35 890 läst ·
298 svar
36k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Det var argumentet som kom upp för att du nu plötsligt ville diskutera skjutvapen. De har ett begränsat användningsområde för folkmajoriteten. Kniv används hela tiden i vardagen.K Krille4 skrev:
Du är för förståndig, erfaren och smart för att framföra så dåliga argument som "kökskniv på återvinningen".Claes Sörmland skrev:
Förresten, en praktisk fråga om knivlagen som slog mig nu:
För att lämna in främst kartonger till återvinningen så underlättar det något väldigt att skära sönder dem, särskilt de talrika tejpremsorna. Gör jag mig skyldig till ett brott mot knivlagen när jag använder en gammal kökskniv för att skära sönder kartongerna vid insamlingen?
Visst finns det säkert någon "övernitisk" polis på dåligt humör som missbrukat lagen men i det stora hela har jag svårt att förstå motståndet mot lagen. Vad är det som är så dåligt med knivlagen?
/Krille
Nä det behöver de inte göra.Rejäl skrev:
/Krille
Jag har inte framfört något argument. Det bara slog mig. Det är inte min kniv, det är någon granne som har placerat den i återvinningsrummet för detta ändamål. Men jag tillgriper ju kniven någon gång varannan vecka.K Krille4 skrev:
Att den gång på gång drabbar vanliga hederliga människor utan orsak. Det vi diskuterar är alltså hur rättsapparaten har trakasserat en 16-åring för en fällkniv från pappa i handskfacket. Den stackarn, hans familj, deras bekanta och alla hans vänner har nu lärt sig att det inte går att lita på vårt samhälle utan det hela måste gå hela vägen tll HD för att få en rimlig lösning. Finner du inte det sorgerligt, hur man illvilligt bryter ned vårt samhälle med denna lag som utgångspunkt?K Krille4 skrev:
Nej och det var inte 90 för den delen heller, du har så lite kunnande så det skriker om det..K Krille4 skrev:
Kniv av hantverkare får bara bäras där arbetet kräver det inte när du ska handla mat, äta lunch på stora torg mm..
Men som vanligt så vet du bättre än ordningsmakten som vi har i landet…
"illvilligt bryter ned vår samhälle" - du måste väl ändå skämta med mig nu?Claes Sörmland skrev:
Jag har inte framfört något argument. Det bara slog mig. Det är inte min kniv, det är någon granne som har placerat den i återvinningsrummet för detta ändamål. Men jag tillgriper ju kniven någon gång varannan vecka.
Att den gång på gång drabbar vanliga hederliga människor utan orsak. Det vi diskuterar är alltså hur rättsapparaten har trakasserat en 16-åring för en fällkniv från pappa i handskfacket. Den stackarn, hans familj, deras bekanta och alla hans vänner har nu lärt sig att det inte går att lita på vårt samhälle utan det hela måste gå hela vägen tll HD för att få en rimlig lösning. Finner du inte det sorgerligt, hur man illvilligt bryter ned vårt samhälle med denna lag som utgångspunkt?
/Krille
Han fattar inte han ger alltid in sig i diskussioner med för lite kunskap och med dålig attityd…Claes Sörmland skrev:
Snälla nån - det handlar om ett fall av drygt 10 000 per år som anmäls. Du vet ju också varför fall drivs vidare till HD och hur prejudikat används. Känns som att du bara argumenterar med känsla i den här frågan.Claes Sörmland skrev:
/Krille