35 890 läst ·
298 svar
36k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Har redan presenterat fakta och 6000-7000 uppklarade knivbrott per år tycker jag är rätt talande för att lagen fungerar.Claes Sörmland skrev:
https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vapenbrott.html
/Krille
Och vad blev bättre av detta i samhället menar du? Det måste ju korreleras till något. T ex om dessa uppklarade knivbrott inte hade förekommit, vad hade hänt då?K Krille4 skrev:
Det står ju att dessa knivbrott ofta upptäcks vid hotfulla situationer eller vid misshandelsfall. D v s inget ändras av att polisen även tar en pinne för knivbrottet. De är ju redan där och har visiterat personen.
Jag tänker mig att du som är negativ till knivlagen kanske kan presentera några fakta som stöd.Claes Sörmland skrev:
Och vad blev bättre av detta i samhället menar du? Det måste ju korreleras till något. T ex om dessa uppklarade knivbrott inte hade förekommit, vad hade hänt då?
Det står ju att dessa knivbrott ofta upptäcks vid hotfulla situationer eller vid misshandelsfall. D v s inget ändras av att polisen även tar en pinne för knivbrottet. De är ju redan där och har visiterat personen.
2022 anmäldes 11 000 brott mot knivlagen, 38 personer avled och antalet vårdade var 831 personer. Tror du att antalet avlidna och vårdade hade blivit färre utan knivlagen?
Jag har antagligen större tilltro till polisen än du har också och tänker att polisen knappast upprättat 11 000 anmälningar om de inte trodde att det skulle ha någon effekt alls.
/Krille
Redigerat:
Siffran hade rimligen blivit densamma eftersom knivbrottet upptäcktes efter att folk hade skadats med kniv.K Krille4 skrev:
Den intressanta frågan är väl hur väl knivlagen fungerar för att avväpna kriminella före de begår brott med kniv. Jag utgår från att de kriminella knappast bryr sig om själva lagens förbud mot att bära kniv, de är ju kriminella och upptäcktsrisken är minimal.
Men man skulle kunna tänka sig att polisen framgångsrikt använder lagen för att ta knivarna från de kriminella före de används för brott. Men tveksamt - polisen kan ju inte spontanvisitera ens kända kriminella utan brottsmisstanke. Och polisen har knappast resurser att göra det så frekvent att volymerna påverkas.
En annan fråga är om knivlagen kan användas som mekanism för att låsa in de kriminella redan innan de har begått något brott som de kan lagföras för. Låser man in dem så är de ju borta från gatan ett tag och kan inte begå brott. Den här metoden använder ju regeringen nu i dagarna. Man planerar att införa drakoniska straff för att bära skjutvapen och på så sätt låsa in kriminella länge på den grunden trots att man inte lyckas döma dem för andra brott. Men jag tror inte knivlagen är lämplig för detta instrument. Vore ju trist om vi råkar låsa in den skötsamma delen av befolkningen under långa perioder för att de har råkat ha en kniv med sig vid fel tillfälle.
Redigerat:
Att den skapar en stor osäkerhet bland vanliga (oftast) laglydiga medborgare om vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet. I ena andetaget är det tillåtet att ha kniv och i andra är det inte det. Var gränsen går vet egentligen bara den enskilda polisen som i ögonblicket väljer att ingripa... eller inte. Man får ha kniv om det finns anledning till det. Men vad som uppfattas som en bra anledning varierar stort från person till person. Jag tycker jag har en jättebra anledning att alltid ha en fickkniv på mig. Utom möjligen när jag ska ut och festa. (Fast då kan jag ju behöva en korkskruv och den sitter på fickkniven...) Jag använder en fickkniv eller multiverktyg dagligen, det är ett vardagsverktyg. En polis skulle kanske ha en helt annan uppfattning om ifall jag "behöver" ha en fickkniv. Vad en domstol skulle tycka vet ingen i förväg.K Krille4 skrev:
Den gör ingen nytta om den ligger "någon annanstans" den måste vara i fickan eller i bältet. Ska jag ta ur den ur fickan och lägga den i bagageutrymmet om jag behöver transportera mig 10-20 minuter med bilen? Det är ju helt barockt! Dessutom skulle jag garanterat glömma den någonstans då.
Vill någon roa sig med att läsa HDs dom från 2016 så:
Polis, åklagare och hovrätten försökte hävda att en kombinerad lyxig mat- och kökskniv av märket Laguiole som låg längst ned i en kvinnas handväska utgjorde ett knivbrott. Hon var på väg hem med kniven efter att ha använt den hos en väninna för att ha lagat bland annat rabarberpaj till en fest. Slumpens nycker gör att hon försöker avstyra ett bråk på Götgatan på vägen hem och i sitt upprivna tillstånd blir hon omhändertagen av polis. Polisen bestämmer sig att driva brott mot knivlagen när de då hittar matkniven längst ned i kvinnans handväska.
Till slut frikänns hon av HD:
https://lagen.nu/dom/nja/2016s30
Polis, åklagare och hovrätten försökte hävda att en kombinerad lyxig mat- och kökskniv av märket Laguiole som låg längst ned i en kvinnas handväska utgjorde ett knivbrott. Hon var på väg hem med kniven efter att ha använt den hos en väninna för att ha lagat bland annat rabarberpaj till en fest. Slumpens nycker gör att hon försöker avstyra ett bråk på Götgatan på vägen hem och i sitt upprivna tillstånd blir hon omhändertagen av polis. Polisen bestämmer sig att driva brott mot knivlagen när de då hittar matkniven längst ned i kvinnans handväska.
https://lagen.nu/dom/nja/2016s30
Ja det är tur vi inte har bättre saker för oss.Claes Sörmland skrev:
Vill någon roa sig med att läsa HDs dom från 2016 när polis, åklagare och hovrätten försökte hävda att en kombinerad lyxig mat- och kökskniv av märket Laguiole som låg längst ned i en kvinnas handväska utgjorde ett knivbrott. Hon var på väg hem med kniven efter att ha använt den hos en väninna för att ha lagat bland annat rabarberpaj till en fest. Slumpens nycker gör att hon försöker avstyra ett bråk på Götgatan på vägen hem och i sitt upprivna tillstånd blir hon omhändertagen av polis. Polisen bestämmer sig att driva brott mot knivlagen när de då hittar matkniven längst ned i kvinnans handväska.
[länk]
Jag tänker nog att kanske några av de andra 10 000 anmälningarna som gjordes förhindrade att någon dödades eller skadades? Eller kanske bara förhindrade att kniven användes vid ett rån eller vid ett hot.Claes Sörmland skrev:
Siffran hade rimligen blivit densamma eftersom knivbrottet upptäcktes efter att folk hade skadats med kniv.
Den intressanta frågan är väl hur väl knivlagen fungerar för att avväpna kriminella före de begår brott med kniv. Jag utgår från att de kriminella knappast bryr sig om själva lagens förbud mot att bära kniv, de är ju kriminella och upptäcktsrisken är minimal.
Men man skulle kunna tänka sig att polisen framgångsrikt använder lagen för att ta knivarna från de kriminella före de används för brott. Men tveksamt - polisen kan ju inte spontanvisitera ens kända kriminella utan brottsmisstanke. Och polisen har knappast resurser att göra det så frekvent att volymerna påverkas.
En annan fråga är om knivlagen kan användas som mekanism för att låsa in de kriminella redan innan de har begått något brott som de kan lagföras för. Låser man in dem så är de ju borta från gatan ett tag och kan inte begå brott. Den här metoden använder ju regeringen nu i dagarna. Man planerar att införa drakoniska straff för att bära skjutvapen och på så sätt låsa in kriminella länge på den grunden trots att man inte lyckas döma dem för andra brott. Men jag tror inte knivlagen är lämplig för detta instrument. Vore ju trist om vi råkar låsa in den skötsamma delen av befolkningen under långa perioder för att de har råkat ha en kniv med sig vid fel tillfälle.
/Krille
Hur tänker du mekanismen? Det är ju inte som med skjutvapen där om man får bort ett olagligt vapen i cirkulation så är det i viss mån svårt att ersätta det med ett nytt skjutvapen. I alla fall i teorin. Men så är det ju inte med knivar, de är lagliga och finns överallt.K Krille4 skrev:
Jag tänker mig att någon av de andra 10 000 som bar kniv på allmän plats kanske gjorde det av en anledning att de tänkte begå ett brott.Claes Sörmland skrev:
/Krille
Jag har letat och letat efter en utvärdering av införandet av knivlagen där på 80-talet. Om man t ex kan visa att antalet skador orsakade av kniv dök säg 10X eller 100X året efter att lagen infördes och det inte skedde i våra nordiska grannländer vid samma årsskifte så kan man ju visa på att lagen faktiskt är mer än symbolisk. Men jag hittar ingen sådan utvärdering, om det är historiens dimmor eller det vanliga - att politiker aldrig utvärderar sina lagar kan vi bara gissa.
BRÅ redovisar dock i aktuella rapport att allmänhetens knivbärande och antalet knivbrott inte korrelerar:
"Ett resultat som framträder är dock att medan antalet avlidna, skadade och utsatta för brott där kniv förekommer ökar fram till 2020, uppges ett minskat knivbärande enligt självdeklarationsundersökningar bland unga."
https://bra.se/download/18.1e9d2d3218c6244776c2e24/1702901344854/2023_Knivvaldets utveckling i Sverige från 2010 till 2022.pdf
BRÅ redovisar dock i aktuella rapport att allmänhetens knivbärande och antalet knivbrott inte korrelerar:
"Ett resultat som framträder är dock att medan antalet avlidna, skadade och utsatta för brott där kniv förekommer ökar fram till 2020, uppges ett minskat knivbärande enligt självdeklarationsundersökningar bland unga."
https://bra.se/download/18.1e9d2d3218c6244776c2e24/1702901344854/2023_Knivvaldets utveckling i Sverige från 2010 till 2022.pdf
Och sen råkade bara polisen av en slump hitta kniven, just före brottet skedde. Låter som en högst osannolik händelse. Men det är klart med 10 000 fall så kanske det finns några fall. Men enstaka blippar av denna typ kan vi inte bygga samhällets organisation på.K Krille4 skrev:
Problemet med knivlagen är ju att det oftast inte handlar om kniv heller. Ett metallrör eller ett verktyg eller en ficklampa klassas också som en "kniv" i denna lag. Finns en intressant historia om en kvinna som blev rånad på sin bil av ett par pundare i Borlänge där mannen sedan letade efter dom med sin ficklampa bl.a....