A ArneTW skrev:
Vad är en jägarlicens?

Det känns som du går över stock och sten för att skapa din konflikt och sedan underhålla den. Sedan får du hjälp av diverse jaktskeptiker om andra exempel som förstärker din partiskhet.

Men visst ut med kameror, ring polisen, skaffa aggressiva hundar som dödar eventuella fega jakthundar, gör inlägg på ditt lokala facebook, åk bil och vandra omkring i skogen (inte bara din egen) i tid och jakttid.
Strössla sedan med lite stämningar och hot i dina vägförenings- och skifteslagsmöten.

Och då har du inte börjat diskutera din fiskerätt ännu.

Så kommer allting bli bra.

Jag checkar ut från denna tråd.

/ATW
Om det nu är så att jägare från kringliggande marker ogenerat jagar på Ts mark, utan tillåtelse, så handlar det väl kanske inte så mycket om att man vill skapa konflikter?
Den finns ju i sådant fall redan där så att säga!
Därför är det viktigt att kolla upp ev arrende avtal, och se vad som sägs där. Som markägare ska man ju kunna förutsätta att ingen annan jagar, eller på annat vis nyttjar eller utnyttjar den egna marken för egen vinning... Oavsett hur det "alltid har varit", så finns det ett regelverk att förhålla sig till.
Att hävda sin rätt är ju tvunget inte att vilja skapa konflikter, utan kanske snarare ett sätt att få andra att visa hänsyn och respekt, oavsett om man är ny ägare eller har ägt sin fastighet under lång tid.
Ingen annan har ju heller egentligen någon rätt att känna sig kränkt bara för att en ny markägare vill annat än den gammla?
Jägare, precis som alla andra har ju inte bara en massa rättigheter, utan oxå en hel del skyldigheter, som då tex att följa jaktlagstiftningen...

• Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det visar på respektlöshet att som jägare inte på förfrågan informera kring detta.
Det finns en anledning till att jägare inte gör det: Organiserade militanta jaktmotståndare. Den som vill vara informerad bör istället ta kontakt lokalt med grannar som är jägare. Sociala media är bara bra för generella diskussioner, inte för taktisk planering (tid och plats för jakt är taktik).

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Och vet någon om dom som jagade var med i det lokala älgjaktlaget? Det kan ju vara helt andra människor som tex hade ett avtal med den avlidne.
Så den enkla lösningen är fortfarande, ta reda på vem som är jaktledare och prata med honom/henne. Någon i omgivningen vet helt säker vem det är, varför du vill prata med jaktledaren behöver du ju inte tala om för alla du pratar med.

J
Altaböke Altaböke skrev:
Det finns en anledning till att jägare inte gör det: Organiserade militanta jaktmotståndare. Den som vill vara informerad bör istället ta kontakt lokalt med grannar som är jägare. Sociala media är bara bra för generella diskussioner, inte för taktisk planering (tid och plats för jakt är taktik).
Whatsapp är INTE sociala medier, det är krypterat och kontrollerat av gruppskaparen vem som ingår. Som jag tolkar TS har de försökt ta kontakt, men man har aktivt undvikt att informera / berätta vem som är ansvarig för jakten.

Om jaktlaget är oroliga att grannen / markägaren skall agera militant jaktmotståndare som har man stora problem med sig själv som jägare. Genom att agera så som jägare så skapar man ett motstånd även från de som från början skulle varit positiva till jakt.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Ok, då vet vi det från o med nu. Men vill bara poängtera att det är nog mest ni/dom som håller på med jakt som är informerade om tidpunkter /klädsel etc etc. Det var en spontan promenad i vår egen skog, hade vi vetat att jaktlagets var ute hade vi självklart inte gått ut eller tagit på varselväst. Tycker fortfarande att vi borde informerats av jaktlaget.
Du har aldrig bott på landet tidigare antar jag?

Älgjakten infaller varje år och det är en stark tradition ute på landsbygden. Ofta är alla engagerade och kommer och tittar när första älgen skjuts. Barn får ledigt från skolan för att vara med osv. Du kan givetvis inte förbjuda hundar att springa på din mark. Mitt råd till dig är att engagera dig istället. Ta reda på mer gå på älggudstjänst och fråga om du ska tända elden medan de andra är ute på pass. Utmärkt tillfälle att försöka slå sig in i gemenskapen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Jodå, många tusentals jägare genomför en älgspillningsinventering varje år, det är ett viltigt verktyg att bedöma storleken på älgstammen med. Jag har gjort det i många år.
Du missar helt poängen. Vi är helt överens om att det görs inventeringar.
Det betyder dock inte att de jaktlag i skötselområdet som har mycket älg på sina marker får större tilldelning än de lag som inte har någon alls. I vårt skötselområde får alla jaktlag samma tilldelning, utifrån areal. 100 ha = 1 älg.

M -MH- skrev:
"Better to err on the safe side", säger jag då!

Här är karta över Västra Götalands olika sätt att organisera jakt. Ogenomträngligt för den oinvigde, men min mark är i alla fall inte med i något.

[länk]
Nä!! men min är det ser jag:poop::seenoevil::seenoevil::seenoevil:

• Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Många som tvärsäkert uttalar sig om att TS haft indirekt kontakt med jaktledaren och denne vägrar höra av sig.

Det enda jag läst av det är påstötning med två jägare på en åkerkant som med största sannolikhet jagade annat vilt än älg samt en hundförare som blev "påhoppad" av TS.

Så nej jag håller inte med om att TS på rimligt sätt sökt kommunikation med jaktledaren.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många som tvärsäkert uttalar sig om att TS haft indirekt kontakt med jaktledaren och denne vägrar höra av sig.

Det enda jag läst av det är påstötning med två jägare på en åkerkant som med största sannolikhet jagade annat vilt än älg samt en hundförare som blev "påhoppad" av TS.

Så nej jag håller inte med om att TS på rimligt sätt sökt kommunikation med jaktledaren.
På samma vis drar ju du slutsatser utifrån det du läser?
Det som är grejen här, är ju att en markägare, som inte är insatt eller ens intresserad av jakten på sin egen mark, inte själv ska behöva jaga ifatt ev jagande grannar, viltvårdsrepresentsnter eller länsstyrelse för att få reda på om någon jagar på dennes mark?
Det borde ju rimligtvis vara sagda jaktlag som i egenintresse söker kontakt med ev markägare för att börja en diskussion om hur jakten bedrivs i området och ev möjlighet att få nytja marken...
Därmed inte sagt att nämnda jägare gjort något fel, eftersom vi bara har Ts version att utgå ifrån.
Är jordbruksmarken utarrenderad kan det ju tex röra sig om jägare som jagar på arrendatorns uppdrag (förutsatt att jakten inte ingår enl avtalet då)
Men vi kan ju bara svara på frågorna utifrån vad vi vet, resten blir ju bara spekulationer.

• Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Och hur vet du att jägarna tillhör ett jaklag? Gissar även du?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Karlia
Väldigt intressant tråd med starka åsikter. Jag har aldrig jagat själv men varit med om att stycka älg och rådjur i köket, mina föräldrar hade jakträtt som de lät en jägare utnyttja mot en del av bytet. Har även träffat på jägare vid svampplock, trevliga sådana som förklarat hur deras jakt var upplagd, de var sådana som informerat markägarna.

Hoppas att TS håller oss uppdaterade, då det är många motstridiga uppgifter i tråden vore det kul att veta vad som gäller. Själv tillhör jag de som anser att jaktlaget självklart borde hört av sig till TS när de visste att det blev ny ägare till de 12 hektaren. Inte vill de väl riskera att ge jägare dåligt rykte genom att ignorera gällande lagar och regler?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…

Du har faktiskt delvis rätt : den vi har haft kontakt med är personen som arrenderar åkermarken( utan jakträtt) denne person ingår tydligt i jaktlaget. Det är också den som vi framfört till att vi vill ha en dialog med laget /ledaren. Denne person ringer upp "hundföraren" medans vi stod o samtalade (fick där o då klart intryck att den som arrenderar vår åkermark var ledare för jakten) . Känns märkligt att denne inte framkommit med denne information under dom iaf 6 ggr vi pratat om marken, där vi också framfört att vi inte är mycket för jakt.. Vi har sökt information på nätet för att hitta kontaktperson/ledare för jaktområdet. Denne information är inte offentlig. Att vi skulle vända oss till Länsstyrelsen har vi fått veta här. O ngt påhopp på hundförare får stå för dig. Jag som inte håller på med jakt vet inte ens vad en hundförare är/har för roll etc. Jag ser en jägare på min mark, med bössa i hand, min mark där jag äger ALL jakt. O ngn påstötning på övriga två deltagare har du tagit helt ifrån det blå,.. Vi stod ute på gårdsplan, tillsammans med grannparet (som iövrigt var dom som informerade att dom satt på pass på andra sidan våran åker). Vi stod kvar där alla 4 när dom avlägsnade sig från sitt pass. Ingen påstötning alls..

• Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Karlia, och knappast för 12 ha som i jaktliga sammanhang i princip är försumbart.

E Engeln skrev:
Du har faktiskt delvis rätt : den vi har haft kontakt med är personen som arrenderar åkermarken( utan jakträtt) denne person ingår tydligt i jaktlaget. Det är också den som vi framfört till att vi vill ha en dialog med laget /ledaren. Denne person ringer upp "hundföraren" medans vi stod o samtalade (fick där o då klart intryck att den som arrenderar vår åkermark var ledare för jakten) . Känns märkligt att denne inte framkommit med denne information under dom iaf 6 ggr vi pratat om marken, där vi också framfört att vi inte är mycket för jakt.. Vi har sökt information på nätet för att hitta kontaktperson/ledare för jaktområdet. Denne information är inte offentlig. Att vi skulle vända oss till Länsstyrelsen har vi fått veta här. O ngt påhopp på hundförare får stå för dig. Jag som inte håller på med jakt vet inte ens vad en hundförare är/har för roll etc. Jag ser en jägare på min mark, med bössa i hand, min mark där jag äger ALL jakt. O ngn påstötning på övriga två deltagare har du tagit helt ifrån det blå,.. Vi stod ute på gårdsplan, tillsammans med grannparet (som iövrigt var dom som informerade att dom satt på pass på andra sidan våran åker). Vi stod kvar där alla 4 när dom avlägsnade sig från sitt pass. Ingen påstötning alls..
Och om det var jaktledaren ni pratade med så är troligen ditt "problem" redan löst.

Karlia
På landet brukar man ha stenkoll på alla grannar, både via vägförening och skvaller. Så svårt kan det inte vara att ta kontakt med en nyinflyttad. Enklare att ta kontakt med en nyinflyttad än för den nyinflyttade att ta kontakt med alla andra.

Även om 12 ha anses som försumbart så är det ändå annans mark.

• Gilla
Björkisvägen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.