemet sviker oss och släpper ut buset på gatan igen.

För övrigt, om jag skulle bli visiterad ett par gånger i mitt liv på tveksamma grunder, skulle det inte påverka mig nämnvärt. Jag skulle snarare tänka att det är en del av vad som krävs.

• Gilla
  • Haha
Lilak och 6 till
  • Laddar…
RoTe
I Ironside skrev:
Det finns säkert några rötägg, precis som på många andra arbetsplatser. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort antal poliser som medvetet trakasserar hederligt folk, det kan knappast vara särskilt givande.

Personligen skulle jag aldrig vilja vara polis ute i fält. De får ta mycket skit, folk vet inte hur man beter sig. Även när de gör ett gediget jobb och lyckas plocka in uppenbart kriminella, är det inte ovanligt att rättssystemet sviker oss och släpper ut buset på gatan igen.

För övrigt, om jag skulle bli visiterad ett par gånger i mitt liv på tveksamma grunder, skulle det inte påverka mig nämnvärt. Jag skulle snarare tänka att det är en del av vad som krävs.
Hur stor andel är ju så klart oklart men varenda exempel är oacceptabelt då vi pratar om våldsmonopolet. Ett av problemen är att Polisens AnsvarsNämnd (PAN) tillåter så många dömda poliser att fortsätta tjänstgöra. Sedan är det ju inte helt otroligt att mycket sopas under mattan i och med "kårandan" osv.

Gällande rättssystemet håller jag med till fullo och detta skrämmer bort en del bra människor från polisyrket, en annan del är lönen, bra/vettiga människor får betydligt bättre betalt någon annanstans. Det är ju inte för inte som antagningskraven till polishögskolan sänkts gång på gång.

Jag har aldrig blivit visiterad men skulle antagligen vara ok med det om polisen agerade professionellt. Jag har dock tidigare i mitt liv upplevt polisen på motsatt sätt, ett flertal gånger tyvärr, vilket gör att jag inte vill ha med dom att göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men ska blåkläder vara ett giltigt skäl för att misstänka brott mot knivlagen. Det var väl inte så lagen var tänkt.
Är det okay med jobbkniv i byxfickan om man tar sig raka vägen hem från jobbet, men straffbart om man tar en sväng förbi tex systemet på väg hem?
(Alkohol och vapen är ju en farlig kombination).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polis-doms-for-tva-ingripanden-under-samma-arbetspass

Polisens personalansvarsnämnd uppger att polisen KAN förlora jobbet om den fällande domen fastslås.

Statistiken visar: Ovanligt med åtal mot polisen​

Enligt statistik från Särskilda åklagarkammaren, som hanterar brottmål där poliser är misstänkta, går anmälningar mot poliser sällan till åtal.
Mellan 2019 och 2023 fick Särskilda åklagarkammaren in totalt 4 028 ärenden som rör våld i tjänst. Under samma period blev 52 lagförda.

Den som inte förstår att kårandan är stark är totalt efterbliven.

• Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
K
Men ska blåkläder vara ett giltigt skäl för att misstänka brott mot knivlagen. Det var väl inte så lagen var tänkt.
Är det okay med jobbkniv i byxfickan om man tar sig raka vägen hem från jobbet, men straffbart om man tar en sväng förbi tex systemet på väg hem?
(Alkohol och vapen är ju en farlig kombination).
Eller också såg de inte bara blåkläderna utan även kniven?

Tolkningen av lagen är en rätt svår balansgång - håller med om att en hantverkare som råkar glömma kniven i fickan på systemet en gång inte är något som bör vara straffbart.

Samtidigt kan man ju inte heller låta blåkläder ge ett frikort att bära kniv överallt.

/Krille

K Krille4 skrev:
Eller också såg de inte bara blåkläderna utan även kniven?

Tolkningen av lagen är en rätt svår balansgång - håller med om att en hantverkare som råkar glömma kniven i fickan på systemet en gång inte är något som bör vara straffbart.

Samtidigt kan man ju inte heller låta blåkläder ge ett frikort att bära kniv överallt.

/Krille
Typisk polisrapport:
Man med hund iakttogs med typiska arbetsbyxor och hörselkåpor på huvudet.
Polisen lyckades gripa den misstänkte mannen då han slängde en hundbajspåse i en soptunna.
Vid kroppsvisitering hittades en äkta morakniv gömd i kläderna.

Då är mitt förslag att man stiftar en ny lag om knivlicens för blåklädrespersonal så elektriker, snickare, mattläggare osv så de inte riskerar onödiga straff. Naturligt vis måste drogtester utföras och lämplighet för knivinnehav utredas.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag tror polisen bör ändra lite på sina metoder för att hitta narkotika. Det är inte naturmänniskor, jägare, eller elektriker som utgör en samhällsfara. Unga bilister som kör omkring och spelar hög musik bör dock lämna mattkniven hemma.

Det har alltid funnits nitiska poliser.
När jag var ung hade vi en polis som satt fast en cyklist för fortkörning, i alla fall enligt ryktena som gick.

Nu är vi ju en rättsstat så även poliser kan bli åtalade för knivbrott enligt knivlagen.

Säpolivvakten medge att han varit oaktsam och är beredd att ta sitt straff.

[länk]

Men det finns hopp för Sverige trotts allt...
En vaktmästare hem från jobbet blev frikänd för knivbrott.

[länk]
Den där Säpo-personen har mitt fulla stöd. Det är nämligen exakt så jag resonerar själv och hur jag bedömer det som lämpligt att ha med sig en kniv i vardagen så att säga.

Nu var det litet olyckligt att kniven fastnade i en säkerhetskontroll på en flygplats, men jag kan inte se något grundläggande fel i att denne person, säpo-anställd eller inte, hade en kniv med sig.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.