zsimpey skrev:
varför skickar man spöken till sydamerika? är det något reservat eller liknande där?;)
Sydamerika är redan överbefolkat, där pepparn växer kan de ta imot hur många som helst ;) Men de e bara nåt jag hörtd^_^b

Be spöket vänligt, att "gå mot ljuset".

//AA

saiter skrev:
Be spöket vänligt, att "gå mot ljuset".

//AA
Med lamorna tända elr släckta i huset? ;)

Har just duschat, hörde nyss en bröda som slog sig, inte 15+ jag hörde härom natten). Och nåt annat, vad vet jag inte, kanske nån annan bräda..då mycket mindre.

Har hör det sägas, att djur har ett 7:e sinne, typ kan märka jordbövningar osv innan en människa kan. Bör inte djur märka andar/spöken? För min kattunge reagerar inte alls. Oftast bara spinner hon..

Djur märker farliga situationer. Du har bara ...

x-amin skrev:
Har just duschat, hörde nyss en bröda som slog sig, inte 15+ jag hörde härom natten). Och nåt annat, vad vet jag inte, kanske nån annan bräda..då mycket mindre.

Har hör det sägas, att djur har ett 7:e sinne, typ kan märka jordbövningar osv innan en människa kan. Bör inte djur märka andar/spöken? För min kattunge reagerar inte alls. Oftast bara spinner hon..
Tror att mina gissningar i tidigare inlägg kan vara ditt spöke........ dvs det är inte "brädor som slår sig" utan genomgångarna för dina varmvattenledningar som skapar ljud beroende av om de är varma eller kalla.
Fick även en mängd stora och små knäppningar/dunkar, efter byta av gammalt 10m långt järnrör för kallvatten till mindre kopparrör, när en toastol skulle fylla på nytt vatten och det kunde pågå i 5 minuter efter man spolat. Efter att fixerat det nya röret bättre så försvann ljuden. Och dessa ljud kan fortplanta sig långa sträckor i en huskonstruktion.
Jag har flera exempel där ljud har fortplantat sig i konstruktioner och där ljudet förändras så man tror att det skapas i rummet eller dess närhet.

Intressant ämne :)

Vi bor i ett radhus byggt 1956. Helt byggt i lättbetong, så vitt jag vet. I vårat sovrum "knackar" det i väggarna på natten ibland. Ungefär som om någon skulle knacka med en sked på andra sidan väggen. Jag har försökt att hitta något mönster (kallt ute, övergång från kallt till varmt mm) men inte hittat nåt än. Har kollat/lyssnat i andra rum, på vinden, undervåningen, andra sovrum men det är helt klart i väggen till vårt sovrum det låter starkast. Normalt sett knackar det med en frekvens mellan 10s till 30s. Oftast med relativt jämna mellanrum. En intressant händelse vi var med om är att en natt började det tokknacka. Min fru sover väldigt tungt till skillnad från mig men även hon vaknade av detta. Det började extremt snabbt (flera gånger per sekund) och starkt men avtog i frekvens för att tillslut upphöra helt efter ca. 5 min. Jag anser mig själv rätt "tekniskt" och pragmatiskt lagd och har verkligen försökt hitta en naturlig förklaring men har hittils inte lyckats. Det skulle vara kul att veta om andra har liknande erfarenheter! :)

Där jag bodde med frugan i hennes första lägenhet förut knäppte det "oförklarligt" i sovrummet...var ett tegelhus, så det var lite märkligt till att börja med. Visade sig sedan vara vattenledningarna till värmesystemet som var felkonstruerat så att det gick "baklänges". Tog dock en vvs-expert att upptäcka felet efter många sura telefonsamtal till hyresvärden efter sömnlösa nätter.

Frekvensen på knäppningarna lät väldigt snarlikt det eckeph beskriver faktiskt...

Spökhistoria kan jag inte kalla det, men läskigt som fan var det onekligen. Bor just nu i lägenhet i ett hus byggt -53. Innerväggar är alltså lättbetong/tegel. När vi flyttade in fanns en liknande konsolhylla uppsatt på en vägg i sovrummet, med enkla vertikala vita stålbalkar som man klämmer fast konsoller på typ ELFA eller liknande. Vi valde att behålla dessa inledningsvis och köpte enbart nya hyllplan att lägga på konsollerna. En natt ca 6 månader efter att vi flyttat in vaknar jag av att det knakar/knarrar, men kan inte lokalisera ljudet. Lägger mig ner igen för att somna om, då börjar det igen, svårt att beskriva ljudet, säg som ett metallknack på nåt vänster. Jag kliver ur sängen för att försöka hitta var ljudet kommer ifrån, då börjar det plötsligt gå fortare och fortare mellan "knacken". Och det fortsätter så tills det låter som en kulspruta, och plötsligt rasar hela jävla hyllväggen ner! Hyllplan efter hyllplan med böcker och prylar kommer flygande och jag störtdyker upp i sängen igen och klarar mig precis undan uppslagsverk och annat spännande som kommer flygande. Det visade sig senare att själva de vertikala konsollisterna enbart varit fastskruvade med trallskruv direkt i väggen utan plugg eller nånting... Och skruvarna hade inte orkat hålla emot tyngden, och böjts, det har sen flyttat belastningen till listerna som överst inte längre varit fästa mot väggen utan börjat luta "utåt" och fått gravitationstyngd från hyllplanet och sen böjt sig och tillslut höll inte skruvarna under emot och så föll allt.

Otroligt nog gick inte en enda pryl sönder inklusive tavlor och prydnadsgrejer. Kanske det som var det övernaturliga i allt? :D

• Gilla
Stefan o Anna
  • Laddar…
Mikael_L
Nuuuhhuuu äääär det spööööktiiimmeeeennn .....

vooouu vooouuuiii ...

Sov gott.
;)

Mikael_L skrev:
Nuuuhhuuu äääär det spööööktiiimmeeeennn .....

vooouu vooouuuiii ...

Sov gott.
;)
Jag kanske är vaken en liten stund till...:|

eckeph skrev:
Intressant ämne :)

Vi bor i ett radhus byggt 1956. Helt byggt i lättbetong, så vitt jag vet. I vårat sovrum "knackar" det i väggarna på natten ibland. Ungefär som om någon skulle knacka med en sked på andra sidan väggen. Jag har försökt att hitta något mönster (kallt ute, övergång från kallt till varmt mm) men inte hittat nåt än. Har kollat/lyssnat i andra rum, på vinden, undervåningen, andra sovrum men det är helt klart i väggen till vårt sovrum det låter starkast. Normalt sett knackar det med en frekvens mellan 10s till 30s. Oftast med relativt jämna mellanrum. En intressant händelse vi var med om är att en natt började det tokknacka. Min fru sover väldigt tungt till skillnad från mig men även hon vaknade av detta. Det började extremt snabbt (flera gånger per sekund) och starkt men avtog i frekvens för att tillslut upphöra helt efter ca. 5 min. Jag anser mig själv rätt "tekniskt" och pragmatiskt lagd och har verkligen försökt hitta en naturlig förklaring men har hittils inte lyckats. Det skulle vara kul att veta om andra har liknande erfarenheter! :)
Troligtvis vattenledningsrör som går från kallt till varmt. Kan även uppstå i kallvatten om du t.ex. har en toastol som inte riktigt tätar och har lite småläck/dropp. Då kan tilloppsventilen i den öppna med "jämna" intervaller och då kan det uppstå ljud som knack/dunk i ledningar. Kan även uppträda efter spolning och pågå i x antal minuter och då oftast mera frekvent. Åtgärdas genom att byta/justera/rengöra spoldelen och se till att vattenledningsrören är fastsatta.
I vissa fall kan man få bort ljud genom att lossa klamrar till ledningar och se till att de inte sitter i spänn och sedan åter dra fast dem.
Så "ghostbuster" översatt till svenska "VVS'are".

Mitt vatten har jag dragit själv iof, Men, det är bara 4:a rör som passerar väggar, en kall o vamt till badrummet och samma till köket, De till köket är dragna genom en gammal vägg men rören är isolerad och bör inte skapa några problem. Om inte systemet läcker så ska dessa inte skapa ljud, om de kan göra det, mer än när de används.

Iaf.. Inatt var det fullt pådrag i lilla huset.
Ligger o ska sova, oftast ligger jag vänd mot en vägg, och inte vänd "utåt" mot tv:n och trappan.
När man ligger vänd mot väggen, allt avstängt utom 4 små lampor med dimmer som jag har som "nattljus", och hör att de drar igång på nerevåningen, det låtter som saker trillar i golvet, som någon går, som olika trä slår sig gång på gång. och.. när det låter som något kommer upp för trappan och börjar hasa sig åt sängen, då är de fan svårt att inte vända sig om o kolla så att det inte står någon/något.
Man ligger där o kollar in i väggen o tänker att det bara är hjärnspöken.. Men tillslut måste man vända sig om o ta en titt iaf. Man får ju ingen ro..

Är det bara på nerevåningen så tycker jag inte det är så farligt, det kan jag sova med, Det är när ljudet kommer till övervåningen man verkligen börjar ogilla läget. Hade jag gått försiktigt, typ smugit, så hade jag nog gjort lika mycket ljud i golvet på övervåningen som detta ljudet är.

Min lilla kattunge som jag bara har haft i en vecka och som själv bara är 9 veckor uppfattade oxå igår att det va ljud hon inte kände igan, bräderna som låter har hon hört sen hon flyttade in hos mig så det bryr hon sig inte om, men efter att det började låta på övervåningen lämnade hon sängen och gav sig ut på jakt (sån där söt jakt bara kattungar kan göra :)) men hon kom tillbaka tomhänt efter 5 minuter när hon kollat igenom huset, la sig igen på mig lyssnade några minuter och somnade om. Jag somnade strax efter henne när jag oxå tröttnat på att lyssna.

Även om jag inte hittat några spår av möss den senaste månaden funderar jag på om jag inte fått in hyresgäster igen. Gift ligger ute (katten kommer inte åt det) så om de bara hittar giftet så borde de vara döda inom en vecka.
Det är iaf enda rimliga förklaringen jag har nu, dock tror jag inte några möss är uppe på övervåningen, och om de skulle vara det så skulle katten reagera mer, för det finns ingen plats för en mus att göma sig på övevåningen för katten, och jag borde märkt någon form av skadegörelse..

Ska jag testa att säga till på skarpen nästa gång jag hör nåt på övervåningen, är det "gå mot ljuset" som fungerar?

Mvh "en mer o mer irriterad husägare"

Högst intressant tråd!
Pratade för en tid sen med en bekant som ABSOLUT INTE trodde på spöken eller liknande, men i sitt nyinköpta hus började uppleva en massa konstigheter. Bl.a. luckor som öppnades under natten, duschdraperi som drogs åt andra sidan o.s.v...

Är nyfiken på vart detta slutar! :)

Jag tror också att det är vattenledningarna, precis som många andra har varit inne på. Det kan nämligen knacka, slå och knäppa lite hur som helst.

Däremot vet jag en familj som bor i en gammal bondgård från 1700/1800-talet. Där brukar dom höra röster och barngråt från vinden (lagom högt för att höras, men tillräckligt lågt för att man inte skall kunna urskilja orden).

Tydligen bodde det en piga där (i vindsutrymmet) när gården var nybyggd. Pigan födde senare ett barn i detta utrymme. Barnet dog dock av okända anledningar och man misstänkte att det var pigan som var orsaken (enligt berättelsen).

I deras fall händer det inget annat. Det är bara rösterna och barngråten. De har gått in i rummet flera gånger när de hört ljuden, men då har det blivit knäpptyst på en gång. De har undersökt om det är vinddrag eller liknande som framkallar ljudet, men dessa teorier är avfärdade sedan länge.

De störs dock inte av detta eftersom de är vana. Det är en del av husets personlighet säger de. Men det är tydligen en spännande upplevelse för deras gäster som sover över. :D

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.