Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Om jag får gissa så har man större synfält i en aimpoint eftersom de typiskt har kortare rör (nu skall man ju skjuta aimpoint med bägge ögonen öppna ändå...) Och ljusstyrkan borde bli bättre eftersom man har färre linser ivägen. Sedan så vet jag att många kikare inte riktigt är 1x, utan något lite större typ 1.1x eller så, vilket kan störa med båda ögonen öppna.D09 skrev:
Men detta är gissningar. Har aldrig tittat genom jämförbara rödpunktsikten och 1x kikare.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det var ju rätt stora zoomomfång på Meoptorna. Generellt är det lättare att gör bra optik med mindre omfång. Ingen av gudomligheterna här verkar anse att över 6x förstoring är särskilt användbart. 1-4 eller 1.5-6 kanske blir billigare och tillåter mindre objektiv för samma ljusstyrka vilket kan ge en smidigare optik. Om du ändå mest skjuter på 2-3x förstoring och dagtid kanske 25-30 mm tub räcker.
Men som alltid är det vad du känner när optiken sitter på geväret som bestämmer. Men du kanske skulle kolla lite på 1-4orna också så kanske du får råd med en Zeiss. Då skjuter du dessutom bättre för din status tål liksom inte missar men en Blaser och Zeiss.
Men som alltid är det vad du känner när optiken sitter på geväret som bestämmer. Men du kanske skulle kolla lite på 1-4orna också så kanske du får råd med en Zeiss. Då skjuter du dessutom bättre för din status tål liksom inte missar men en Blaser och Zeiss.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Nu tror jag planen ligger så här just nu
Ska in o titta på meopta meostar r2 imorgon igen..
Ångest ha ha
1-6x24
1.7-10x42
2-12x50
Tror det som kommer att avgöra är hur 1-6 står sig mot aimpoint.
Är dom likvärdiga i 1 förstoring etc så kommer jag nog att satsa på 1-6 och stryka på aimpoint.
Är aimpoint betydligt goare så blir det troligvis 1,7 alt 2-12 med kompletterande aimpoint.
Troligvis 2-12 för det verkar som den är bäst för smyg, vak och ev toppfågel och aimpointen för det snabba skyttet..
Dum fråga..
Hur mycket merjobb blir det att skifta sikte under en jakt
T ex
morgon 2-12
Dag aimpoint
Kväll 2-12
Förstår att det går snabbt att byta fysiskt men tappar man mycket av inskjutningen?
Anses det störande när någon skiftar och vill bekräfta målbilden med ett skott?
Hur gör ni?
Ska in o titta på meopta meostar r2 imorgon igen..
Ångest ha ha
1-6x24
1.7-10x42
2-12x50
Tror det som kommer att avgöra är hur 1-6 står sig mot aimpoint.
Är dom likvärdiga i 1 förstoring etc så kommer jag nog att satsa på 1-6 och stryka på aimpoint.
Är aimpoint betydligt goare så blir det troligvis 1,7 alt 2-12 med kompletterande aimpoint.
Troligvis 2-12 för det verkar som den är bäst för smyg, vak och ev toppfågel och aimpointen för det snabba skyttet..
Dum fråga..
Hur mycket merjobb blir det att skifta sikte under en jakt
T ex
morgon 2-12
Dag aimpoint
Kväll 2-12
Förstår att det går snabbt att byta fysiskt men tappar man mycket av inskjutningen?
Anses det störande när någon skiftar och vill bekräfta målbilden med ett skott?
Hur gör ni?
Inskjutningsskott under jakt...
Beror väldigt mycket på sammanhanget, sällskapet och typen av jakt.
Men om nån i mitt jaktsällskap skulle envisas med att provskjuta två ggr om dagen skulle det nog uppfattas som störande.
Jag har dock aldrig jagat i dåligt ljus.
/ATW
Beror väldigt mycket på sammanhanget, sällskapet och typen av jakt.
Men om nån i mitt jaktsällskap skulle envisas med att provskjuta två ggr om dagen skulle det nog uppfattas som störande.
Jag har dock aldrig jagat i dåligt ljus.
/ATW
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Zeiss har väl fortfarande sin klassiska 3-12x56? Finns annars som begagnad. Kungen av sikten för 15 år sedan. Alltså, har du hållit i en bössa och tittat genom TOLV gångers förstoring? Jag klarar inte ens att hålla an kikare stilla med den förstoringen och du tror du klarar att hålla bössan. Det krävs liggande eller skjutbänk (lite opraktiskt i terrängen). Enda tänkbara användningen för 15x är toppfågel. Eller antilop i Afrika men då har du råd att köpa ett nytt sikte.
Jag tror en beg Zeiss 3-12x56 är vad du behöver. Vill minnas att dom jag sett ligger hyfsat i pris. Den här kanske:
https://www.torsbohandels.com/lager/optik/1004286
Torsbo Handels har ju ett stort utbud, du kanske skulle kolla lite hur begagnad optik ligger i pris.
https://www.torsbohandels.com/optik/begagnad_optik
Låna en högförstorande handkikare en stund och försök hålla den stilla innan du talar om förstoringar över 6x. Det är få som klarar att hålla bössan stilla. Givetvis är det annorlunda om du sitter i jakttorn men då vrukar skjutavstånden inte vara så långa att det motiverar höga förstoringsgrader.
Alltså, om du inte sysslar med toppfågel eller åker till Afrika eller ligger ner (rätt obekvämt i Svensk väderlek) eller släpar med en skjutbänk till passet behöver du inte bry dig om 12x eller 15x. Jag erkänner dock att sittande ställning kan ger riktigt bra stöd. Men även där gäller att du skjuter inte på mer än 300 m i Svensk jakt och 300meter / 6x = 50 meter öppet. Så om du inte lider av grå starr kommer du inte att använda 15x.
Och se till att lilla kikaren är bra och smidig och har bra kontroller och klar bild för det är den du kommer att använda.
Jag tror en beg Zeiss 3-12x56 är vad du behöver. Vill minnas att dom jag sett ligger hyfsat i pris. Den här kanske:
https://www.torsbohandels.com/lager/optik/1004286
Torsbo Handels har ju ett stort utbud, du kanske skulle kolla lite hur begagnad optik ligger i pris.
https://www.torsbohandels.com/optik/begagnad_optik
Låna en högförstorande handkikare en stund och försök hålla den stilla innan du talar om förstoringar över 6x. Det är få som klarar att hålla bössan stilla. Givetvis är det annorlunda om du sitter i jakttorn men då vrukar skjutavstånden inte vara så långa att det motiverar höga förstoringsgrader.
Alltså, om du inte sysslar med toppfågel eller åker till Afrika eller ligger ner (rätt obekvämt i Svensk väderlek) eller släpar med en skjutbänk till passet behöver du inte bry dig om 12x eller 15x. Jag erkänner dock att sittande ställning kan ger riktigt bra stöd. Men även där gäller att du skjuter inte på mer än 300 m i Svensk jakt och 300meter / 6x = 50 meter öppet. Så om du inte lider av grå starr kommer du inte att använda 15x.
Och se till att lilla kikaren är bra och smidig och har bra kontroller och klar bild för det är den du kommer att använda.
Jämförde aimpoint och meopta 1-6x42 och jag fattade mer tycke för meoptan även om aimpoint har sina fördelar.
Jämförde även 2-10x42 och 2,5-15x56 och kom fram till att jag ska ha 2 sikten.
1-6 samt 2,5-15
Idag tog jag med mig det större 😄😄😄
Endast för att jag tror att det är den jakten som jag kommer att erbjudas
Nu ska jag bara hitta en bana och finskjuta inställningen..
Behöver nog läsa på lite kring tänket för inskjutning med
Känns jävligt gott och tack för all hjälp
😄😄😄😄
Jämförde även 2-10x42 och 2,5-15x56 och kom fram till att jag ska ha 2 sikten.
1-6 samt 2,5-15
Idag tog jag med mig det större 😄😄😄
Endast för att jag tror att det är den jakten som jag kommer att erbjudas
Nu ska jag bara hitta en bana och finskjuta inställningen..
Behöver nog läsa på lite kring tänket för inskjutning med
Känns jävligt gott och tack för all hjälp
😄😄😄😄
Varit ute och kollat runt med kikarsiktet 
Får säga att Blaser fästet är riktigt smidigt
Funderar på om man ska ta tag i o göra en inköpslista för sommarens ev smygjakt på gris
Förmodar att löparskor och styltor är att föredra
Får säga att Blaser fästet är riktigt smidigt
Funderar på om man ska ta tag i o göra en inköpslista för sommarens ev smygjakt på gris
Förmodar att löparskor och styltor är att föredra