3 743 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Jag ska mura en rund dusch och funderar på minsta lämpliga diameter.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
I min källare ska jag tegla upp en rund dusch.
Den får inte bli för trång, men inte onödigt stor heller.
Min nuvarande dusch är 150x80 och fullt tillräcklig, men jag funderar på om jag gör en rund dusch som är 90 invändigt, om det känns trångt?
Någon här som har en rund dusch?
Den får inte bli för trång, men inte onödigt stor heller.
Min nuvarande dusch är 150x80 och fullt tillräcklig, men jag funderar på om jag gör en rund dusch som är 90 invändigt, om det känns trångt?
Någon här som har en rund dusch?
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Jag håller med att en rund kommer kännas mindre med samma yttermått.
http://www.se.ciccoshower.com/showe...-double-roller-round-sliding-shower-door.html
Den här har 85cm i ytterdiameterdiameter, så 90cm i innerdiameter kanske räcker.
http://www.se.ciccoshower.com/showe...-double-roller-round-sliding-shower-door.html
Den här har 85cm i ytterdiameterdiameter, så 90cm i innerdiameter kanske räcker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Det beror på hur långa ben man har. Vi har en 90x90 cm dusch med rundade dörrar och min sambo, med långa ben, måste tänka på hur han står när han ska lyfta upp ett ben för att tvåla in foten för annars slår han knät eller rumpan i vägg, dörr eller blandare.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej, det blir inte riktigt som en rund dusch.BirgitS skrev:
Hur långt är det från hörnet mätt på diagonalen till dörrarna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Kortaste avståndet tvärs över är 100 cm och det räcker alltså inte till för min sambo som är 194 cm lång och med långa ben utan han måste utnyttja den långa diagonalen på ung. 120 cm. Själv klarar jag mig bra även när jag står rakt fram i duschen och bara har 90 cm att utnyttja.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Funderar på en oval dusch, 80x100 invändigt........
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Ellipser är intressanta saker......
Men nu blir det en rund dusch.
Planen var att mura en rund dusch och klä med galvad plåt, men när jag insåg att plåten måste dit först blev jag sugen på att bara ha den gamla takplåten.
Men nu blir det en rund dusch.
Planen var att mura en rund dusch och klä med galvad plåt, men när jag insåg att plåten måste dit först blev jag sugen på att bara ha den gamla takplåten.
90 kommer säkert fungera, men jag tror intrycket blir bättre och du lyckligare ifall du kan öka den till 100-110cmWorkingclasshero skrev:
Men tillverka gärna en fullskalemodell först, det ger ju svaret svart på vitt.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Bygger den 110cm inuti.Mikael_L skrev:
Kan konstatera att velandet och funderandet och ellipserifunderingarna dog ut.
Gör som jag tänkte från början, fast utan murningen.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Klicka här för att svara