13th Marine 13th Marine skrev:
Läs hela tråden, den takstolen är enligt tillverkaren självbärande 😉
I min snözon skall mina takstolar palla en spännvid på 12 meter enligt
13th Marine 13th Marine skrev:
Du ser ut att ha fackverkstakstolar, dessa kan om de är korrekt dimensionerade vara självbärande.

145/170 på 8m bredd och 27graders lutning är med rätt klassat virke fribärande upp till snözon 3.5 enligt:

[länk]
Takstolarna saknar märkning. Dock skall takstolarna klara 12 meters spännvidd i min snözon om dem är c24.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är möjligt att det är en generell beskrivning och att väggen inte är bärande. För det talar att TS tycker att väggen är rapplig och inte passar in på beskrivningen av en bärande vägg. Samtidigt tycker jag att det är den väggen som syns på sektionsritningen, vilket också brukar vara en indikation på en bärande vägg.

Bärande väggar i källaren lär vara i betong och inte av de träelement som byggbeskrivningen verkar handla om.
Denna bild är på betongväggarna i källaren.
Som du ser står det att den murad färdigt efter trappen blivit rest

• Gammal blåkopieringsritning för ett hem, med märkningar för källare och angivna mått, ligger på ett träbord bredvid en vit cylinderformad burk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är möjligt att det är en generell beskrivning och att väggen inte är bärande. För det talar att TS tycker att väggen är rapplig och inte passar in på beskrivningen av en bärande vägg. Samtidigt tycker jag att det är den väggen som syns på sektionsritningen, vilket också brukar vara en indikation på en bärande vägg.

Bärande väggar i källaren lär vara i betong och inte av de träelement som byggbeskrivningen verkar handla om.
Jag trodde också förr att väggar på sektionsritningen var bärande, men det har jag fått lära mig här på forumet att det inte behöver vara så.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har jag öppnat väggen på ett par ställen. Det är 4 st stående 2x2 med ca 100cc.
Det kan väl omöjligt vara bärande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.