Hej!
Jag har inte varm vatten i dush och kran i köket.
Varm vatten kommer för en eller 2 minuter och sedan kommer kalt vatten. Då måste man vänta för några minuter för att det blir varmt igen. Jag hittar inte felet, även kollat med rörmokaren men han kunde inte hitta felet heller. Kan någon mer om denna system, blir tacksam. Jag är ny hus ägare och behöver tips och råd på allt.
Mvh
Jag har inte varm vatten i dush och kran i köket.
Varm vatten kommer för en eller 2 minuter och sedan kommer kalt vatten. Då måste man vänta för några minuter för att det blir varmt igen. Jag hittar inte felet, även kollat med rörmokaren men han kunde inte hitta felet heller. Kan någon mer om denna system, blir tacksam. Jag är ny hus ägare och behöver tips och råd på allt.
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Välkommen till forum!
Berätta lite mer om ditt värmesystem. Är det en elpanna, oljepanna, vedpanna eller värmepump? Funkar husets uppvärmning?
Berätta lite mer om ditt värmesystem. Är det en elpanna, oljepanna, vedpanna eller värmepump? Funkar husets uppvärmning?
useless skrev:
Det är en gammal fjärrvärmecentral då har inte mycket och säga. Nej jag har inte kollat med någon annan än.useless skrev:
Är det bara i duschblandaren och köksblandaren som varmvattnet försvinner?
Det kan vara varmvattenregulatorn, AVTQn, och/eller ventilen som spökar.
Ta och känn på utgående tappvarmvattenledning från fjv-centralen, blir den ljummen/kall så är det AVTQn som spökar, är röret däremot varmt hela tiden så är det troligen en termostatblandare som spökar.
Skickar med servicevägledningen för AVTQn.
Det kan vara varmvattenregulatorn, AVTQn, och/eller ventilen som spökar.
Ta och känn på utgående tappvarmvattenledning från fjv-centralen, blir den ljummen/kall så är det AVTQn som spökar, är röret däremot varmt hela tiden så är det troligen en termostatblandare som spökar.
Skickar med servicevägledningen för AVTQn.
Det verkar som att det är värmeväxlaren som är problemet. När den börjar bli dålig/igensatt så är det typiskt symptom att varmvattnet svajar. Kontrollera ställdonet som styr varmvattnet hur det reglerar när du kranar vatten. Är det fullt öppet och det fortfarande inte orkar leverera så tyder det på växlaren
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Har jobbat med fjärrvärmecentralen rätt länge och skulle säga att det är väldigt ovanligt att växlarna sätter igen sig. Det sitter ju ett filter innan växlaren som ska ta upp skit.B Bengt Henrik skrev:Det verkar som att det är värmeväxlaren som är problemet. När den börjar bli dålig/igensatt så är det typiskt symptom att varmvattnet svajar. Kontrollera ställdonet som styr varmvattnet hur det reglerar när du kranar vatten. Är det fullt öppet och det fortfarande inte orkar leverera så tyder det på växlaren
Garanterat AVTQn som strular. Kan funka att motionera kallvattenventilen och se om det blir bättre. Annars är det byte av hela AVTQn.
Min erfarenhet är att det är väldigt vanligt med igensatta värmeväxlare. På ett tidigare fastighetsbolag så hade vi hårt vatten och där var vi tvungna att syra av växlarna ca vart 3:e år annars var värmeväxlarna igensatta efter 5 årK Krukmakaren skrev:Har jobbat med fjärrvärmecentralen rätt länge och skulle säga att det är väldigt ovanligt att växlarna sätter igen sig. Det sitter ju ett filter innan växlaren som ska ta upp skit.
Garanterat AVTQn som strular. Kan funka att motionera kallvattenventilen och se om det blir bättre. Annars är det byte av hela AVTQn.
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Ah måste vara skillnad på städer då antar jagB Bengt Henrik skrev:
Klicka här för att svara