M
Okej okej okej. Odisputabelt för vissa, men självklart för andra inte ett dugg.

Men man kan argumentera i hela sitt liv för att det inte kan stå en elefant i rummet utan att någonsin gå och öppna dörren. Kritisk tycker jag är sunt att vara, jag är mycket kritisk för det finns oerhört mycket blaha, lurendrejeri, skräp osv inom ämnet, men för mig är det egna upplevelser som ger mig min inställning till saken...

Vi iakttar alla utifrån olika preferenser.

X x-amin skrev:
(Ni ska veta hur dum jag känner mig som skriver om detta)
Jag tror inte på spöken, andar, mumbojumbo hokus pokus. Jag tror på vetanskap o tror att allt har en rimlig förklaring.

Men, jag har ett problem...

För ett och ett halvt år sen köpte jag ett litet torp, mitt drömställe. Har kollat på det i många många år och sagt att det skulle man ha och göra ett riktigt hus av, För läget är perfekt. Otroligt nog fick jag köpa det, för ett helrätt pris dessutom :wow:

Så, jag satte igång och renover och utvidga det lilla torpet, som byggdes ca 1890, från 34kvm till 105kvm, 95% av huset är nytt, bytt o fräsht.. Allt är inte hundra klart än men sen i sommras bor jag i huset.

När jag först började sova där märkte jag, efter jag lagt mig och stängt av dator o tv att det lät på undervåningen, typ som att huset satte sig, Det knackade lite i brädor ungefär som att de satt i spänn och brädorna höll på att sätta sig tillrätta. Hittade små sprickor i spacklade väggar som styrkte min tes om att huset satte sig nån millimeter lite då och då.

Efter två månader, nu är vi i höstast, fick jag in möss, eftersom ljudet fortsatte men inga nya sprickor kom i spacklet så började jag skylla på att det va mössen som gjorde lätet, Råttfällor och råttgift sattes in och sen nån månad är jag säker på att mössen är döda, helt säker på det.

Ljudet har inte upphört, det har gradvis förvärrats :S

När jag sitter på övervåningen i soffan, så hör jag inga ljud, Ca 5-10 min efter jag har lagt mig (har en väldigt öppen planlösning så det finns bara två dörrar hos mig, en till badrummet och en till "fin" rummet, inga dörrar till övervåningen) så börjar ljudet och jag skulle nästan kunna gå i ed på att något går upp för trappan, någon utan skor och kanske lite fuktig om fötterna..

Såna här nätter har jag: Går o lägger mig, väntar ett par minuter sen låter det som någon balk elr liknande försöker vrida sig rätt, som att huset sätter sig. ibland bara en dov smäll ibland flera, Efter det så låter trappan lite, och strax efter trappan står min tv som börjar låta som om man just har stängt av den, ni vet det, varm plast som svalnar. Detta får mig alltid att kolla åt både trappan o tv men såklart ser jag inget mistänksamt där. Tänder jag och går och kolla i huset så börjar detta ljudet om, börjar med trä, sen trappan sen tv:n.. :x

Jag känner mig dum som hör ljuden. Jag är inte rädd att sova i huset men jag tror detta påverkar min sömn, vaknar inte alls utvillad. Det blir att man ligger och lyssnar och kollar.

Troligast är att jag dels fantiserar, dels så rör huset något på sig (de e ju jag som byggt det så allt är kanske inte är 100% fackamannamässigt gjort). Men jag börjar fan undra på hur länge ett hus kan hålla på att "sätta sig", hur långt tid ska det gå innan balkar känner att de sitter där de sitter och inte ska röra på sig.. Och, eftersom jag inte hittat några nya sprickor på flera månader, rör vekligen huset på sig..

Hur ska man ta reda på vad som orsakar dessa ljud? Enda gången jag hör de är när jag ska sova, Måste jag läggas in på dårhus nu?

Mvh Micke..
Äh galna är vi hela bunten :) inget att bry sig om..

Jag tror att alla hus har kvarglömd historia.. (fritt för tolkning)

Oavsett om det nu är sättningar i huset eller något annat.. så verkar det ju relativt fredligt. Ok, ljud kan vara extremt störigt.. när man väl ”hittat det/börjat lyssna”.. men jag tror att du stressar upp dig själv mer över att du inte vet vad det är och att du dessutom börjar tro att du är lite galen,,

Sätt på lite radio när du ska sova, nått som jämnar ut ljuden i huset.. så att du inte ligger och lyssnar ”mer o mer”.

DÅ blir man galen tillslut!

Skylle det nu mot all förmodan vara ett ”spöke”.. så har den ju varit ganska trevlig.. smyger i huset..stör inte medvetet mycke.. flyttar inte grejer, har inte sönder något osv.

:) Verkar inte vilja dig något ont.

Kul trådlyft från 2014!

Men jag kan hänga på. Finns konstiga saker som händer i gamla hus, tex:

- jag var tidigt ute med videokonferenser, hade en webcam som av någon anledning saknade IR-filter och därför gav rätt urvattnad bild men fick duga. Under en videokonferens ser jag att det rör sig två glödande sfärer bakom mig där jag sitter. Rycker till och vänder mig om för att se, ingenting syns. Det syntes endast i bilden som kameran fångade upp. Finns inga möjligheter alls av reflektioner etc, det är verkligen "något" som svävar runt bakom mig bakom nacken. Detta gjorde givetvis att all kroppsbehåring stod rätt upp... och jag riggade upp kamera och rörelseaktiverad inspelning dygnet runt i en tid. Men inget kunde fångas, projektet lades ner och det fick vara bra med det. Checkade av alla våningsplanen inkl källaren men ingenting utöver det vanliga kunde spelas in.

Man får ibland bara konstatera att konstiga saker kan hända, inget att oroa sig för så länge det inte har potential att göra skada.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ibland missar man datumen på inläggen :oops:

wildeside
Snigla Snigla skrev:
Ibland missar man datumen på inläggen :oops:
Ibland skiter man i datumen på inläggen:cool:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.