Om det inte är gjort föreslår jag att du ser till att det är bra kontakt i alla "kontaktytor" i matningen till din fastighet. Detta gäller även tex säkringarna nät ägarens skåp. Det räcker inte med att känna att säkringarna är åtdragna utan jag rekommenderar att man även tittar så att kontaktytorna ser bra ut. Detta gäller alla "ledare" från nätägaren. Det kan komma med lite olika beroende på nätets ålder.

Jag har sett märkliga fenomen som berott på sliten kontaktyta som kan se sotig ut eller se ut som det gnistrat. De ska vara fräscha annars kan det vara så att du får full spänning men vid vissa typer av effektuttag så tappar dyker kraften. Tråkigt förslag men som icke elektriker har jag några gånger hjälp elektriker med felsökning.

Min bakgrund är mer elektronik, elektromekanik och styr och regler så jag använder inte alltid rätt begrepp utifrån elektriker och elkraft.

Jag skulle också kolla att det inte finns någon nolla som är dålig kontakt eller feldimensionerad. Vi mäter oftast spänning så fel i nolla är lätt att missa.

Sen framgår det inte vilken typ av central du har. Är det keramiksäkringar eller en modernare normcentral med jfb och dvärgsäkringar ? Det påverkar vilket nästa steg jag skulle ta för att felsöka.

Andra felkällor kan vara att den höga strömpeaken som jag gissar är en kompressor/VP som startar regelbundet. Vissa laster fasförskjuter strömuttaget i förhållande till spänningskurvan vilket kan orsaka märkliga problem.

Flera har redan förslagit att du ska försöka utesluta för att isolera anledningen till flimret. Det bör gå men går inte det så kanske det ska mätas i ditt hus på objekt för objekt tills du hittar källan. Det är svårt med multimeter men med en Fluke Scopemeter med tillgång till strömstång borde hinna med det mesta som sker i ditt elnät.

Hade det bara varit LED som är dimbara kan övertoner kanske störa PWM men att samma störning även ska få glödlampor att blinka får jag spontant inte att hänga ihop.

Trefasmatningar till större förbrukare där en fas svajar kan påverka många komponenter beroende på hur centralen är byggd. När det gäller centraler och elektrikerkunskap finns det många på forumet som har mycket bättre kunskap än mig. Det jag kanske kan bidra med det är irrattionella fel och kanske föreslå sätt att via mätning avgränsa och lokalisera felet.

Som sagt uteslut alla mekaniska kopplingar fram till centralen om inte det är gjort noggrant. Kolla nollor samt att samtliga anslutningar till trefas-utrustning är friska.

Jag skrev detta lite snabbt för att se om jag kan bidra.

Jag försöker sammanfatta lite för att få en överblick. Det kanske ringer några klockor hos någon.

Symptom och omständigheter

• Alla lampor blinkar och flimrar samtidigt i hela huset.
  • Det sker inte helt systematiskt, men vid en logg ungefär 6-7 ggr mellan 18-22 på kvällen. De varar ungefär i 5-6 minuter. All belysning fladdrar under denna tid.
  • Gäller alla lampor av alla typer men symptomet kan variera lite mellan dem.
  • Kan uppfattas "mer" på LED med dimmers, rejält fladder som en "tänd brasa".
  • Har provat att dra av enheter som strömmen till pannan (=värmepumpen?) mitt i ett fladder men det fortsatte.
  • Nybyggt hus i stan med vanligt elnät.
  • Grannar upplever inte samma fenomen, inte i samma utsträckning
  • Både dimmer och spot väl använd av eletrikern i alla nya hus som de gör och ingen reklamation tidigare på dem.
  • Nollan är "kollad".
Symptomet uppträder alltså ungefär med en halvtimmes intervall? Du har indikationer på att det pågår endast på kvällen, men hur säkert är detta? Flimmermätningen visar ett konstant flimmermönster under dygnets alla timmar.

Att det pågår 5-6 minuter skulle kunna relateras till VPn men så är det alltså inte? VPn ser ut att ligga på en kvart varje timme.

Mätningarna

• Mätning av strömmen under en 50 Hz-period visar på typiskt fula kurvor from småelektronik och dimmers, men inte av en magnitud som orsakar flimmer.
  • Mätning av spänningskurvan under en 50 Hz-period visar ingenting.
  • Mätning av strömmen under en dygnsperiod visar toppströmmar troligen från VPn som ser lustiga ut, de växer till ca 40 A och dalar därefter ned till beskedliga 4 A som är medelströmmen. Det handlar alltså inte om en kort startström utan om "upprepade" toppströmmar under hela den tid som värmepumpen går? Eller så mäts denna toppström på något speciellt sätt. Det finns en standard för detta (flera tunga standarder att tränga in i) om man är maniskt intresserad...
  • Flimmermätningen når ju den nivå som uppfattas störande, men går inte att relatera till VP-strömmen med dess toppar. Även om flimmerkurvan är ett medelvärde över 10 minuter så har inte dess kurva samma frekvens som VPn. Dessutom uppges att flimret är mer frekvent än den timme det ser ut att vara mellan topparna i mätningen, eller?
  • Flimret är lika för alla faser vilket tyder på en trefasbelastning. Det torde mao inte kunna vara t.ex kylen som ställer till problem.
Det är oklart om mätningarna är gjorda när symptomen visar sig, det går inte att säga, dvs vi vet inte om flimmermätningen stämmer överens med de upplevda symptomen. Det som saknas är just en flimmermätning och spänningsmätning när ni upplever problemen.

Den stora bristen verkar vara att nätägaren placerade ut mätutrustning i syfte att avgöra om det är deras fel, inte att hitta felet. Ganska bortkastat mao.

Förslag på vidare åtgärder

• Hitta en firma som gör spänningskvalitemätningar och som kan felsöka, helst även i nätägarens nät. Nån elkonsultfirma kanske, ÅF, Ramböll, Ebab, Rejlers?
  • Kolla VPn igen för att verkligen säkerställa att symptomen inte är relaterade till när den går.
  • Försök ha en glödlampa på varje fas utan dimmer eller med dimmern på max. Det ger säkrare indikering på flimmer då dimmers kan förstärka små "fel" på spänningen. Placera dessa så nära centralen det går (alltså anslutna till i ett uttag nära centralen).

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker sammanfatta lite för att få en överblick. Det kanske ringer några klockor hos någon.

Symptom och omständigheter

Proffsig översikt, nu-läges beskrivning. Föreslagna åtgärder bör lokalisera orsaken. Att hitta någon som kan göra el-kvalitetsmätningar "på riktigt" är avgörande. Jag ska läsa detta över te-koppen och se om det ringer någon klocka:o

W
Det är i "princip" alla lampor som flimrar, är det nån lampa som absolut INTE flimrar nångång å var i sådana fall?
Har du garage, uthus och flimrar det även där?
18-22 är ju då man kommer hem, diskar slår på tv'n lagar mat, tvättar etc. Ingen maskin/apparat du använder då?

Poltegeist hade jag tänkt 😱 😜

Tack Bo,

Ska se om vi kan hitta någon bra firma som kan lite djupare med mätningen.

Ja kan inte säga till 100% om VP är boven då jag har stämt av förbrukningen på den fasen samtidigt som flimret uppstått. Sitter en liten mätare på den fasen som går från 0,11 till 2,45 (någonting) när den kör...
Kan vara så som nätägaren säger att det endast sker samtidigt när det kommer störningar på nätet (som förekommer) och VP kör... Hittar nämligen inte något systematiskt mönster i min logg.

Återkommer när vi fått någon bra lösning.

VP är trefasinkopplad, så den bör belasta alla 3 faserna.

Om du har en mätare kopplad specifikt till VP, så gissar jag att det kan vara en effektmätare. En driftseffekt på 2,5 kw i drift är rimligt. Samtidigt så kör den troligen minst cirkulationspumpen när själva värmepumpen inte är igång, som kan dra 0,1 kw.

E
Är det TN-S el TN-C ?

Har du undersökt ev vagabonderade strömmar?

Om ni kan avvara värme under en kväll vore det intressant om du kunde stänga av värmepumpen genom att stänga av alla tre faser till den under en längre period och se om felet kvarstår. (Alltså koppla bort, inte sänga av med knappen på VPn)

Jag är personligen mycket misstänksam till hur trefas-likriktning sker i prylar såsom värmepumpar. Det kan mycket väl vara en trasig effektfaktor-korrigerare som skapar dessa problem. Och enklast är ju om man kan utesluta den som diskuterats innan.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu verkar ju TS ha värmepump av on/off typ men det är givetvis intressant och enkelt att testa.

Har det hänt nåt intressant här?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.