52 474 läst ·
154 svar
52k läst
154 svar
Jag tror inte på spöken, men har jag ett spökhus?
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
jag bor på en liten gård.,har bott här i drygt 5 år, huset är byggt på 30-talet. har ett flertal ggr hört ljud från hästar, typ hovklapper och dovt frustande. Vi har inga hästar här hemma nu och flera hundra meter till närmsta granne
så sent som för någon månad sen så stötte jag på en äldre herre här i byn och vi började prata om min gård. hans far hade tydligen varit med att bygga huset. och när dom grävde för huset hittade de massor av begravda hästar. där kåken ligger är det sandås och det var väl lättaste stället att gräva ner dom på.
spöken eller inte men en lite olustig känsla infann sig allt
så sent som för någon månad sen så stötte jag på en äldre herre här i byn och vi började prata om min gård. hans far hade tydligen varit med att bygga huset. och när dom grävde för huset hittade de massor av begravda hästar. där kåken ligger är det sandås och det var väl lättaste stället att gräva ner dom på.
Min mammas hus gör massa konstiga ljud på kvällar/nättar. En av de första kvällarna vi sov i huset så lät det som om någon stod och bankade med en hammare mot väggen så min låtsaspappa sprang ut i kalsongerna och försökte jaga "bovarna". Boven visade sig i det här fallet vara ledningarna i väggen som när de expanderar pga temperaturskillnad låter en hel del 
Alla material har ju en självsvängningsfrekvens. Kanske samspelade just den musiken med dörrarna frekvens så att de kom i gungning!VeronicaS skrev:
Jag bodde i mina tidiga tonår i ett gammalt hyreshus mitt i stan. Grannen under oss klagade på att där spökades det en hel del. För att undersöka saken tog hon dit en som skulle kunna känna av det. Utan resultat. Men "avkännaren" kom upp till oss och där minsann var det full aktivitet. Fast aldrig ngt vi kunde märka av. Kanske ska tillägga att grannen under rökte på en del och jag misstänker att förståsigpåaren umgicks i samma kretsar.
Även hästar har väl sorg! Traktens hästar samlas väl på er gård om nätterna för att sörja de bortgågna som numera ligger på minneslunden som någon hedning valt att bebygga med sitt hus. Alla djur kan prata med varandra, det har jag sett på tv.crippledkasketeer skrev:jag bor på en liten gård.,har bott här i drygt 5 år, huset är byggt på 30-talet. har ett flertal ggr hört ljud från hästar, typ hovklapper och dovt frustande. Vi har inga hästar här hemma nu och flera hundra meter till närmsta granne
7 nätter sen jag skrev här sist, och det har varit 6 nätter med en massa ljud. Vissa nätter är det bara 5-10 sek mellan slagen i brädorna, att det låter som något tappas i golvet elr att det knarrar i trappan elr att tv:n låter. Det är ett jävla liv helt enkelt. Så mycket ljud så man blir arg!! Och inatt, den 7 natten är det helt tyst. Så som det ska var, knäpptyst! Jag har aldrig varit med om ett hus som låter så mycket ena natten och är så tyst nästa.. Ena natten låter det som hela skiten ska trilla ihop, andra tyst som i graven (hi hi
)
Har börjat att hålla lite koll på temperaturen ute och försöker komma ihåg om jag gjort något som kan leda till att ljuden uppkommer.
Tempen de senaste tre dagarna har varit mellan minus 8-12 på nätterna och dagarna. Dagarna innan pendlade tempen mycket mer. Och då förstår jag om huset låter mer.
I 7 dagar har jag eldat i en vedspis. Så även inatt när det va tyst.
Alla kvällar har jag duschat innan jag gått o lagt mig, utom inatt. Detta kanske kan ha något att göra med ljuden, kanske är det något trä som blir fuktigt i taket på badrummet och sen ska det torka på natten.
Kanske onödig information men denna natten det har vait tyst är endan natten jag haft låst in till ett rum på nerevåningen, ett rum som ännu inte är färdigt och det bara står en massa maskiner och diverse plank i.. :O
Iaf, jag har inte hittat nåt konkret som gör dessa ljuden, för jag hör de väldigt sällan, så sällan så jag inte hinner lokalisera det, när jag är på nerevåningen.
När jag hittar de jävla brädorna som gör ljudet ska de få så mycket spik o skruv i sig så hälften vore nog... Jag börjar bli förbannad :@
Har börjat att hålla lite koll på temperaturen ute och försöker komma ihåg om jag gjort något som kan leda till att ljuden uppkommer.
Tempen de senaste tre dagarna har varit mellan minus 8-12 på nätterna och dagarna. Dagarna innan pendlade tempen mycket mer. Och då förstår jag om huset låter mer.
I 7 dagar har jag eldat i en vedspis. Så även inatt när det va tyst.
Alla kvällar har jag duschat innan jag gått o lagt mig, utom inatt. Detta kanske kan ha något att göra med ljuden, kanske är det något trä som blir fuktigt i taket på badrummet och sen ska det torka på natten.
Kanske onödig information men denna natten det har vait tyst är endan natten jag haft låst in till ett rum på nerevåningen, ett rum som ännu inte är färdigt och det bara står en massa maskiner och diverse plank i.. :O
Iaf, jag har inte hittat nåt konkret som gör dessa ljuden, för jag hör de väldigt sällan, så sällan så jag inte hinner lokalisera det, när jag är på nerevåningen.
När jag hittar de jävla brädorna som gör ljudet ska de få så mycket spik o skruv i sig så hälften vore nog... Jag börjar bli förbannad :@
Det är din varmvatten ledning som låter efter det att du duschat, någonstans så är det trångt eller att den sitter i spänn. Glöm dina brädor som slår sig och fuktigt trä.
Tänk dig att du värmer ledningen till 45-60grader, vilket brukar vara det normala för varmvatten, och hur lång tid det sedan tar för din ledning att kallna. Dessto varmare vatten, dessto mera rörelse.
Du får kolla hela vägen från din dusch och hoppas på att den inte är inbyggd någonstans, där den går genom väggar och ev. släppa lite på de svep/fästen som håller fast den så att den kan inta sitt eget läge och sedan dra fast den igen.
Du kan väl testa dagtid genom att låta duschen rinna med varmvatten i 5 minuter och efter du stängt av den tar du och vilar lite i ditt sovrum och lyssnar om det låter efter ett tag när ledningen börjar kallna.
När man har problem som är svåra att hitta, så tar man ett steg i taget och hittar orsak eller så kan man utesluta, systematisk felsökning.
Fokusera på detta som första steg och låt spökena vara för tillfället.
Tänk dig att du värmer ledningen till 45-60grader, vilket brukar vara det normala för varmvatten, och hur lång tid det sedan tar för din ledning att kallna. Dessto varmare vatten, dessto mera rörelse.
Du får kolla hela vägen från din dusch och hoppas på att den inte är inbyggd någonstans, där den går genom väggar och ev. släppa lite på de svep/fästen som håller fast den så att den kan inta sitt eget läge och sedan dra fast den igen.
Du kan väl testa dagtid genom att låta duschen rinna med varmvatten i 5 minuter och efter du stängt av den tar du och vilar lite i ditt sovrum och lyssnar om det låter efter ett tag när ledningen börjar kallna.
När man har problem som är svåra att hitta, så tar man ett steg i taget och hittar orsak eller så kan man utesluta, systematisk felsökning.
Redigerat:
Jag hade gärna skyllt på rören till badrummet men det blir svårt, för det enda rören går igenom en nybyggd vägg som är ljudisolerad, väggen i sig är ca 1,3dm lång och mig veterligen går inte rören genom något annat än kakel, gips, spånskiva, isolering, osb skiva, våtrumsgips, kakel.. + allt annat klet man ska ha i ett våtutrymme.AndersS skrev:Det är din varmvatten ledning som låter efter det att du duschat, någonstans så är det trångt eller att den sitter i spänn. Glöm dina brädor som slår sig och fuktigt trä.
Vist kan de ha lite trångt i de hålen som är gjorda för de men jag har väldigt svårt att tro att del skulle kunna göra ljuden jag hör. Och om det vore där felet ligger så skulle jag lätt höra ljudet när jag står i duschen, även om duschen är på, för då är jag bara 2 meter från den väggen, inte inte en våning upp.
Men du har helt rätt i att jag borde göra en systematisk koll på allt jag kan tänka mig. Det är dock svårt när jag inte hör mycket ljud alls när jag väl letar
Det verkar ju onekligen ha något med duschen att göra men om det inte är varmvattenledningen så går min tanke till avloppet. Gamla avloppsrör kan ju vara av järn och de blir nog inte varma av lite vatten som när man tvättar händerna men en dusch på några minuter kanske värmer upp dem så att de rör på sig.
Vad har du för avloppsledningar från duschen?
Vad har du för avloppsledningar från duschen?
Alla avlopp i plast.
När jag köpte huset för 1½ år sen var det bara på 34kvm och hade bara indragen el, inget avlopp elr vatten. Sen dess har det vuxit till 100kvm med avlopp och rinnande vatten inne
För de som orkar/vill se bilder. Litet o sött när jag köpte det, större och använbart nu..
http://www.facebook.com/album.php?aid=84118&id=598742383&l=9eaf67622e
http://www.facebook.com/album.php?aid=131736&id=598742383&l=6ee201615a
613 bilder, tror inte ni behöver kolla igenom alla
har varit dålig med nya bilder de senaste månaderna.. Blir mer o mer färdigt för varje vecka.. Och som sagt, låter gör det oftast när man vill sova.. :S
Mvh Micke.
När jag köpte huset för 1½ år sen var det bara på 34kvm och hade bara indragen el, inget avlopp elr vatten. Sen dess har det vuxit till 100kvm med avlopp och rinnande vatten inne
För de som orkar/vill se bilder. Litet o sött när jag köpte det, större och använbart nu..
http://www.facebook.com/album.php?aid=84118&id=598742383&l=9eaf67622e
http://www.facebook.com/album.php?aid=131736&id=598742383&l=6ee201615a
613 bilder, tror inte ni behöver kolla igenom alla
Mvh Micke.
TS har problem med oförklarliga ljud i sitt hus. Mig veterligen har han inte efterfrågat vilken hundras som ger störst glädje och trygghet?skynet7 skrev:
Men vad vet jag?
En schäfer kanske är lösningen på alla problem?
En schäfer hjälper väl inte skynet, jag behöver väl en Cyberdyne Systems Model 101, aka T-101 d^_^bskynet7 skrev:
Skämt o sido, Jag hade gärna haft hund, är en riktigt hundmänniska, men jag är hemma så få timmar om dagarna så att det vore djurplågeri att ha en hund nu. Får nöja mig med katt än så länge.
Jag är närmare att betala en snickare att sova över hos mig och sen peka ut vilka brädor det är som låter än jag är att gå till nån söt sjuksyster som binder ner mig (låter rätt nice iof)
De sista svå nätterna har det varit relativt lugn dock. nåt knak här o där men inte slla som det levt om de senaste månaderna. De känns som jag e naiv som hoppas på att det har lagt sig lite, men hoppet är det sista som dör..
Mvh micke...
Spöket gör väl som alla andra, dvs läser byggahus. Därför börjar han väl inse att det är dags att lugna ner sig innan nån här kommer på att kalla in Ghost Bustersx-amin skrev: