D09
oceanis skrev:
Generellt gör Zeiss bra sikten så kvalitén är det nog inget fel på. Siktet lär ju ha sina optimala ljusegenskaper runt 7 ggr förstoring.

Det jag personligen skulle funderat på är vad som skall jagas och i vilka situationer. Jag vet hur svårt detta var när jag började för man hade noll koll på hur ens jakt skulle komma att te sig.

Min första bössa var en Sauer 200 6,5x55 med ett sikte liknande ditt föreslagna sikte. Bössan köptes för att det var en kaliber som alla rekommenderade som en allround kaliber. Och siktet skulle ju vara bra.
Javisst , bössan är oerhört bra och siktet också men den används mycket sällan idag. Möjligen på pyrschjakt vid bock premiären men annars i stort sett aldrig.

Det som jag idag jagar är älg, kron/dovhjort och gris, och då ganska mycket gris både hemma och utomlands. Till detta har jag en Sauer 202 9,3x62 med ett aimpoint sikte utan förstoring och en kikare med 3-10x56. Jag har fästen som gör att jag kan växla mellan sikten på denna bössa.

Efter 20 års jakt har det nu utkristalliserat sig så att jag nästan alltid använder kaliber 9,3x62 och aimpoint siktet, för alla jakt sker i stort på djur i rörelse och på nära avstånd och då är aimpoint siktet outstanding. Speciellt vid grisjakt vilken ofta blir i trånga pass och snabba pass där det gäller att hinna med att sikta, svinga och skjuta.
I dessa pass tycker jag det är svårt att jaga med stor förstoring och med kikare som man måste ligga perfekt med huvudet mot kolv och få in siktet på perfekt avstånd till ögat för att snabbt kunna skjuta.
Men detta är så personligt och jag har jaktkamrater som inte skulle kunna tänka sig ett aimpoint liknande sikte, likaså har vissa tendens att jaga på långa avstånd och speciellt om man kommer utomlands så skjuts det på mycket större avstånd än vad vi/jag är van vid.

Mitt första råd är att du funderar på att skaffa ett fäste från början som tillåter att du har minst två sikte att växla mellan för jag tror att du förr eller senare kommer att välja ett sikte för tex pyrsch och lite längre avstånd och ett sikte för snabba skott på korta avstånd. Att stå och fippla och försöka sikta på en gris med en kikare när grisen är 5-10 meter från dig är inte roligt och speciellt inte om du missat första skottet och den är på väg emot dig. Därför anser jag att gris jakt med drev eller hundar kräver rödpunkt eller öppna riktmedel före kikare.

Att skjuta älg eller hjort med rödpunkt på lite längre avstånd 80-100 meter är inga problem heller, jag skjuter älgbaneprovet varje år med rödpunkten och 9,3.an och det är absolut inga problem.

Så rådet är att:
1. Bestämma vad och hur du skall börja jaga, dvs på vilka avstånd och vilken typ av jakt.
2. Försök att prova lite olika sikten och försök se hur snabbt du kan få bra bild på olika avstånd. Närma avstånd tycker jag personligen är svårt med en kikare, och extra svårt om man råkar ha en lite hög förstoring inställd och om djuret samtidigt kommer snabbt och närma.
3. Fixa fäste som möjliggör att du har minst två sikten att välja på
4. Stora förstoringar brukar sällan behövas i svensk jakt.
Jag hade aimpoint när jag sköt på gris ( bio ) och gillade det :)

Vet inte vilken modell och förstår inte riktigt skillnaden mellan h1 / h2 etc

Här hittade jag ett aimpoint inom budget inkl fäste

http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&manufacturer_id=11&product_id=605

Säkert ett bra val men den nya H-2 som kommer till hösten är dyrare och därmed bättre...:D

Aimpoint själva skriver i releasen att antireflexbehandlinge är förbättrad:http://www.aimpoint.com/fileadmin/u..._Releases/Europe/2015/Micro_H2_IWA_M02031.pdf

Du har köpt ett gevär i en prisklass där man brukar heta af Svinhufvud, von D09 och liknande så snåla nu inte in på någon tusenlapp utan ring SMSa Låna och lägg till lite. Annars blir det lite som dom som köper ett värsting kamerahus och inte har råd till mer än en 28-80 budgetzoon. Trösta dig med att du redan sluppit 25 tusen för en Zeiss värstingkikare.

Hoppas du köpt bössan i en någotsånär vanlig kaliber som 30-06 eller 9.3x62 så du kan hitta komponenter för handladdning så du har råd att bli en fena på skytte. När grisen stormar, skadeskjuten och med mord i blicken och fäller ut huggtänderna som oceanis beskriver gäller det att skyttet sitter i ryggmärgen så du snabbt kan mata kula efter kula i skalle eller bog. Kräver en del träning att kunna träffa snabbt under press.

Hmmm, är inte Blaser R93/R8 pipväxlare? I så fall kan du ju ha en extra pipa för träningsskyttet utan att det belastar vapengarderoben! Givetvis måste du ändå skjuta in dig på .460 Weatherby innan du jagar men mängdträning blir ju billigare. Jag är hur som helst avundsjuk på dig, du har en bössa i toppklass.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Jag skulle valt bort det siktet direkt för 4x som lägsta förstoring är för mycket.
På älgbanan skjuter man som bäst vid 2-2,5x förstoring som en vägledning.
Max 3x som lägst skulle jag valt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
[länk]

Hittade ett med lägre förstoring.

Dum fråga. Röd punkt, är det de som är belysta? :)
Det var kanske jag som förvillade dig lite, När jag skrev rödpunktsikte syftade jag på mitt aimpoint sikte eller liknande typ doctor eller annat.

Du har också en rödpunkt i en belyst kikare så det var kanske lite missvisande i mitt inlägg tidigare.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
oceanis skrev:
Det var kanske jag som förvillade dig lite, När jag skrev rödpunktsikte syftade jag på mitt aimpoint sikte eller liknande typ doctor eller annat.

Du har också en rödpunkt i en belyst kikare så det var kanske lite missvisande i mitt inlägg tidigare.
Nejdå :) tror vi tänker på samma.. Den röda punkten i korset.

Men om lämpligaste/ vanligaste förstoringen är 1,5-2,5.. Varför inte ett rent aimpoint utan förstoring?

Eller har det med skymningsljus etc att göra? Dvs man vill ha större tub?

Får se om jag hinner förbi vapenbutiken på tisdag och kolla in lite sikten så man kan utesluta eller ringa in :)

Jupp. Om förhållandet mellan objektivarea och utgångspupillens area är större än inställd förstoring så har du faktiskt ökat ljusstyrkan. Det är denna princip som används i nattkikare. Så när du ställer ner ditt 1.5-6x56 till 1.5 ggr så är bilden i kikaren troligen ljusstarkare är i verkligheten.

"Rödpunktssikten", dvs sikten av Aimpointtyp har sin stora fördel i att du kan använda båda ögonen och få ett i praktiken stort siktfält utan att det känns jobbigt. Tittar du genom en kikare ställd på 6ggr blir det jobbigt att titta med bägge ögonen så i praktiken är du hänvisad till det lilla siktfält du har genom kikaren. Två olika typer av skytte helt enkelt.

Men på korta håll har ju Aimpoint sina fördelar. Dock lär du få köpa en kikare för att träffa tuppen som sitter i en grantopp på 300 meter. Aimpointen är förenklat en mer lättskjuten form av öppna riktmedel. Därför är den populär i dessa former av skytte, används även inom dynamiskt pistolskytte där målen sitter på korta avstånd men brett isär och det gäller att sidoförflytta snabbt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Börja du med en rödpunkt för gris och älg. Speciellt som erfarna jägare här rekommenderar det. Sedan kompletterar du med ett par kikare. En lågförstorande typ 1.5-6x50 och en toppfårgelkikare typ 4-16x50. Kostar kanske 20 papp styck men det är inget mot var jakten kostar. Sedan frågade du varför ingen koffert ingår. Tja, skulle Blaser skicka med en koffert som motsvarar namnet skulle den väl kosta 1000-1500 kr. Om man skall ha kvalitetskänsla alltså. Och det är pengar man inte har råd att lägga på priset.

Som du märker är kamerahuset bara början, det som verkligen kostar är objektiv (=kikarsikte) och film (=ammunition). Men när du lagt 30 tusen på bössan, 7 på rödpnkten, 3 på koffert(ar), 20 styck på två kikare är du uppe i 80 papp och då har du en utrustning som håller toppklass hela livet. Lägg till 20 tusen för två extra pipor i lämpliga kalibrar och kanske slutstycke och magasin så rundar vi av på 100 jämnt men då väcker du avund vart du än går och du kan jaga från Norrland (älg) ner till Kapstaden (noshörning och elefant). Och vissa saker går ju att köpa begagnat.

Mycket pengar men vad lägger inte folk på värdeminskning på bilar och båtar/husvagnar? För att inte tala om uteliv och kläder. Så din jaktutrustning går nog att motivera.

Sedan har vi det här med jaktbil.........:wow: kanske skulle sluta nu och låta din puls sjunka lite. Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk....Just det, glömde handladdning och utrustning men det är max 10 tusen komplett.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Anders_Nilsson skrev:
Börja du med en rödpunkt för gris och älg. Speciellt som erfarna jägare här rekommenderar det. Sedan kompletterar du med ett par kikare. En lågförstorande typ 1.5-6x50 och en toppfårgelkikare typ 4-16x50. Kostar kanske 20 papp styck men det är inget mot var jakten kostar. Sedan frågade du varför ingen koffert ingår. Tja, skulle Blaser skicka med en koffert som motsvarar namnet skulle den väl kosta 1000-1500 kr. Om man skall ha kvalitetskänsla alltså. Och det är pengar man inte har råd att lägga på priset.

Som du märker är kamerahuset bara början, det som verkligen kostar är objektiv (=kikarsikte) och film (=ammunition). Men när du lagt 30 tusen på bössan, 7 på rödpnkten, 3 på koffert(ar), 20 styck på två kikare är du uppe i 80 papp och då har du en utrustning som håller toppklass hela livet. Lägg till 20 tusen för två extra pipor i lämpliga kalibrar och kanske slutstycke och magasin så rundar vi av på 100 jämnt men då väcker du avund vart du än går och du kan jaga från Norrland (älg) ner till Kapstaden (noshörning och elefant). Och vissa saker går ju att köpa begagnat.

Mycket pengar men vad lägger inte folk på värdeminskning på bilar och båtar/husvagnar? För att inte tala om uteliv och kläder. Så din jaktutrustning går nog att motivera.

Sedan har vi det här med jaktbil.........:wow: kanske skulle sluta nu och låta din puls sjunka lite. Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk....Just det, glömde handladdning och utrustning men det är max 10 tusen komplett.
Ha ha nu låter det som man är Von D09 igen ;) om man ändå hade den budgeten ;)

Håller med om att det på lång sint troligvis blir tre olika sikten. :)

Ska försöka komma loss till skyttecentret imorgon för att kolla in lite sikten :)

D09
Sådär...

Nu har jag varit och kollat på lite sikten..

Blev inte riktigt som jag tänkt mig :)

Kollade in zeiss q. Men fastnade inte riktigt.. Gillade inte knapparna för ljuset eller kantljuset eller vad man kallar det.. Upplevde det grumligt i ytterkanterna. Kändes robust o fint i övrigt.

Kollade även på tricon något som faktiskt var helt ok. Hade egen belysning utan batteri vilket var grymt :)
Den reglerade själv ljuset beroende på mörker..
Kändes inte lika robust samt gillade jag inte att man inte själv kunde reglera ljuset på punkten.

Däremot så gillade jag meopta.. Märkligt för jag trodde att jag var en zeissare ;)

Däremot står jag och tvekar mellan två olika..

Meopta meostar r2 rd

1.7-10 x42
Eller
2-12x50

Spontant så kändes 1.7 bättre i lägsta förstoring..
Men ljusinsläppet är bättre på x50 tuben..

Prislappen landar på ca 15800 inkl blaser fästen vilket är över min bugdet något men hanterbart tror jag..

Edit

Glömde givetvis att jämföra den övre förstoringen :/

Spekulerar i att valet av lägre förstoring är bättre än x antal minuter extra i skymningen..

Hur tänker ni?

Som jag skrev tidigare så ska du inte stirra dig blind på ljusinsläpp, fabrikat och annat som verkar häftigt.

Börja med att bestäm dig för vilken jakt du mest kommer att syssla med och under vilka betingelser, normal älgjakt brukar ju ske på dagen och man brukar sluta i god tid så att ljuset fortfarande är bra. Naturligtvis kan eftersöken dra in på den mörka tiden på dagen men att optimera sina sikten för jakt i dåligt ljus tror jag inte på. Stora ljusinsläpp är väl ok om du skall hålla på med vakjakt i grisåtel mörka höstkvällar. Men jag lovar dig att det är något du tröttnar på ganska fort, jag tyckte det var urtråkigt. Jag har jakt kamrater som är galna i jakt och som jagar mest hela tiden men även dom har totalt tröttnat på vakjakt.

Stora förstoringar kan vara bra vid pyrschjakt eller jakt där du har långa skott avstånd men det är normalt inte det vi har i Sverige, men om du tänker dig att åka till Afrika för att jaga så kan jag nog tänka mig att du ska skaffa en kikare med lite större förstoring.

Om du absolut ska börja med en kikare så hade jag valt den med 1.7-10 förstoring om du väljer på de två du nämnde. Men kom ihåg att om du har en stor förstoring inställd och du får en gris närma dig så får du bara en bild på en massa svinborst och du kan inte sikta utan får hoppas att den springer vid sidan om dig :-)

Jag tror inte jag har jagat med något av mina sikten inställda på mer än max 4-5 ggr förstoring men så använder jag ju nästan uteslutande min aimpoint och försöker istället vänta in så att jag får djuren närmare på mig istället.

Det är bättre med bra optik och lite mindre förstoring, för bra optik brukar kompensera för dåligt ljusinsläpp.

Du kommer nog aldrig att behöva mer än två sikten för normal jakt i Sverige, Ett aimpoint typ och en bra kikare.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tanken är att ha en aimpoint på sikt med :)

kikaren ska vara någorlunda allround, främst älg och gris. Snabba skott på nära håll bör fungera.

Svårt att uppskatta om 1,7 var för högt.. Skulle nästan behöva stå i biografen för o följa t ex grissekvensena där det går undan..

Såg nu att meopta i samma serie hade 1-4x24

Aimpoint har jag testat och det ligger på listan över dyra grejor som kan reta upp sambon ;)

Glömde fråga efter det.. Tappar jag nyttan av olika sikten eftersom aimpoint står på listan ändå..

Svårt att veta vad det blir för jakt som jag faller för..

Spontant så tror jag att det blir väldigt mycket "pröva på" nu i början tills jag hittar mitt område

Redigerat:
D09
På fredag blir det tillbaka till butiken..

Grymt svårt att bestämma sig :(

Nu ska jag jämf 1-6x24 med 1,7-10x42

Kanske kommer hem med ett sikte =P

D09 skrev:
På fredag blir det tillbaka till butiken..
Vilken butik är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.