Hej,

Det luktade svagt av urin i någon dag innan det blev värre och jag märkte att det läcker mycket vatten från varmvattenberedaren inuti min värmepump (Thermia Diplomat G3 från 2013). Kanske någon dl per minut. Jag har stängt av inkommande vatten till tappvarmvattet och då stoppar droppandet. Jag har öppnat upp och tagit bort en det av isoleringen men inte hela vägen runt ännu. Det verkar vara en dubbelmantlad tank så då blev jag väldigt fundersam. Hur kan det läcka tappvarmvatten men radiatortrycket verkar hålla sig konstant?

Lite trist utan varmvatten men väldigt jobbigt om man skulle bli utan värme just nu med minusgrader och allt.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon idé?

Var kommer vattnet?
Är det från någon av säkerhetsventilerna?
Är det någon koppling?
Är det från något rör?

Vilket tryck är det i värmesystemet? Är det vid säkerhetsventilens öppningstryck?

Det kan ha gått hål i varmvattenberedaren/-slingan som är inne i tanken för värmesystemet.

Jag har inte lyckats lokalisera varifrån det läcker. Hade varit enklare om jag hittat någon skiss på tanken men det har jag inte gjort. Har rivit upp en del av isoleringen men stoppade när jag konstaterade att den var dubbelmantlad och inget på toppen som verkade läcka vatten. Kopplingarna verkar sitta på ovansidan utanför pumpen. Med undantag för radiatorkretsen.

Men borde man inte tappa tryck i radiatorslingan om den inre behållaren har rostat sönder? Nu har jag 0,8 bars tryck konstant i radiatorkretsen.

Vattnet kommer ut under isoleringen i bakkant vilket gör det lite svårare att lokalisera.

• Gilla
a_nijo
  • Laddar…
Inget läckage i toppen där anslutningar finns. Nu har jag rivit bort mer isolering och det verkar som att varmvattenberedaren är rostig på baksidan. Blev blöt om handsken och det kändes skrovligt på nedre tredjedelen. Svårt att komma åt och se. När pumpen är avstäng pyser det bara och kommer inte ut något vatten? Men radiatorslingan tappar inte tryck. Blir inte riktigt klok på detta. Kan det vara hål i både inre och yttre delen av varmvattenberedaren? Isåfall är det bara en (kort) tidsfråga innan det inte går att värma huset heller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.