35 891 läst ·
298 svar
36k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Du berättar i inlägg efter inlägg vad jag tycker utifrån hur du tolkar det jag skrivit - du gick t o m så långt att du medvetet ljög om vad jag skrivit om dig.Claes Sörmland skrev:
Jag vill inte att detta blir tjafsigt... men eftersom du frågar. När du t ex skriver "du förenklar en komplex verklighet" så handlar det enbart om min person och är inget argument som du framför. Det är ett medvetet eller omedvetet försök av dig att förklena mig som avsändare istället för att bemöta argumenten. Du implicerar att mina argument inte är värda att lyssnas på, jag är ju så obegåvad att jag ser allt svartvitt och inte ens kan förstå något så trivialt och självklart att världen är komplex.
Min eller andras person är ingen del i sakfrågan, det är bara billiga härskartekniker/retoriska knep för att försöka "vinna" en debatt att lufta dina tankar kring våra personer.
Men när jag bemöter dina argument är det personangrepp.
/Krille
Lagregleringen finns sedan länge på plats efter ett förarbete av alla remissinstanser och antogs av riksdagen. Så bevisbördan ligger väl nu snarare då på den som vill avskaffa lagen?Claes Sörmland skrev:
/Krille
Jag försöker genuint förstå dina argument och återupprepar därför dem i för mig tydligare språk. Då kan du korrigera mig om jag har missförstått dina argument.K Krille4 skrev:
Nej, jag har inte medvetet ljugit om vad du har skrivit om mig.
Du bemöter ju inga argument, du går bara till personangrepp. Nu kallade du mig en lögnare också.K Krille4 skrev:
Ja - vi missförstår ju uppenbarligen varandra lite för ofta för att det ska vara bra. När jag återupprepar dina argument så tolkar du det som personangrepp och när du återupprepar mina i "tydligare språk" så tycker du att jag jag tolka det som att du försöker förstå mina argument?Claes Sörmland skrev:
Jag försöker genuint förstå dina argument och återupprepar därför dem i för mig tydligare språk. Då kan du korrigera mig om jag har missförstått dina argument.
Nej, jag har inte medvetet ljugit om vad du har skrivit om mig.
Du bemöter ju inga argument, du går bara till personangrepp. Nu kallade du mig en lögnare också.
Lögnen bestod av att du skrev att jag beskrivit dig som ett känslomässigt våp - det har jag aldrig gjort och det vet du.
Jag ska absolut tänka mer på vad jag skriver och hur det kan uppfattas och hoppas att du gör detsamma 🙂
/Krille
Jag ser inte sambandet mellan frågorna. Det är helt olika frågor. Strategin kring skjutvapen handlar om att begränsa tillgången på sådana, t ex göra dem svåra att stjälas genom att de förvaras med viss säkerhet. Knivar finns överallt, tillgången är inte begränsande.L lat skrev:
Han hade fullständigt rätt.L lat skrev:
En del märkliga verklighetsuppfattningar av en del i tråden.
För det första: kriminella hindras inte av lagen eller för den delen av skjutvapenlagarna. Lagarna är bara mindre farthinder för dem. För varje vapen och varje kriminell finns det en ny som ersätter en kvart senare.
För det andra: Icke kriminella knivbärare utgör ingen som helst fara. De går inte runt och hugger kniven i folk.
För det tredje: knivar finns överallt i vardagslivet, bl a i varenda kök och många butiker överallt.
För det fjärde: såvida du inte bor i Stockholms innerstad eller motsvarande och alltid anlitar hantverkare eller motsvarande finns det behov av en kniv. Speciellt om du bor ute på landet eller kör bil längre bort än 5 km från hemmet.
För det första: kriminella hindras inte av lagen eller för den delen av skjutvapenlagarna. Lagarna är bara mindre farthinder för dem. För varje vapen och varje kriminell finns det en ny som ersätter en kvart senare.
För det andra: Icke kriminella knivbärare utgör ingen som helst fara. De går inte runt och hugger kniven i folk.
För det tredje: knivar finns överallt i vardagslivet, bl a i varenda kök och många butiker överallt.
För det fjärde: såvida du inte bor i Stockholms innerstad eller motsvarande och alltid anlitar hantverkare eller motsvarande finns det behov av en kniv. Speciellt om du bor ute på landet eller kör bil längre bort än 5 km från hemmet.
Jag tror vi får agree to disagree. I slutändan kan jag liksom de flesta andra som är skeptiska till knivlagen endast övertygas av empiriska data, alltså mätningar som i kvantitativa termer visar på rejält positiva effekter. Då är jag beredd att acceptera ingreppet i våra fri och rättigheter; att det öppna och liberala samhället får stå tillbaka för repressionen p g a de goda effekterna.K Krille4 skrev:Ja - vi missförstår ju uppenbarligen varandra lite för ofta för att det ska vara bra. När jag återupprepar dina argument så tolkar du det som personangrepp och när du återupprepar mina i "tydligare språk" så tycker du att jag jag tolka det som att du försöker förstå mina argument?
Lögnen bestod av att du skrev att jag beskrivit dig som ett känslomässigt våp - det har jag aldrig gjort och det vet du.
Jag ska absolut tänka mer på vad jag skriver och hur det kan uppfattas och hoppas att du gör detsamma 🙂
/Krille
Och någon sådan data verkar ingen i tråden känna till, jag har själv inte hittat något så här långt. Lagen verkar ha införts på känslan/förhoppningen av lagstiftaren att den är bra och inte baserat på hårda data.
De enda data vi har är helt meningslös och ytlig statistik från BRÅ att si och så många misstänks för och döms för knivbrott. Och att unga män är överrepresenterade i de grupperna. Vilken chock! Men vad domarna eller det kontrafaktiska scenariot, frånvaro av dessa domar skulle leda till vet vi inte.
Frågan är ju om det finns en grupp män (lär knappast röra sig om kvinnor i någon högre grad) som vid enstaka tillfällen i livet och under vissa omständigheter (kanske under inverkan av alkohol eller narkotika) skulle tillgripa kniv för våldsdåd om de hade den tillgänglig på offentlig plats eller i sin bil. Och att man med knivlagen lyckas minska andelen i den gruppen som bär kniv och därmed minskar antalet knivskador.TRJBerg skrev:
För att göra det konkret:
Män med i stort ordande liv men med t ex dåligt ölsinne och som packade tenderar att hamna i handgemäng på offentliga platser emellanåt. I stridens hetta finns risken att de tillgriper kniv om en sådan finns tillgänglig. Men de lever tillräckligt ordnade liv i nyktert tillstånd för att inte beväpna sig med kniv, de planerar alltså inte att genomföra knivdåd och följer knivlagen.
(Jag tror vi alla har minne av ett antal manliga skolkamrater som på fyllan återkommande hamnade i slagsmål/bråk men som skötte sig i nyktert tillstånd. I alla fall har jag det.)
Min personliga känsla är just dessa som råkar ha en kniv i fickan och blir våldsamma vid alkohol intag är de som vi med denna lag har fått bort från knivbråk med denna lag.
Vad jag minns vid uppväxt i mindre stad att det va väldigt vanligt med knivbråk. Men detta är bara vad min känsla är och jag har inga siffror på detta.
Vad jag minns vid uppväxt i mindre stad att det va väldigt vanligt med knivbråk. Men detta är bara vad min känsla är och jag har inga siffror på detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Det var du som sa att argumentationen liknade den om vapen, och läs ditt eget inklägg #130. Blanda in inte vapen här. Vi pratar om vardagliga föremål som kan användas för att puckla på någon annan men som för vanligt folk inte är avsedda för det. Det innefattar väldigt mycket, alltför mycket.K Krille4 skrev:
Varför tycker du att hela svenska folket ska utsättas för denna risk? Är det verkligen värt det?
Jag delar helt enkelt inte din uppfattning hela svenska folket utsätts för en stor risk p g a knivlagen. Finns tydliga rekommendationer och även domar från HD gällande kvivlagen som gör att jag inte ser de stora risker du ser.Bo.Siltberg skrev:
Det var du som sa att argumentationen liknade den om vapen, och läs ditt eget inklägg #130. Blanda in inte vapen här. Vi pratar om vardagliga föremål som kan användas för att puckla på någon annan men som för vanligt folk inte är avsedda för det. Det innefattar väldigt mycket, alltför mycket.
Varför tycker du att hela svenska folket ska utsättas för denna risk? Är det verkligen värt det?
/Krille
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Utan statistik får vi inte veta så då får vi ensa om att vi har olika uppfattningar.
Vi har bara ett fåtal fall där knivlagen gått fel, och ett större antal fall där vi inte vet om knivlagen tillförde någonting.
Vi har bara ett fåtal fall där knivlagen gått fel, och ett större antal fall där vi inte vet om knivlagen tillförde någonting.