52 474 läst ·
154 svar
52k läst
154 svar
Jag tror inte på spöken, men har jag ett spökhus?
Har nu spendera två timmar på nerevåningen, jag har inte varit dödstyst, jag renoverar så jag har pysslat lite med lister, men jag har lyssnat på alla ljud som inte jag elr katten gjort. Den sak som har mest lustiga ljud för sig är kyl/frysen. Ibland gurglar den tyst och ibland låter det som en liten fjäder som sitter i spänn lossnar, "plonk".. typ
Antar att de e helt normalt för den att göra så, annars e den sönder. Har alltid låtit så. Sen låter min varmvattensberedare när den värmer, typ som en båttuta, "bååååååå".. typ. Antar att det blir lite vibrationer i elpatronen i vissa grader, säkert inte normalt men så har den låtit länge. Låter bara någa sekunder så det stör inte mycket.
Gick och tryckte lite i taket för att se om det fanns nåt ställe som verkade va känsligt för knak. Hittade två såna ställen, ett var vid badrumsdörren. Två feta skruvar löste det. Och ett var i kökstaket, det fixade dyckertpistolen så va det oxå mycket mindre känsligt för beröring d^_^b
Inget på dessa 2+ timmar har låtit av sig självt vad jag hört. Allt har varit så tyst som ett hus ska, förutom kattungen, hon kan för ett jävla liv när hon hittar nåt att leka med q(;^
p
Får se om det är tystare inatt :x
Mvh Lillan (katten) och Micke
Gick och tryckte lite i taket för att se om det fanns nåt ställe som verkade va känsligt för knak. Hittade två såna ställen, ett var vid badrumsdörren. Två feta skruvar löste det. Och ett var i kökstaket, det fixade dyckertpistolen så va det oxå mycket mindre känsligt för beröring d^_^b
Inget på dessa 2+ timmar har låtit av sig självt vad jag hört. Allt har varit så tyst som ett hus ska, förutom kattungen, hon kan för ett jävla liv när hon hittar nåt att leka med q(;^
Får se om det är tystare inatt :x
Mvh Lillan (katten) och Micke
Känns som ditt förlag bara skulle öka mina problemkamilenski skrev:
De va helt klart lugnare inatt än föregående natt. En enstaka bräda slog sig ordetligt på kvällen, men förutom det va de bara småljud, som lika gärna kan vara mina egna påhitt
Får hoppas jag löste lite ljud med de två problemområdena jag hittade igår.
x-amin skrev:Känns som ditt förlag bara skulle öka mina problem
De va helt klart lugnare inatt än föregående natt. En enstaka bräda slog sig ordetligt på kvällen, men förutom det va de bara småljud, som lika gärna kan vara mina egna påhitt
Får hoppas jag löste lite ljud med de två problemområdena jag hittade igår.
Skönt för dig, men tråkigt för oss... Det hade varit spännande att få se suddiga videoupptagningar från en mobiltelefon där man ser en vålnad hasa sig uppför trappen. d^_^b
Hade varit hur coolt som helst, men vem hade trott mig :blushing:eviljava skrev:
Är det lugnt ett par nätter nu så har jag nog lyckats hitta orsakern d^_^b
Är inte så bevandrad i kvantresonemnag, men menar du ngt i stil med att det som en gång lät där genom en ännu icke känd mekanism fortfarande genljuder i vår tid? Som om det fastnat i en tidsloop? Lite coolt att tänka så.eviljava skrev:Nja, jag skulle nog ändå vilja kalla dem för naturfenomen.
Ponera att det nu verkligen skulle vara röster som hörs, då kanske dessa bara är en sidoeffekt av ett okänt kvanttillstånd som på något sätt manifesterar sig på deras vind?
Skulle det verkligen finnas andar och väsen är ju dessa i sådana fall per definition också en del av naturen och således att betrakta som naturfenomen.
Jag vill dock påstå att förklaringen i de flesta fall inte är fullt så komplicerad.
Det spökar rejält på mitt kontor om dagarna, så där går de inte på natten. Eller det kanske de gör, men jag är inte där och kan höra det. Det verkar som om rören till elementen monterats ikläm på något sätt i den kanal de går i mellan våningarn. De kan smattra ordentligt när elementet slår till och från.
Ja, ungefär så... Tydligen kan partiklar i ett sammanflätat tillstånd påverkar varandra omedelbart oavsett avstånd (rumsligt). Huruvida det även fungerar på samma sätt genom tid vet jag inte (vem vet egentligen?), men i sådana fall skulle det ju kunna vara en förklaring på många fenomen.cederbusch skrev:
Kvantmekanik är coolt (på snudd till övernaturligt) och jag är övertygad om att när mänskligheten väl har förstått hur det fungerar så har vi löst många av världens problem.
Då kommer säkert ännu fler att avfärdra att det finns en/flera Gud(ar) och en andlig dimension. Men då kan man fråga sig om hönan och ägget: kan kvantmekaniken vara på det sätt som den andliga världen existerar och förmedlar sig!? OT, men spännande frågeställningar.
Här har ni lite grogrund för ytterligare spekulationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Consciousness_Project
Vårt trähus är från 1927 och har förstås en hel del hyss för sig. Den knarriga trappan till vindsvåningen kan hålla på och småknäppa medan den återgår till utgångsläget efter att man har gått i den. Sedan är VVS-dragningarna väl inte alltigenom proffsiga och i synnerhet en radiator kan få för sig att skapa rytmiskt dunkande ljud ibland, något slags flödesfenomen som botas genom att jag stryper termostaten på radiatorn innan en liten aning. Men alla de där ljuden lär man sig känna igen och min fru och äldsta dotter hävdar bestämt att det inte är något sådant de menar när de säger att det brukar höras steg uppifrån vindsvåningen ibland, både dagtid och kvällstid. Jag har däremot inte hört något sådant.
Badrummet ligger i källaren. När vi flyttade in var våra minstingar, ett tvillingpar, drygt ett år. Efter någon månad märkte vi att de hade lagt sig till med en konstig vana. Om man bar dem nedför källartrappan brukade de, just innan man svängde till vänster mot badrummet, vinka mot öppningen in till allrummet som om det var någon där (vilket det inte var). Det höll de på med i några månader. Jag har frågat dem om det senare men de minns naturligtvis ingenting.
Säga vad man vill om gamla hus men de är i alla fall fantasieggande.
Badrummet ligger i källaren. När vi flyttade in var våra minstingar, ett tvillingpar, drygt ett år. Efter någon månad märkte vi att de hade lagt sig till med en konstig vana. Om man bar dem nedför källartrappan brukade de, just innan man svängde till vänster mot badrummet, vinka mot öppningen in till allrummet som om det var någon där (vilket det inte var). Det höll de på med i några månader. Jag har frågat dem om det senare men de minns naturligtvis ingenting.
Säga vad man vill om gamla hus men de är i alla fall fantasieggande.